AI Terminal

MODULE: AI_ANALYST
Interactive Q&A, Risk Assessment, Summarization
MODULE: DATA_EXTRACT
Excel Export, XBRL Parsing, Table Digitization
MODULE: PEER_COMP
Sector Benchmarking, Sentiment Analysis
SYSTEM ACCESS LOCKED
Authenticate / Register Log In

Tod'S

Declaration of Voting Results & Voting Rights Announcements May 12, 2021

4151_rns_2021-05-12_b4bf8a97-f808-459f-b394-4cdc846b4af7.pdf

Declaration of Voting Results & Voting Rights Announcements

Open in Viewer

Opens in native device viewer

TOD'S S.P.A.

CAPITALE SOCIALE EURO 66.187.078,00 I.V.

SEDE LEGALE: VIA FILIPPO DELLA VALLE 1, SANT'ELPIDIO A MARE (FM) –

CODICE FISCALE E NUMERO DI ISCRIZIONE NEL REGISTRO DELLE IMPRESE DI FERMO 01113570442

REGOLAMENTO PER IL VOTO MAGGIORATO

SOMMARIO

  • 1. Definizioni
  • 2. Premessa
  • 3. Elenco Speciale
  • 4. Incaricato della gestione dell'Elenco Speciale
  • 5. Diritto al voto maggiorato
  • 6. Legittimazione alla richiesta di iscrizione
  • 7. Modalità per richiedere l'iscrizione
  • 8. Iscrizione nell'Elenco Speciale
  • 9. Maturazione e attribuzione del voto maggiorato
  • 10. Cancellazione dall'Elenco Speciale per rinuncia al voto maggiorato
  • 11. Altre cause di cancellazione dall'Elenco Speciale

1. Definizioni

Comunicazione/i: le comunicazioni effettuate dagli Intermediari all'Emittente ai sensi dell'art. 44 (Maggiorazione del voto) del Provvedimento Post Trading;

Elenco Speciale o Elenco: l'elenco istituito da TOD'S S.p.A. ai sensi dell'art. 127-quinquies del TUF e dell'art. 143-quater del Regolamento Emittenti;

Emittente o Società o TOD'S: la Tod's S.p.A.

Intermediario/i: i soggetti abilitati alla tenuta dei conti sui quali sono registrati gli strumenti finanziari e i relativi trasferimenti, così come definiti all'art. 2, comma 1, lett. m) del Provvedimento Post Trading;

Provvedimento Post Trading: Provvedimento congiunto Banca d'Italia/Consob del 13 agosto 2018 recante la disciplina delle controparti centrali, dei depositari centrali e dell'attività di gestione accentrata (c.d. "provvedimento unico sul post-trading");

Record date: la giornata contabile al termine della quale sono individuati i titolari dei conti nei quali sono registrati gli strumenti finanziari;

Regolamento Emittenti: il regolamento di attuazione del decreto legislativo 24 febbraio 1998, n. 58, concernente la disciplina degli emittenti adottato dalla Consob con delibera n. 11971 del 14 maggio 1999 e successive modificazioni;

Soggetto Legittimato o Titolare del Diritto di Voto: soggetto cui spetta il diritto di voto in forza di un diritto reale legittimante (piena proprietà, nuda proprietà con diritto di voto, o usufrutto con diritto di voto).

Statuto Sociale: lo statuto sociale di TOD'S S.p.A..

TUF: il decreto legislativo 24 febbraio 1998, n. 58, e successive modificazioni (Testo Unico delle disposizioni in materia di Intermediazione Finanziaria).

2. Premessa

In data 5 maggio 2017, il Consiglio di Amministrazione di TOD'S S.p.A., in virtù della delega ad esso conferita dall'assemblea straordinaria del 21 aprile 2017, (i) ha adottato il presente regolamento, allo scopo di disciplinare le modalità di iscrizione, di tenuta e di aggiornamento dell'Elenco Speciale nel rispetto della normativa applicabile, dello Statuto Sociale e delle prassi di mercato, in modo da assicurare il tempestivo scambio di informazioni tra gli azionisti, la Società e gli Intermediari; e (ii) ha nominato il soggetto incaricato della gestione dell'Elenco Speciale.

Le modifiche e le integrazioni del presente regolamento sono approvate dal Consiglio di Amministrazione e rese pubbliche mediante il sito internet della Società. Resta inteso che le modifiche eventualmente richieste per adeguamenti normativi e/o regolamentari potranno essere approvate dal Presidente del Consiglio di Amministrazione o da ciascun Amministratore Delegato, in via disgiunta tra loro, che ne riferiranno agli altri membri in occasione della successiva riunione consiliare.

In seguito alla deliberazione dell'Assemblea straordinaria del 21 aprile 2021 con la quale, inter alia, è stato modificato l'art. 7 dello Statuto Sociale, il presente regolamento è stato aggiornato cristallizzando, alla luce dei più recenti orientamenti forniti dalla Consob, l'automatica attribuzione del voto maggiorato al solo possesso dei requisiti di legge, e quindi alle circostanze che le azioni della Società siano state iscritte nell'Elenco Speciale e siano appartenute al medesimo soggetto per un periodo continuativo di ventiquattro mesi, a decorrere dalla data di iscrizione nell'Elenco Speciale.

Per tutto ciò che concerne l'introduzione del voto maggiorato che non sia contemplato nel presente regolamento si fa riferimento al TUF, al Regolamento Emittenti, al Provvedimento Post Trading e allo Statuto Sociale.

3. Elenco Speciale

La Società ha istituito un Elenco Speciale, ai sensi dell'articolo art. 127-quinquies, comma 2, del TUF e nel rispetto delle disposizioni di cui all'articolo 143-quater del Regolamento Emittenti.

L'Elenco Speciale costituisce una documentazione complementare rispetto al Libro Soci, con conseguente applicabilità delle norme e del regime di pubblicità previsto per il Libro Soci.

Le risultanze dell'Elenco sono messe a disposizione dei soci, a loro richiesta, anche su supporto informatico.

In ogni caso la Società rende noto, mediante pubblicazione nel proprio sito internet, i dati identificativi degli azionisti che hanno richiesto l'iscrizione nell'Elenco, con indicazione delle relative partecipazioni, comunque superiori alla soglia indicata dall'articolo 120, comma 2, del TUF, e della data di iscrizione, entro il quinto giorno di mercato aperto dalla fine di ciascun mese di calendario e, in ogni caso, entro la c.d. record date prevista dalla disciplina vigente in relazione al diritto di intervento e di voto in assemblea.

4. Incaricato della gestione dell'Elenco Speciale

L'incaricato della gestione dell'Elenco Speciale, nominato dal Consiglio di Amministrazione, dovrà, per conto della Società, gestire, organizzare e amministrare l'Elenco Speciale ai sensi del presente regolamento.

5. Diritto al voto maggiorato

A ciascuna azione appartenuta ininterrottamente al medesimo soggetto per ventiquattro mesi dalla data della sua iscrizione nell'Elenco Speciale istituito dalla Società saranno attribuiti due voti.

6. Legittimazione alla richiesta di iscrizione

E' legittimato a richiedere l'iscrizione nell'Elenco Speciale l'azionista cui spetti il diritto di voto in forza di un diritto reale legittimante (piena proprietà, nuda proprietà con diritto di voto e usufrutto con diritto di voto). L'iscrizione è effettuata e mantenuta anche nel caso in cui le azioni siano vincolate in pegno o concesse in usufrutto, qualora l'intestatario provi di aver conservato contrattualmente la legittimazione all'esercizio del diritto di voto.

7. Modalità per richiedere l'iscrizione

Il soggetto legittimato che intenda iscriversi nell'Elenco Speciale al fine di ottenere la maggiorazione del voto ai sensi dell'art. 127-quinquies TUF e dell'art. 7 dello Statuto Sociale è tenuto a far pervenire alla Società, per il tramite dell'Intermediario, un'apposita richiesta scritta unitamente alla Comunicazione attestante il possesso azionario in conformità all'art. 44 del Provvedimento Post Trading.

La maggiorazione può essere richiesta anche solo relativamente a una parte delle azioni possedute dal titolare del diritto di voto.

La richiesta di iscrizione deve essere sottoscritta dal titolare del diritto di voto inerente alle azioni che sono oggetto della richiesta o da un suo procuratore o mandatario.

Al fine di ottenere l'iscrizione nell'Elenco Speciale, il soggetto legittimato dovrà pertanto:

  • indicare all'Intermediario presso cui intrattiene il conto titoli nel quale sono registrate le azioni TOD'S, il numero delle azioni che intende iscrivere nell'Elenco Speciale;

  • richiedere al medesimo Intermediario di far pervenire a TOD'S - tramite Posta Elettronica Certificata, alla casella [email protected] e copia per conoscenza alla casella [email protected] - la Comunicazione che, ai sensi dell'art. 44, comma 2, del Provvedimento Post Trading, attesta la titolarità delle azioni per le quali viene richiesta l'iscrizione nell'Elenco Speciale, unitamente alla richiesta di iscrizione contenente l'impegno del soggetto legittimato a comunicare tempestivamente alla Società e all'Intermediario l'eventuale perdita, per qualsivoglia ragione, della titolarità dell'azione o della legittimazione all'esercizio del diritto di voto.

Nel caso di persona giuridica o di altro ente anche privo di personalità giuridica, il soggetto legittimato deve dichiarare inoltre di non essere o, se del caso, di essere soggetto a controllo (diretto o indiretto) in conformità alla disciplina normativa degli emittenti quotati, con indicazione dei dati identificativi del soggetto che (anche indirettamente) lo controlla e con l'impegno di comunicare tempestivamente alla Società l'eventuale cambio di controllo.

Fac-simile della richiesta di iscrizione contenente la dichiarazione di cui sopra è disponibile sul sito internet della Società, nella sezione Corporate Governance / Voto maggiorato.

Non saranno accettate richieste di iscrizione nell'Elenco Speciale pervenute direttamente dagli azionisti o con modalità diverse rispetto a quella sopra indicata.

8. Iscrizione nell'Elenco Speciale

La Società, per il tramite dell'incaricato della gestione dell'Elenco Speciale, verifica i requisiti per l'iscrizione e provvede a iscrivere i soggetti richiedenti nell'Elenco Speciale entro cinque giorni di mercato aperto dalla fine di ciascun mese di calendario e comunque entro la c.d. record date prevista dalla disciplina vigente in relazione al diritto di intervento e di voto in assemblea. Entro i medesimi termini la Società rende noto, mediante pubblicazione nel proprio sito internet, i dati identificativi degli azionisti che hanno richiesto l'iscrizione nell'Elenco, con indicazione delle relative partecipazioni, comunque superiori alla soglia indicata dall'articolo 120, comma 2, del TUF, e della data di iscrizione.

La Società, per il tramite dell'incaricato della gestione dell'Elenco Speciale, notifica all'Intermediario, senza indugio, e comunque entro la giornata contabile in cui effettua l'aggiornamento dell'Elenco Speciale, l'avvenuta o la mancata iscrizione, indicando la motivazione dell'eventuale diniego.

Il soggetto iscritto nell'Elenco Speciale è tenuto a comunicare, e acconsente che l'intermediario comunichi, alla Società ogni circostanza e vicenda che comporti il venir meno dei presupposti per la maggiorazione del diritto di voto o incida sulla titolarità delle azioni e/o del relativo diritto di voto entro la fine del mese in cui tale circostanza si verifica e comunque entro il giorno di mercato aperto antecedente la c.d. record date.

9. Maturazione e attribuzione del voto maggiorato

L'acquisizione della maggiorazione del diritto di voto sarà automaticamente efficace dalla data in cui si sono verificate le condizioni richieste dall'articolo 7 dello Statuto Sociale per la maggiorazione del diritto di voto e quindi ove siano soddisfatte entrambe le seguenti circostanze: (a) l'azione sia appartenuta al medesimo soggetto, in virtù di un diritto reale legittimante l'esercizio di voto (piena proprietà con diritto di voto o nuda proprietà con diritto di voto o usufrutto con diritto di voto) per un periodo continuativo di ventiquattro mesi; (b) la ricorrenza del presupposto sub (a) sia attestata dall'iscrizione continuativa, per un periodo di ventiquattro mesi, nell'Elenco speciale.

La Società, per il tramite dell'incaricato della gestione dell'Elenco Speciale, verifica i requisiti per il conseguimento della maggiorazione e provvede a iscrivere i soggetti richiedenti nell'apposita sezione dell'Elenco Speciale entro cinque giorni di mercato aperto dalla fine di ciascun mese di calendario e, in ogni caso, entro la c.d. record date prevista dalla disciplina vigente in relazione al diritto di intervento e di voto in assemblea.

La Società notifica all'Intermediario, senza indugio, e comunque entro la giornata contabile in cui effettua l'aggiornamento dell'Elenco Speciale, il conseguimento o il mancato conseguimento della maggiorazione, indicando la motivazione dell'eventuale diniego.

La Società comunica al pubblico e alla Consob con le modalità previste dalla normativa di volta in volta vigente l'ammontare complessivo dei diritti di voto, con indicazione del numero di azioni che compongono il capitale, entro il quinto giorno di mercato aperto dalla fine di ciascun mese di calendario durante il quale ha accertato un aumento di tale ammontare, nonché entro il giorno successivo alla data della record date di un'eventuale assemblea.

La maggiorazione del diritto di voto già maturata ovvero, se non maturata, il periodo di titolarità necessario alla maturazione del voto maggiorato, si conserva:

a) in caso di successione a causa di morte, a favore dell'erede e/o legatario;

b) in caso di fusione o scissione del titolare delle azioni, a favore della società risultante dalla fusione o beneficiaria della scissione;

c) in caso di costituzione, da parte del soggetto iscritto nell'elenco speciale, di pegno o usufrutto sulle azioni (fintanto che il diritto di voto rimanga attribuito al soggetto costituente il pegno o concedente l'usufrutto);

d) in caso di trasferimento da un portafoglio ad altro degli OICR gestiti da uno stesso soggetto.

La maggiorazione del diritto di voto:

  • a) si estende proporzionalmente alle azioni di nuova emissione in caso di un aumento di capitale ai sensi dell'art. 2442 cod. civ. e di aumento di capitale mediante nuovi conferimenti effettuati nell'esercizio del diritto di opzione;
  • b) può spettare anche alle azioni assegnate in cambio di quelle cui è attribuito il diritto di voto maggiorato, in caso di fusione o di scissione, qualora ciò sia previsto dal relativo progetto.

Nelle ipotesi di cui alle lettere a) e b) che precedono, le nuove azioni acquisiscono la maggiorazione del voto (i) per le azioni di nuova emissione spettanti al titolare in relazione ad azioni per le quali sia già maturata la maggiorazione di voto, dal momento dell'iscrizione nell'Elenco Speciale, senza necessità di un ulteriore decorso del periodo continuativo di possesso; (ii) per le azioni di nuova emissione spettanti al titolare in relazione ad azioni per le quali la maggiorazione di voto non sia già maturata (ma sia in via di maturazione), dal momento del compimento del periodo di appartenenza calcolato a partire dalla originaria iscrizione nell'Elenco Speciale.

La maggiorazione del diritto di voto si computa per ogni deliberazione assembleare e anche per la determinazione dei quorum costitutivi e deliberativi che fanno riferimento ad aliquote del capitale sociale. La maggiorazione non ha effetto sui diritti, diversi dal voto, spettanti in forza del possesso di determinate aliquote di capitale sociale.

10. Cancellazione dall'Elenco Speciale per rinuncia al voto maggiorato

Il soggetto che intende rinunciare in tutto o parte al voto maggiorato deve richiedere al proprio Intermediario di trasmettere alla Società, tramite Posta Elettronica Certificata, alla casella [email protected] e copia per conoscenza alla casella [email protected] , la Comunicazione di revoca totale o parziale, ai sensi dell'art. 44, comma 6, del Provvedimento Post Trading, che determina la cancellazione dall'Elenco Speciale delle azioni per le quali il soggetto intende rinunciare alla maggiorazione del diritto di voto.

La Società, per il tramite dell'incaricato della gestione dell'Elenco Speciale, provvede alla cancellazione dall'Elenco Speciale entro cinque giorni di mercato aperto dalla fine di ciascun mese di calendario e, in ogni caso, entro la c.d. record date prevista dalla disciplina vigente in relazione al diritto di intervento e di voto in assemblea.

Nei casi di diminuzione dell'ammontare complessivo dei diritti di voto, la Società comunica al pubblico e alla Consob, con le modalità previste dalla normativa di volta in volta vigente, l'ammontare complessivo dei diritti di voto, con indicazione del numero di azioni che compongono il capitale entro il quinto giorno di mercato aperto dalla fine di ciascun mese di calendario durante il quale ha accertato la diminuzione di tale ammontare, nonché entro il giorno successivo alla data della record date di un'eventuale assemblea.

La maggiorazione del diritto di voto può essere nuovamente acquisita rispetto alle azioni per le quali è stata rinunciata con una nuova iscrizione nell'Elenco Speciale e il decorso integrale del periodo di appartenenza continuativa di ventiquattro mesi dalla data di iscrizione.

11. Altre cause di cancellazione dall'Elenco Speciale

Oltre ai casi di rinuncia totale o parziale al voto maggiorato, la Società, per il tramite dell'incaricato della gestione dell'Elenco Speciale, procede alla cancellazione dall'Elenco Speciale:

  • a) in caso di cessione a titolo oneroso o gratuito dell'azione, restando inteso che per "cessione" si intende anche la costituzione di pegno, di usufrutto o di altro vincolo sull'azione quando ciò comporti la perdita del diritto di voto da parte dell'azionista. La costituzione di pegno, di usufrutto o di altro vincolo e la cessione della nuda proprietà con mantenimento dell'usufrutto non determinano la perdita della legittimazione al beneficio del voto maggiorato qualora il soggetto iscritto nell'Elenco Speciale provi di aver conservato il diritto di voto;
  • b) in caso di cessione diretta o indiretta di partecipazioni di controllo in società o enti che detengono azioni a voto maggiorato in misura superiore alla soglia prevista dall'articolo 120, comma 2 del TUF.

La nozione di controllo è quella prevista dalla disciplina normativa e regolamentare degli emittenti quotati.

Nel caso di cui alla lett. a) che precede, l'Intermediario, non appena raccolto l'ordine che determina la perdita della titolarità del diritto reale legittimante e/o del relativo diritto di voto, deve procedere a effettuare senza indugio la Comunicazione alla Società ai sensi dell'art. 44, comma 6, del Provvedimento Post Trading, tramite Posta Elettronica Certificata, alla casella [email protected] e copia per conoscenza alla casella [email protected] , specificando, ove possibile i riferimenti della Comunicazione di iscrizione.

Nel caso di cui alla lett. b) che precede, l'azionista deve comunicare senza indugio alla Società il verificarsi dell'evento che determina la cancellazione dall'Elenco Speciale e la Società, per il tramite dell'incaricato della gestione dell'Elenco Speciale, deve comunicare all'Intermediario, senza indugio e comunque entro la giornata contabile in cui effettua l'aggiornamento dell'Elenco Speciale, la cancellazione dall'Elenco Speciale o la perdita della maggiorazione del voto ai sensi dell'art. 44, comma 10, del Provvedimento Post Trading.

Nei casi in cui la Società venga a conoscenza di eventi che determinano la perdita da parte del soggetto iscritto della legittimazione a mantenere l'iscrizione di tutte o di parte delle azioni, la Società, per il tramite dell'incaricato della gestione dell'Elenco Speciale, segnala all'Intermediario, senza indugio e comunque entro la giornata contabile in cui effettua l'aggiornamento dell'Elenco Speciale, l'avvenuta cancellazione.

La Società, per il tramite dell'incaricato della gestione dell'Elenco Speciale, provvede alla cancellazione dall'Elenco Speciale entro cinque giorni di mercato aperto dalla fine di ciascun mese di calendario e, in ogni caso, entro la c.d. record date prevista dalla disciplina vigente in relazione al diritto di intervento e di voto in assemblea.

Nei casi di diminuzione dell'ammontare complessivo dei diritti di voto, la Società comunica al pubblico e alla Consob con le modalità previste dalla normativa di volta in volta vigente l'ammontare complessivo dei diritti di voto, con indicazione del numero di azioni che compongono il capitale entro il quinto giorno di mercato aperto dalla fine di ciascun mese di calendario durante il quale ha accertato la diminuzione di tale ammontare, nonché entro il giorno successivo alla data della record date di un'eventuale assemblea.

TOD'S S.P.A.

COMPANY CAPITAL 66,187,078 EUROS, FULLY PAID UP REGISTERED OFFICE AT VIA FILIPPO DELLA VALLE 1, SANT'ELPIDIO A MARE (FM) – TAX CODE AND FERMO COMPANY REGISTER NO. 01113570442

RULES FOR INCREASED VOTING RIGHTS

SUMMARY

  • 1. Definitions
  • 2. Preamble
  • 3. Special list
  • 4. Person responsible for managing the special list
  • 5. Increased voting rights
  • 6. Eligibility to request registration
  • 7. Procedures for requesting registration
  • 8. Registration in the special list
  • 9. Vesting and allocation of increased voting rights
  • 10. Cancellation from the special list due to withdrawal from increased voting rights
  • 11. Other causes for cancellation from the special list

1. Definitions

Communication(s): communications from Depository Intermediaries to issuers under Art. 44 (Increased voting rights) of the Post Trading Decision;

Special List or List: the list set up by TOD'S S.p.A. pursuant to Art. 127-quinquies of the TUF and Art. 143- quater of the Issuers' Regulation;

Issuer or Company or TOD'S: TOD'S S.p.A. with registered office at Via Filippo Della Valle 1, 63811 Sant'Elpidio a Mare (FM) (Italy), Fiscal code and Registration number with the Company Register of Fermo 01113570442;

Depository Intermediary(ies): parties authorized to keep accounts on which financial instruments and their transfers are recorded, as defined by Art. 2, subsection 1, letter m) of the Post Trading Decision;

Post Trading Decision: Joint regulation of Banca d'Italia and Consob of 13 August 2018 regulating central counterparties, central securities depositories and centralised management (so-called "Single measure on post-trading");

Record date: the business day at the end of which the holders of the accounts in which the financial instruments are recorded are identified;

Issuers' Regulation: the Regulation implementing the Legislative Decree No. 58 of 24 February 1998, concerning the issuers' regulation, adopted by Consob with Resolution No. 11971 of 14 May 1999 as subsequently amended;

Entitled Person or Holder of Voting Rights: the shareholder entitled to the voting rights pursuant to a real legitimate right (full ownership, bare ownership of voting rights or usufruct with of rights);

Articles of Association: the articles of association of TOD'S S.p.A.

TUF: (Consolidated Law on the regulations concerning financial intermediation) Italian Legislative Decree No. 58 of 24th February 1998, as subsequently amended.

2. Preamble

On 5 May 2017 the Board of Directors of TOD'S S.p.A., under the authority granted by the ordinary and extraordinary shareholders' meeting held on 21 April 2017, (i) adopted these rules, with the aim of regulating the procedures for registration, keeping and updating the Special List in accordance with applicable legislation, the Articles of Association and market practices, so as to ensure the prompt

exchange of information between Shareholders, the Company and Depository Intermediaries; and (ii) appointed the person responsible for managing the Special List.

Any amendments and additions to these rules are approved by the Board of Directors and made public through the Company's website. It is understood that any amendments required to adapt to legal and/or regulatory changes may be approved by the Chairman of the Board of Directors and by the Chief Executive Officer, separately, who will report to the other members at the next Board meeting. Following the resolution of the Extraordinary Shareholders' Meeting of 21 April 2021 which modifies Article 7 of the Articles of Association, the present regulation has been updated, in the light of the most recent guidelines provided by Consob, crystallizing the automatic attribution of the increased vote only to the possession of the legal requirements, that is to say the circumstances that the Company's shares have been registered in the specific list and have belonged to the same person for a continuous period of twenty-four months starting from the date of registration in the list.

For anything concerning the introduction of the increased voting rights that is not covered in these rules, reference is made to the TUF, the Issuers' Regulation, the Post Trading Decision and the Articles of Association.

3. Special List

The Company has set up a Special List, pursuant to Art. 127-quinquies, subsection 2, of the TUF and in compliance with the provisions contained in Art. 143-quater of the Issuers' Regulation.

The Special List is a document that complements the Shareholder Register and consequently it is subject to the rules and disclosure requirements applicable to the Shareholder Register.

The results of the List are made available to members, upon their request, also on the electronic devices.

In any case, the Company discloses, by the fifth market day opened by the end of each calendar month and, in any case, within the Record Date foreseen by the current law in relation to the right to attend and vote at the shareholders' meeting, by means of publication on its website, the identification data of the shareholders intending to register in the List, even indicating those shares whose amount exceed the threshold set out in Article 120, paragraph 2, TUF, and the date of registration.

4. Person responsible for managing the Special List

The person responsible for managing the Special List is appointed by the Board of Directors and must, on behalf of the Company, manage, organise and have charge of the Special List in accordance with these rules.

5. Increased voting rights

Two votes shall be allocated to each share that the same person has possessed for an uninterrupted period of not shorter than twenty-four months from the date of registration in the Special List kept by the Company.

6. Eligibility to request registration

Shareholders eligible to apply for recording in the Special List are those that hold voting rights pursuant to a real legitimate right (full ownership of voting rights, bare property of voting rights or usufruct of voting rights). Registration is carried out and maintained even in the event that the shares are restricted by a pledge or granted under usufruct, provided the registered owner contractually retains entitlement to exercise voting rights.

7. Procedures for requesting registration

The Entitled Person who intends to enjoy increased voting rights must apply to be registered in the Special List and, pursuant to Art. 127-quinquies of the TUF and Art. 5-bis of the Articles of Association, he must provide the Company, via the Depository Intermediary, a specific written application as well as the Communication certifying the shares owned in compliance with Art. 44 of the Post Trading Decision.

Increased voting rights may also be requested for only a portion of the shares held by the Holder of Voting Rights.

The registration application must be signed by the Holder of the Voting Right for the shares which are the subject of the application or by his/her/its agent or representative.

In order to be recorded in the Special List, the Entitled Person must therefore:

  • inform the Depository Intermediary, in whose accounts the TOD'S shares are recorded, of the number of shares that the Entitled Person intends to record in the Special List;

  • ask the same Depository Intermediary to provide TOD'S - using Certified Email to the address [email protected] and copied to [email protected] - a Communication , pursuant to Art. 44, subsection 2 of the Post Trading Decision, certifying ownership of the shares for which registration in the Special List is requested, together with the registration application containing the Entitled Person's commitment to promptly inform the Company and the Depository Intermediary of any loss of ownership of the shares, for whatever reason, or of the eligibility to exercise the voting rights.

In the case of a legal or other entity, including one without legal personality, the Entitled Person must also state whether or not it is subject to direct or indirect control by third parties, in accordance with the regulations governing listed issuers, providing the particulars of the controlling entity (even indirect) and committing to promptly notify the Company of any change of control.

A template of the registration application containing the above declaration is available on the Company's website under the section "Corporate Governance – Loyalty Shares".

Applications for registration in the Special List received directly from the Entitled Persons using

procedures other than those mentioned above will not be accepted.

8. Registration in the Special List

The Company, through the person responsible for managing the Special List, checks the requirements for registration and then registers the Entitled Persons in the Special List by the fifth trading day from the end of each calendar month and, in any case, by the Record Date set in the regulations in force in relation to the right to attend and vote at shareholders' meetings. Within the same terms, the Company discloses, by means of publication on its website, the identification data of the shareholders intending to register in the List, even indicating those shares whose amount exceed the threshold set out in Article 120, paragraph 2, TUF, and the date of registration.

The Company, through the person responsible for managing the Special List, informs the Depository Intermediary immediately and in any case by the business day on which the Special List is updated, whether the registration has been successful or failed, indicating the reasons for rejection in the latter case.

The Entitled Person registered in the List is required to communicate, and agree that the Depository Intermediary communicates, to the Company any circumstance or event that entails the loss of the conditions for the increased voting rights or that affects the ownership of the shares and/or the related voting rights by the end of the month in which such circumstance occurred and no later than the trading day before the so-called Record Date.

9. Vesting and allocation of increased voting rights

The acquisition of the increased voting rights comes into effect automatically on the date in which the conditions laid down in Article 7 of the Articles of Association for obtaining the increased voting rights have been fulfilled and where the following circumstances are met: (a) the share belongs to the same person, by virtue of a right in rem legitimizing the right to vote (full ownership with voting rights or usufruct with voting rights) for a continuous period of twenty-four months; b) the occurrence of the condition under (a) is certified by the continuous registration, for a period of twenty-four months, in the Special List.

The Company, through the person responsible for managing the Special List, checks the requirements for registration and then registers the Entitled Persons in the Special List by the end of each calendar month for requests received before the last five trading days of each month and no later than the trading day before the so-called Record Date, set in accordance with the applicable law regarding the right to attend and vote at the shareholders' meeting.

REGULATION ON INCREASED VOTING RIGHTS

The Company informs the Depository Intermediary immediately and in any case by the business day on which the Special List is updated, whether the registration has been successful or failed, indicating the reasons for rejection in the latter case.

The Company must update the Special List by the fifth trading day from the end of each calendar month and, in any case, by the Record Date set in the regulations in force in relation to the right to attend and vote at Shareholders' Meetings, so as to be able to fulfil the obligation to disclose the overall amount of voting rights to Consob and the general public, in accordance with the legislation in force from time to time.

The increased voting rights already matured or, if not yet matured the ownership period necessary for the maturation of the increased voting rights, is preserved:

a) in the event of inheritance, due to death, by the heir and/or legatee;

b) in the event of merger or de-merger of the shareholder, by the company resulting from the merger or beneficiary of the de-merger;

c) in the event of creation on the part of the person registered in the special list of a pledge or usufruct on the shares (as long as the voting rights remain with the pledger or to the person granting the usufruct);

d) in the event of the transfer of the UCIs (OICR in Italy) managed by the same person from a portfolio to another one.

Increased voting rights are extended, without prejudice to the communications issued by the Depository Intermediary and required by current regulations and by the Articles of Association for the purposes of increased voting rights, to:

  • a) proportionally newly-issued shares in case of capital increases pursuant to Article 2442 of the Italian Civil Code and capital increases through new contributions made in exercising rights of option;
  • b) shares allocated in exchange for those to which increased voting rights have been granted, where it is required by the related plan of merger or demerger;

In the hypotheses referred to in points a), and b) above, the new shares acquire increased voting rights if they are (i) newly-issued shares to which the holder is entitled in relation to shares for which increased voting rights have already been earned in that they have been registered in the Special List, without it being necessary to start counting the period of possession again from the beginning;

(ii) newly-issued shares to which the holder is entitled in relation to shares for which increased voting rights have not yet been earned (but which are being earned) in that the period of possession starting with their registration in the Special List is running.

Increased voting rights should count towards the quorum for the constitution of the Shareholders' Meeting and for resolutions regarding share capital quotas, while they should have no effect on rights, other than voting rights, to which shareholders are entitled by virtue of the possession of certain capital quotas.

10. Cancellation from the special list due to withdrawal from increased voting rights

The Entitled Person who intends to withdraw entirely or in part from increased voting rights must ask

his/her/its Depository Intermediary to send the Company, using Certified Email, to the address [email protected] and copied to the address [email protected], the Communication of the total or partial withdrawal, pursuant to Art. 44, subsection 6, of the Post Trading Decision, which determines the cancellation from the Special List for those shares that the Entitled Person intends to withdraw from increased voting rights.

The Company, through the person responsible for managing the Special List, removes Shareholders from the Special List by the fifth trading day from the end of each calendar day and, in any case, by the Record Date set in the current regulations in relation to the right to attend and vote at shareholders' meetings.

In the event of a decrease in the total amount of voting rights, the Company shall disclose to the general public and Consob the total amount of voting rights, in accordance with the legislation in force from time to time, indicating the total number of shares, by the fifth trading day from the end of each calendar month during which it has determined the decrease of that amount, as well as by the day following the date of the Record Date of a Shareholders' Meeting (if any).

Increasing voting right may be re-acquired for the shares whose rights they have waived by registering them in the Special List again and waiting for at least the full 24-month period of possession.

11. Other causes for cancellation from the special list

In addition to cases of total or partial waiver of increased voting rights, the Company, through the person responsible for managing the Special List, shall remove shareholders from the Special List:

  • a) if the shares involved are transferred for valuable consideration or free of charge, it being understood that "transfer" must also be interpreted as including the creation of a pledge, an usufruct or any other restriction on the share which entails the Shareholder's loss of voting rights. The establishment of a pledge, usufruct or other encumbrance and the transfer of the bare ownership while maintaining the usufruct do not result in the loss of entitlement to the increased voting rights if the registered owner in the Special List provides he preserved the voting rights;
  • b) if controlling interests are transferred, either directly or indirectly, which are held in companies or entities that hold shares with increased voting rights in an amount exceeding the threshold set out in Article 120, paragraph 2, of Legislative Decree 58 of 24 February 1998.

The notion of control is the one contained in the legislation and regulations for listed issuers.

In the case of letter a) above, as soon as the Depository Intermediary has collected the order that results in the loss of ownership of the legitimating right in rem and/or of the related voting right, it must immediately send the Communication to the Company pursuant to Art. 44, subsection 6, of the Post

Trading Decision, using Certified Email, to the address [email protected] and copied

to the address [email protected], specifying, where possible, the reference details of the registration Communication.

In the case of letter b) above, the Person Entitled must promptly notify the Company of the occurrence of the event that results in the cancellation from the Special List and the Company, through the person responsible for managing Special List, must notify the Depository Intermediary immediately, and, in any case, no later than the business day on which the Special List is updated, of the cancellation from the List or the loss of the increased voting rights pursuant to Art. 44, subsection 10 of the Post Trading Decision.

If the Company becomes aware of events which determine the loss, by the Holder of the Voting Right registered in the Special List, of the eligibility to keep all or some of the shares registered in the same List, the Company, through the person responsible for managing the Special List, informs the Depository Intermediary immediately, and, in any case, no later than the business day when the Special List is updated, that the cancellation has been completed.

The Company, through the person responsible for managing the Special List, removes Shareholders from the Special List by the fifth trading day from the end of each calendar day and, in any case, by the Record Date set in the current regulations in relation to the right to attend and vote at shareholders' meetings.

In the event of a decrease in the total amount of voting rights, the Company shall disclose to the general public and to Consob of the total amount of voting rights, in accordance with the legislation in force from time to time, indicating the total number of shares by the fifth trading day from the end of each calendar month during which it has determined the decrease of that amount, as well as by the day following the date of the Record Date of a Shareholders' Meeting (if any).

Talk to a Data Expert

Have a question? We'll get back to you promptly.