AI Terminal

MODULE: AI_ANALYST
Interactive Q&A, Risk Assessment, Summarization
MODULE: DATA_EXTRACT
Excel Export, XBRL Parsing, Table Digitization
MODULE: PEER_COMP
Sector Benchmarking, Sentiment Analysis
SYSTEM ACCESS LOCKED
Authenticate / Register Log In

Leonardo S.p.A.

Regulatory Filings Dec 19, 2025

4038_rns_2025-12-19_ffafbde6-c047-48fa-a219-19b8cbaf950f.pdf

Regulatory Filings

Open in Viewer

Opens in native device viewer

Data/Ora Ricezione : 19 Dicembre 2025 09:32:51

Oggetto : LEONARDO POTENZIA LE OPERAZIONI

AEROPORTUALI NEGLI STATI UNITI: OLTRE

120 MILIONI DI DOLLARI PER SISTEMI AVANZATI DI GESTIONE BAGAGLI

Testo del comunicato

LEONARDO TO BOOST AIRPORT OPERATIONS IN USA WITH TWO MAJOR BAGGAGE HANDLING SYSTEM CONTRACTS VALUED IN EXCESS OF 120 MILLION USD

T: +39 06 32473313 [email protected] Investor Relations T: +39 06 32473512 [email protected]

COMUNICATO STAMPA

LEONARDO POTENZIA LE OPERAZIONI AEROPORTUALI NEGLI STATI UNITI: OLTRE 120 MILIONI DI DOLLARI PER SISTEMI AVANZATI DI GESTIONE BAGAGLI

Roma, 19 dicembre 2025 – Leonardo rafforza il proprio supporto alle operazioni aeroportuali negli Stati Uniti con due contratti, dal valore complessivo di oltre 120 milioni di dollari, per la fornitura di soluzioni di smistamento bagagli (BHS) negli aeroporti di Houston Hobby (HOU) e Melbourne Orlando (MLB).

Leonardo modernizzerà e ottimizzerà le operazioni di gestione dei bagagli dei due scali, consentendo loro di rispondere alle esigenze in continua evoluzione del traffico aereo senza interrompere le attività quotidiane. I passeggeri beneficeranno di un trattamento dei bagagli più rapido, sicuro e affidabile, mentre gli operatori aeroportuali otterranno una maggiore efficienza operativa, una riduzione dei costi di manutenzione e una migliore gestione dei sistemi sia per le attività nazionali che per quelle internazionali. Entrambi i progetti sono in linea con l'impegno di Leonardo verso la sostenibilità: la progettazione dei sistemi assicura un consumo energetico ridotto, minori esigenze di manutenzione e un uso più efficiente delle risorse. Ottimizzando le prestazioni operative, gli aggiornamenti portati avanti dall'azienda contribuiranno positivamente agli obiettivi di sostenibilità degli aeroporti, aiutando a mitigare l'impatto ambientale e sostenendo l'efficienza delle infrastrutture a lungo termine.

Per l'aeroporto Hobby di Houston (HOU), Leonardo realizzerà un aggiornamento completo del sistema di smistamento bagagli (BHS), inaugurando una nuova era di efficienza, capacità e affidabilità. Il nuovo BHS include due macchine smistatrici a tecnologia Cross-Belt ad alte prestazioni: una da 240 metri integrata nel sistema di ispezione dei bagagli registrati (CBIS) conforme alle norme TSA e una da 205 metri per il trasferimento dei bagagli in partenza e in transito. Insieme, queste macchine costituiscono il cuore di un flusso bagagli ottimizzato, in grado di gestire efficacemente volumi di traffico variabili. Il sistema include anche una soluzione denominata Early Baggage Storage, che consente il deposito sicuro dei bagagli in transito per scali più lunghi e passeggeri che effettuano il check-in anticipato. Per migliorare ulteriormente l'efficienza, verrà installato un allineatore di bagagli prima degli scanner deputati al rilevamento di esplosivi (EDS), contribuendo a migliorare l'affidabilità complessiva del sistema. Completano la soluzione i nastri trasportatori – 400 metri di nastri in entrata e un sistema in uscita che si estende per oltre 2 chilometri. Le stazioni di codifica manuale (MES) consentiranno poi al personale di scansionare e smistare manualmente i bagagli che richiedono un'ulteriore lavorazione, mentre scivoli di smistamento, mezzanini e nuove piattaforme in acciaio miglioreranno l'organizzazione a terra. Per alimentare e gestire il sistema, Leonardo fornisce un pacchetto software completamente integrato che include SAC (Sorting Allocation Controller) e SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition). Questa tecnologia consente una visione in tempo reale delle operazioni, tracciando bagagli e componenti di sistema, inviando avvisi in caso di anomalie e memorizzando i dati operativi a supporto dell'ottimizzazione delle prestazioni e della manutenzione predittiva.

Il cuore dell'aggiornamento dell'aeroporto internazionale di Melbourne Orlando (MLB) è invece un sistema di ispezione dei bagagli registrati (CBIS) approvato al 100% dalla TSA che utilizza un nastro trasportatore trasversale. Il sistema è progettato per migliorare la tracciabilità, ridurre gli errori e rendere più efficienti le operazioni di smistamento, il tutto in uno spazio compatto. I componenti chiave del nuovo BHS includono un nastro trasportatore MBHS Cross-Belt lungo 160 metri supportato da cinque linee di induzione e tredici scivoli di smistamento lineari per gestire in modo efficiente il flusso dei bagagli. Inoltre, saranno integrate tre macchine di screening Explosive Detection System (EDS) per garantire la conformità agli standard di sicurezza TSA. Un lettore automatico di etichette (ATR) consentirà l'identificazione e il tracciamento dei bagagli in tempo reale. L'aggiornamento comprende anche un sistema dedicato per i bagagli di grandi

dimensioni e una piattaforma SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) integrata per il monitoraggio e la diagnostica in tempo reale. Adottando il sistema di smistamento MBHS Cross-Belt di Leonardo al posto di un sistema BHS convenzionale e non automatizzato, l'aeroporto ha ridotto i costi di costruzione di circa il 16% e ha accorciato i tempi di realizzazione del progetto di sei mesi. L'ingombro ridotto del sistema consente l'installazione completa all'interno del terminal esistente, evitando costose modifiche al layout e migliorando l'efficienza complessiva dello spazio.

Questi progetti rappresentano un ulteriore passo strategico per Leonardo, rafforzandone la presenza negli Stati Uniti accanto a installazioni di rilievo come il BHS dell'aeroporto internazionale di Denver e il terminal MSC Crociere di Miami. Questi progetti si aggiungono al portafoglio globale di Leonardo in Europa, Asia, Medio Oriente e India. Con essi, Leonardo continua il suo impegno a fornire soluzioni di automazione efficienti e affidabili su misura per aeroporti e logistica.

Leonardo è un gruppo industriale internazionale, tra le principali realtà mondiali dell'Aerospazio, Difesa e Sicurezza (AD&S). Con oltre 60mila dipendenti nel mondo, opera per la sicurezza globale attraverso i settori degli Elicotteri, Elettronica, Aeronautica, Cyber & Security e Spazio, ed è partner dei più importanti programmi internazionali come Eurofighter, JSF, NH-90, FREMM, GCAP e Eurodrone. Leonardo dispone di rilevanti capacità produttive in Italia, Regno Unito, Polonia e USA, e si avvale anche di società controllate, joint venture e partecipazioni, tra cui Leonardo DRS (71,4%), MBDA (25%), ATR (50%), Hensoldt (22,8%), Telespazio (67%), Thales Alenia Space (33%) e Avio (19,3%). Quotata alla Borsa di Milano (LDO), nel 2024 Leonardo ha registrato nuovi ordini per 20,9 miliardi di euro, con un portafoglio ordini di 44,2 miliardi di euro e ricavi consolidati per 17,8 miliardi di euro. Inclusa anche nell'indice MIB ESG, l'azienda fa parte dal 2010 dei Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Press office PH: +39 06 32473313 [email protected] Investor Relations PH: +39 06 32473512 [email protected]

PRESS RELEASE

LEONARDO TO BOOST AIRPORT OPERATIONS IN USA WITH TWO MAJOR BAGGAGE HANDLING SYSTEM CONTRACTS VALUED IN EXCESS OF 120 MILLION USD

Rome, 19 December 2025 – Leonardo is growing its support to airport operations in USA with two major contracts for baggage handling system (BHS) solutions recently signed for the Houston Hobby Airport (HOU) and the Melbourne Orlando International Airport (MLB) for the combined contract value of more than 120 million USD.

Through these programmes, Leonardo will modernize and streamline baggage operations without interrupting the airports' daily activities and help them meeting the evolving traffic demand in 2026. Passengers will benefit from faster, more secure and more reliable baggage processing, while airports' stakeholders gain improved operational efficiency, reduced maintenance costs, and enhanced system management, for both daily national and international activities. Also, Leonardo maintains a strong commitment to sustainability, and both projects align with these values. The systems' design ensure reduced energy consumption, lower maintenance needs, and more efficient resource use. By optimizing operational performance, the upgrades contribute positively to the airports' sustainability goals, helping mitigate environmental impact while supporting long-term infrastructure efficiency.

Leonardo will carry out a full-scale upgrade of the Baggage Handling System (BHS) at Houston Hobby Airport (HOU). This comprehensive project will completely replace the airport's existing BHS infrastructure, ushering in a new era of efficiency, capacity and reliability. The new BHS includes two high-performance Cross-Belt sorters: a 780-foot Cross-Belt sorter integrated into the TSA-compliant Checked Baggage Inspection System (CBIS), and a 673-foot bag make-up sorter responsible for routing outbound and transfer bags to their respective flights. Together, these machines form the core of a streamlined baggage flow designed to handle event-level passenger volumes with ease. The system also includes an Early Bag Storage (EBS) solution, allowing secure storage of transfer bags for longer layovers and early check-in passengers. To further enhance efficiency, a Bag Aligner will be installed to optimize bag presentation ahead of the Explosive Detection System (EDS) scanners—helping reduce bag jams and improve overall system reliability. Supporting the sorters is an extensive conveyor network, with 1,310 feet of inbound conveyors and an outbound system stretching over 1.3 miles. Manual Encoding Stations (MES) will allow staff to manually scan and route any bags requiring additional handling, while multiple sorting chutes and newly constructed steel mezzanines and platforms will improve capacity and organization on the ground. To power and manage the system, Leonardo is providing a fully integrated software package that includes SAC (Sorting Allocation Controller) and SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition). This technology delivers a real-time view of baggage operations, tracks every bag and system component, sends alerts for any issues, and stores operational data for long-term performance optimization and predictive maintenance.

At the core of the Melbourne Orlando International Airport – MLB's upgrade is a 100% TSA-approved Checked Baggage Inspection System (CBIS) using a Cross-Belt sorter. The system is designed to enhance tracking, reduce errors, and deliver more efficient baggage operations—all within a smaller, compact footprint. The key components of the new BHS include a 524-foot Cross-Belt sorter supported by

five induction lines and thirteen linear sorting chutes to efficiently manage baggage flow. Additionally, three Explosive Detection System (EDS) screening machines will be integrated to ensure compliance with TSA security standards. An Automatic Tag Reader (ATR) will enable real-time luggage identification and tracking. The upgrade also features a dedicated system for oversized baggage and an integrated SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) platform for real-time monitoring and diagnostics. By adopting Leonardo's Cross-Belt sorter over a conventional BHS system, the airport reduced construction costs by approximately 16% and shortened the project timeline by six months. The system's compact footprint enables full installation within the existing terminal, avoiding costly apron modifications and improving overall space efficiency.

These projects are also a strategic step for Leonardo, reinforcing its growing presence in USA alongside notable installations such as the BHS at Denver International Airport and the MSC Cruises terminal in Miami. These projects add to Leonardo's global portfolio across Europe, Asia, Middle East and India. With them, Leonardo continues its commitment to delivering efficient and reliable automation solutions tailored to airports and transportation hubs.

Leonardo is an international industrial group, among the main global companies in Aerospace, Defence, and Security (AD&S). With 60,000 employees worldwide, the company approaches global security through the Helicopters, Electronics, Aeronautics, Cyber & Security and Space sectors, and is a partner on the most important international programmes such as Eurofighter, JSF, NH-90, FREMM, GCAP, and Eurodrone. Leonardo has significant production capabilities in Italy, the UK, Poland, and the USA. Leonardo utilises its subsidiaries, joint ventures, and shareholdings, which include Leonardo DRS (71.4%), MBDA (25%), ATR (50% ), Hensoldt (22.8%), Telespazio (67%), Thales Alenia Space (33%), and Avio (19.3%). Listed on the Milan Stock Exchange (LDO), in 2024 Leonardo recorded new orders for €20.9 billion, with an order book of €44.2 billion and consolidated revenues of €17.8 billion. Included in the MIB ESG index, the company has also been part of the Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) since 2010.

Talk to a Data Expert

Have a question? We'll get back to you promptly.