AI Terminal

MODULE: AI_ANALYST
Interactive Q&A, Risk Assessment, Summarization
MODULE: DATA_EXTRACT
Excel Export, XBRL Parsing, Table Digitization
MODULE: PEER_COMP
Sector Benchmarking, Sentiment Analysis
SYSTEM ACCESS LOCKED
Authenticate / Register Log In

Saipem

AGM Information May 14, 2024

4504_agm-r_2024-05-14_22b2ac28-27bc-43c8-bf70-30682a54953f.pdf

AGM Information

Open in Viewer

Opens in native device viewer

Informazione
Regolamentata n.
0232-29-2024
Data/Ora Inizio Diffusione
14 Maggio 2024 17:08:52
Euronext Milan
Societa' : SAIPEM
Identificativo Informazione
Regolamentata
: 190662
Utenza - Referente :
SAIPEMN04 - Calcagnini
Tipologia : REGEM; 3.1
Data/Ora Ricezione : 14 Maggio 2024 17:08:52
Data/Ora Inizio Diffusione 14 Maggio 2024 17:08:52
Oggetto : Saipem: Delibere Assemblea ordinaria e CdA
del 14 maggio 2024/Resolutions of the
Shareholders' Meeting and Board of Directors
on 14 May 2024

Testo del comunicato

Vedi allegato

Saipem: l'Assemblea degli Azionisti approva il bilancio 2023 e nomina il nuovo Consiglio di Amministrazione

  • Approvato il bilancio 2023 e la destinazione dell'utile dell'esercizio
  • Nominato il nuovo Consiglio di Amministrazione per gli esercizi 2024 - 2026
  • Elisabetta Serafin nominata Presidente
  • Approvata la Relazione sulla remunerazione 2024
  • Autorizzato l'acquisto di azioni proprie al servizio del piano di incentivazione variabile di lungo termine 2023 – 2025

Il Consiglio di Amministrazione conferma Alessandro Puliti come Amministratore Delegato e nomina i componenti dei comitati endo-consiliari

Milano, 14 maggio 2024 – L'Assemblea degli Azionisti di Saipem S.p.A. ("Saipem" o la "Società") si è tenuta in data odierna, in sede ordinaria e in unica convocazione.

L'Assemblea ha approvato il bilancio di esercizio al 31 dicembre 2023 della Società, che chiude con un utile di 107.279.268,28 euro, deliberando:

  • di attribuire a riserva legale 5.363.963,41 euro equivalenti al 5% dell'utile di esercizio, ai sensi del disposto dell'art. 2430 del codice civile;
  • in ottemperanza a quanto previsto dall'art. 6 dello Statuto Sociale, di distribuire l'utile dell'esercizio agli azionisti di risparmio a titolo di dividendo privilegiato, in ragione di 5 euro per ogni azione di risparmio in circolazione alla data di stacco cedola, maggiorato da quanto maturato in relazione agli esercizi 2021 e 2022 (5,00 euro per ogni Azione di Risparmio per ciascun esercizio 2021 - 2022), il tutto per un dividendo privilegiato unitario complessivo per ciascuna Azione di Risparmio pari ad euro 15,00, al lordo della ritenuta di legge, per un importo totale di 15.885,00 euro, che sarà messo in pagamento presso gli intermediari aderenti al sistema di gestione accentrata delle azioni (Monte Titoli) il 29 maggio 2024, con data di stacco della cedola n. 2 per le Azioni di Risparmio fissata il 27 maggio 2024 e record date il 28 maggio 2024;
  • di riportare a nuovo l'utile dell'esercizio che residua dopo le attribuzioni proposte per un totale di 101.899.419,87 euro e, quindi, di non distribuire dividendi alle azioni ordinarie.

Nomina del Consiglio di Amministrazione

L'Assemblea ha determinato in nove il numero dei Consiglieri, nominando il Consiglio di Amministrazione per gli esercizi 2024, 2025 e 2026, con scadenza alla data dell'Assemblea che sarà convocata per l'approvazione del bilancio di esercizio al 31 dicembre 2026, nelle persone di:

  • Elisabetta Serafin
  • Alessandro Puliti
  • Francesca Mariotti
  • Mariano Mossa
  • Francesca Scaglia
  • Paolo Sias
  • Roberto Diacetti
  • Patrizia Michela Giangualano
  • Paul Simon Schapira.

Elisabetta Serafin, Alessandro Puliti, Francesca Mariotti, Mariano Mossa, Francesca Scaglia e Paolo Sias sono stati tratti dalla lista presentata congiuntamente da Eni S.p.A. ("Eni") e CDP Equity S.p.A. ("CDP Equity"), la cui partecipazione è complessivamente pari al 44,01% del capitale ordinario di Saipem, votata da circa il 65,57% del capitale sociale rappresentato in Assemblea.

Roberto Diacetti, Patrizia Michela Giangualano e Paul Simon Schapira sono stati tratti dalla lista presentata da un raggruppamento di Azionisti la cui partecipazione è complessivamente pari all'1,26520% del capitale ordinario di Saipem, votata da circa il 33,83% del capitale sociale rappresentato in Assemblea.

In sede di candidatura, Elisabetta Serafin, Francesca Mariotti, Mariano Mossa, Roberto Diacetti, Patrizia Michela Giangualano e Paul Simon Schapira hanno dichiarato il possesso dei requisiti di indipendenza previsti dall'art. 148, comma 3, del D.lgs. n. 58/1998 ("TUF"), come richiamato dall'art. 147-ter, comma 4, del TUF e dalla Raccomandazione 7 del Codice di Corporate Governance, cui Saipem aderisce.

L'Assemblea ha nominato Elisabetta Serafin Presidente del Consiglio di Amministrazione, su proposta congiunta degli Azionisti Eni e CDP Equity.

I curricula vitae dei nuovi Consiglieri sono disponibili sul sito Internet della Società all'indirizzo www.saipem.com (sezione "Governance" | "Assemblea degli azionisti").

Sulla base delle informazioni in possesso della Società, Alessandro Puliti detiene 164.000 azioni ordinarie Saipem.

Relazione sulla politica in materia di remunerazione e sui compensi corrisposti 2024

L'Assemblea ha inoltre approvato la Relazione sulla politica in materia di remunerazione e sui compensi corrisposti, redatta in conformità all'art. 123-ter del TUF e all'art. 84-quater del Regolamento Emittenti, con voto vincolante sulla prima sezione (politica di remunerazione) e con voto non vincolante sulla seconda sezione (compensi corrisposti).

Autorizzazione all'acquisto e alla disposizione di azioni proprie a servizio del Piano di Incentivazione variabile di Lungo Termine 2023 - 2025, per l'attribuzione 2024

L'Assemblea ha, infine, approvato l'autorizzazione all'acquisto di azioni proprie per un periodo di diciotto mesi a far data dalla delibera assembleare, fino ad un massimo di n. 31.900.000 azioni ordinarie e, comunque entro l'importo massimo complessivo di 77.500.000 euro, da destinare all'attribuzione 2024 del Piano di Incentivazione variabile di Lungo Termine 2023 - 2025.

Per le specifiche condizioni e finalità del predetto Piano, approvato dall'Assemblea del 3 maggio 2023, si rinvia alla documentazione disponibile nell'apposita sezione del sito Internet della Società www.saipem.com (sezione "Governance" | "Assemblea degli azionisti").

L'acquisto potrà essere effettuato, con le gradualità ritenute opportune e mediante acquisto sul mercato, ad un corrispettivo unitario non inferiore nel minimo e non superiore nel massimo al prezzo ufficiale registrato nel giorno di Borsa aperto precedente ogni singola operazione di acquisto, diminuito o aumentato rispettivamente del 5% e comunque, ad un corrispettivo che non sia superiore al prezzo più elevato tra il prezzo dell'ultima operazione indipendente e il prezzo dell'offerta di acquisto indipendente più elevata corrente nella medesima sede di negoziazione, il tutto in conformità a quanto stabilito dall'articolo 3 del Regolamento (UE) 2016/1052.

Gli acquisti di azioni proprie dovranno essere in ogni caso effettuati in modo da assicurare la parità di trattamento tra gli Azionisti, secondo le modalità stabilite dall'articolo 144-bis del Regolamento Emittenti.

Le operazioni di acquisto saranno effettuate in conformità alle modalità stabilite dalla normativa protempore vigente e dalle prassi di mercato ammesse, ovvero dalle condizioni indicate dal Regolamento (UE) n. 596/2014 (Market Abuse Regulation - MAR). Il programma di acquisto di azioni proprie sarà eseguito avvalendosi del safe harbour previsto ai sensi del Regolamento (UE) n. 596/2014, e avverrà tramite il conferimento di specifico mandato di incarico a un intermediario abilitato, che effettuerà gli acquisti in piena indipendenza e senza alcuna influenza da parte di Saipem, per quanto riguarda il momento dell'acquisto delle stesse e le relative condizioni.

Alla data odierna la Società detiene n. 22.898.371 azioni proprie, pari a circa l'1,147% delle azioni ordinarie.

*******

Il verbale dell'Assemblea degli Azionisti, corredato dei relativi allegati, e la rendicontazione sintetica delle votazioni saranno messi a disposizione del pubblico nei termini e con le modalità previste dalla normativa vigente.

*******

Il Consiglio di Amministrazione di Saipem, riunitosi successivamente all'odierna Assemblea, ha nominato Alessandro Puliti, già Direttore Generale della Società, Amministratore Delegato e Amministratore

incaricato dell'istituzione e del mantenimento del Sistema di Controllo Interno e di Gestione dei Rischi della Società, conferendogli i poteri di amministrazione della Società con esclusione delle attribuzioni che il Consiglio si è riservato in via esclusiva, oltre ai poteri non delegabili a norma di legge.

Il Consiglio di Amministrazione ha accertato in capo a tutti i Consiglieri (i) il possesso dei requisiti di onorabilità, (ii) l'assenza di cause di ineleggibilità e incompatibilità e (iii) il rispetto degli orientamenti in merito al numero massimo di incarichi degli Amministratori di Saipem.

Il Consiglio di Amministrazione ha, inoltre, proceduto all'accertamento dei requisiti di indipendenza previsti dalla legge e dal Codice di Corporate Governance, verificando la sussistenza dei requisiti stessi in capo a Francesca Mariotti, Mariano Mossa, Paul Simon Schapira, Roberto Diacetti e Patrizia Michela Giangualano. Alla luce delle attribuzioni e del ruolo assegnati al Presidente, è stata confermata la qualifica di Consigliere non esecutivo e indipendente in capo a Elisabetta Serafin. Il Consiglio di Amministrazione risulta quindi composto in maggioranza da amministratori indipendenti e da amministratori tutti non esecutivi, con l'eccezione dell'Amministratore Delegato.

Il Consiglio di Amministrazione ha provveduto alla nomina dei Comitati endo-consiliari, che risultano così composti:

  • Comitato Controllo e i Rischi:
    • o Paul Simon Schapira, Presidente (Consigliere non esecutivo e indipendente);
    • o Patrizia Michela Giangualano (Consigliere non esecutivo e indipendente);
    • o Francesca Scaglia (Consigliere non esecutivo e non indipendente).

Il Comitato Controllo e Rischi possiede nel suo complesso un'adeguata competenza nel settore di attività in cui opera la Società, funzionale a valutare i relativi rischi, e un'adeguata conoscenza ed esperienza in materia contabile e finanziaria o di gestione dei rischi, come richiesto dal Codice di Corporate Governance.

  • Comitato Remunerazione e Nomine:
    • o Francesca Mariotti, Presidente (Consigliere non esecutivo e indipendente);
    • o Paul Simon Schapira (Consigliere non esecutivo e indipendente);
    • o Francesca Scaglia (Consigliere non esecutivo e non indipendente).

Il Comitato Remunerazione e Nomine possiede nel suo complesso un'adeguata conoscenza ed esperienza in materia finanziaria o di politiche retributive, come richiesto dal Codice di Corporate Governance.

  • Comitato Parti Correlate:
    • o Roberto Diacetti, Presidente (Consigliere non esecutivo e indipendente);
    • o Patrizia Michela Giangualano (Consigliere non esecutivo e indipendente);
    • o Mariano Mossa (Consigliere non esecutivo e indipendente).

  • Comitato Sostenibilità, Scenari e Governance:
    • o Elisabetta Serafin, Presidente (Consigliere non esecutivo e indipendente);
    • o Roberto Diacetti (Consigliere non esecutivo e indipendente);
    • o Francesca Mariotti (Consigliere non esecutivo e indipendente);
    • o Paolo Sias (Consigliere non esecutivo e non indipendente).

Inoltre, è stato confermato quale Segretario del Consiglio di Amministrazione il General Counsel Simone Chini.

Saipem è un leader globale nell'ingegneria e nella costruzione di grandi progetti nei settori dell'energia e delle infrastrutture, sia offshore che onshore. Saipem è una "One Company" organizzata in cinque business line: Asset Based Services, Energy Carriers, Offshore Wind, Sustainable Infrastructures, Robotics & Industrialized Solutions. La società dispone di 7 cantieri di fabbricazione e una flotta offshore di 21 navi da costruzione (di cui 17 di proprietà e 4 di proprietà di terzi e in gestione a Saipem) e 15 impianti di perforazione, di cui 9 di proprietà. Da sempre orientata all'innovazione tecnologica, la visione che ispira l'azienda è "Ingegneria per un futuro sostenibile". Per questo Saipem ogni giorno è impegnata a supportare i propri clienti nel percorso di transizione energetica verso il Net Zero, con mezzi, tecnologie e processi sempre più digitali orientati alla sostenibilità ambientale. Quotata alla Borsa di Milano, è presente in più di 50 paesi nel mondo e impiega circa 30.000 persone di oltre 120 nazionalità.

Sito internet: www.saipem.com Centralino: +39 0244231

Relazioni con i media E-mail: [email protected]

Investor Relations E-mail: [email protected]

Contatto per gli investitori individuali E-mail: [email protected]

Saipem: the Shareholders' Meeting approves the 2023 Financial Statements and appoints the new Board of Directors

  • Approval of the 2023 Financial Statements and the allocation of net income
  • Appointment of the new Board of Directors for the three-year term 2024 - 2026
  • Appointment of Elisabetta Serafin as Chair of the Board
  • Approval of the Report on the Remuneration Policy 2024
  • Authorization of the buy-back of treasury shares to service the 2023-2025 Long-Term Variable Incentive Plan

The Board of Directors confirms Alessandro Puliti as Chief Executive Officer and appoints the members of Board Committees.

Milan, May 14, 2024 – The Annual General Shareholders' Meeting of Saipem S.p.A. ("Saipem" or the "Company") was held today, in ordinary session and single call.

The Shareholders' Meeting approved the Company's Financial Statements as at December 31, 2023, which reported a net income of €107,279,268.28 and resolved:

  • to allocate €5,363,963.41 to the legal reserve, equal to 5% of the net income, pursuant to Article 2430 of the Italian Civil Code;
  • pursuant to Article 6 of the Articles of Association, to distribute the net income for the year to Savings Shareholders as a privileged dividend of €5 for each outstanding savings share on the ex-coupon date, increased by the amounts accrued over the 2021 and 2022 fiscal years (€5.00 per Savings Share for each fiscal year 2021 - 2022); a total privileged dividend for each Savings Share of €15.00, gross of statutory withholding tax, for a total outlay of €15,885.00; dividends shall be paid through intermediaries of the centralized share management system (Monte Titoli) on May 29, 2024, excoupon date No. 2 for Savings Shares: May 27, 2024 and record date: May 28, 2024;
  • to carry forward the remaining net income for the year after the proposed allocations, totaling €101,899,419.87 and not to distribute dividends to ordinary shares.

Appointment of the Board of Directors

The Shareholders' Meeting set the number of Directors at nine and appointed the Board of Directors for the years 2024, 2025, and 2026, its mandate expiring on the date of the Shareholders' Meeting called to approve the Financial Statements as at December 31, 2026. The new Board comprises:

  • Elisabetta Serafin
  • Alessandro Puliti
  • Francesca Mariotti
  • Mariano Mossa
  • Francesca Scaglia
  • Paolo Sias
  • Roberto Diacetti
  • Patrizia Michela Giangualano
  • Paul Simon Schapira.

Elisabetta Serafin, Alessandro Puliti, Francesca Mariotti, Mariano Mossa, Francesca Scaglia and Paolo Sias were drawn from the list jointly submitted by Eni S.p.A. ("Eni") and CDP Equity S.p.A. ("CDP Equity"), whose combined shareholding amounts to 44.01% of Saipem's ordinary share capital, voted by approximately 65.57% of the share capital represented at the Shareholders' Meeting.

Roberto Diacetti, Patrizia Michela Giangualano and Paul Simon Schapira were drawn from the list submitted by a group of Shareholders whose combined shareholding amounts to 1.26520% of Saipem's ordinary share capital, voted by approximately 33.83% of the share capital represented at the Shareholders' Meeting.

When presenting their candidacy, Elisabetta Serafin, Francesca Mariotti, Mariano Mossa, Roberto Diacetti, Patrizia Michela Giangualano and Paul Simon Schapira stated that they meet the independence requirements set forth in Article 148, paragraph 3, Article 147-ter, paragraph 4, of Legislative Decree no. 58/98, and Recommendation 7 of the Corporate Governance Code, to which Saipem complies.

The Shareholders' Meeting appointed Elisabetta Serafin as Chair of the Board of Directors, on the joint proposal of the shareholders, Eni and CDP Equity.

The CVs of the newly appointed Board Directors are available on the Company's website at www.saipem.com (Section "Governance" | "Shareholders' Meeting").

Based on information available to the Company, Alessandro Puliti holds 164,000 Saipem ordinary shares.

Report on the Remuneration Policy and Compensation Paid 2024

The Shareholders' Meeting approved the Report on the Remuneration Policy and Compensation Paid, prepared in accordance with Article 123-ter of Legislative Decree 58/98 and Article 84-quater of Issuers' Regulations, with a binding vote on Section I of the Report (Remuneration Policy) and a non-binding vote on Section II of the same Report (Compensation Paid).

Authorization to buy-back treasury shares for the 2024 allocation of the 2023-2025 Long-term Variable Incentive Plan

Lastly, the Shareholders' Meeting approved the proposal to authorize the buy-back of treasury shares for a period of eighteen months from the date of the Shareholders' resolution, of up to a maximum of 31,900,000 ordinary shares and, in any case, up to the overall maximum amount of €77,500,000, to cover the 2024 allocation of the 2023-2025 Long-Term Variable Incentive Plan.

Terms and conditions of the aforementioned Incentive Plan approved by the Shareholders' Meeting on May 3, 2023 are available in the documentation provided on the Company's website at www.saipem.com (Section "Governance" | "Shareholders' Meeting").

The buy-back may be achieved gradually as deemed appropriate through purchase on the market at a unit price not lower than the minimum and not higher than the maximum of the official price recorded on the day of stock market trading preceding each single purchase transaction, decreased or increased by 5% respectively, and in any case at a price not higher than the highest between the price of the last independent transaction and the price of the highest current independent bid on the same trading venue, all in compliance with the provisions of Article 3 of EU Regulation 2016/1052.

The buy-back of treasury shares will be carried out so as to ensure the equal treatment of Shareholders, in accordance with Article 144-bis of Issuers' Regulation.

During buy-back transactions, the procedures provided under the applicable legal framework in force from time to time will be observed, pursuant to Regulation (EU) No. 596/2014 (MAR Regulation). The buy-back program of treasury shares will be carried out using the safe harbour provided for under the MAR Regulation and will take place through the conferral of a specific mandate to a qualified intermediary, which will carry out the purchases in full independence and without any influence from Saipem as regards the timing of the purchases and the related conditions.

As of today, the Company holds 22,898,371 treasury shares, equal to approximately 1.147% of ordinary shares.

*******

The minutes of the Shareholders' Meeting, together with their annexes, and voting outcomes shall be made available to the public under the terms and according to the procedures provided for by the regulations in force.

*******

Saipem's Board of Directors, which met today after the Shareholders' Meeting, appointed Alessandro Puliti, already General Manager of the Company, as Chief Executive Officer and Director responsible for

establishing and maintaining the Company's Internal Control and Risk Management System, granting him the powers to manage the Company, excluding the specific powers of the Board of Directors and those that cannot be granted by law.

The Board of Directors ascertained that (i) all Directors meet the integrity requirements, (ii) there are no causes of ineligibility and incompatibility and (iii) all Directors comply with the guidelines on the maximum number of offices that Saipem Directors may hold.

The Board of Directors also proceeded to ascertain the independence requirements of the law and the Corporate Governance Code, verifying that Francesca Mariotti, Mariano Mossa, Paul Simon Schapira, Roberto Diacetti, and Patrizia Michela Giangualano are independent Directors. In light of the powers and responsibilities assigned to the Chair, Elisabetta Serafin was confirmed to be a non-executive and independent Director. The Board of Directors is thus composed of a majority of independent Directors; Board members are all non-executive Directors, with the exception of the CEO.

The Board of Directors appointed the members of Board Committees, as follows:

  • Audit and Risk Committee:
    • o Paul Simon Schapira, Chairman (non-executive and independent Director);
    • o Patrizia Michela Giangualano (non-executive and independent Director);
    • o Francesca Scaglia (non-executive and non-independent Director).

The Audit and Risk Committee is overall adequately competent in the Company's business activities, is able to assess the relevant risks and has adequate knowledge and experience in accounting and finance or in risk management, as required by the Corporate Governance Code.

  • Remuneration and Nomination Committee:
    • o Francesca Mariotti, Chair (non-executive and independent Director);
    • o Paul Simon Schapira (non-executive and independent Director);
    • o Francesca Scaglia (non-executive and non-independent Director).

The Remuneration and Nomination Committee has adequate knowledge and experience in financing or compensation policies, as required by the Corporate Governance Code.

  • Related Parties Committee:
    • o Roberto Diacetti, Chair (non-executive and independent Director);
    • o Patrizia Michela Giangualano (non-executive and independent Director);
    • o Mariano Mossa (non-executive and independent Director).

  • Sustainability, Scenarios and Governance Committee:
    • o Elisabetta Serafin, Chairman (non-executive and independent Director);
    • o Roberto Diacetti (non-executive and independent Director);
    • o Francesca Mariotti (non-executive and independent Director);
    • o Paolo Sias (non-executive and non-independent Director.

Simone Chini, General Counsel, was also confirmed as Secretary of the Board of Directors.

Saipem is a global leader in the engineering and construction of major projects for the energy and infrastructure sectors, both offshore and onshore. Saipem is "One Company" organized into five business lines - Asset Based Services, Energy Carriers, Offshore Wind, Sustainable Infrastructures, Robotics & Industrialized Solutions. The company has 7 fabrication yards and an offshore fleet of 21 construction vessels (of which 17 owned and 4 owned by third parties and managed by Saipem) and 15 drilling rigs, of which 9 owned. Always oriented towards technological innovation, the company's purpose is "Engineering for a sustainable future". As such Saipem is committed to supporting its clients on the energy transition pathway towards Net Zero, with increasingly digital means, technologies and processes geared for environmental sustainability. Listed on the Milan Stock Exchange, it is present in more than 50 countries around the world and employs about 30,000 people of over 120 nationalities.

Website: www.saipem.com Switchboard: +39 0244231

Media relations E-mail: [email protected]

Investor Relations E-mail: [email protected]

Contact point for retail investors E-mail: [email protected]

Numero di Pagine: 12

Talk to a Data Expert

Have a question? We'll get back to you promptly.