AI Terminal

MODULE: AI_ANALYST
Interactive Q&A, Risk Assessment, Summarization
MODULE: DATA_EXTRACT
Excel Export, XBRL Parsing, Table Digitization
MODULE: PEER_COMP
Sector Benchmarking, Sentiment Analysis
SYSTEM ACCESS LOCKED
Authenticate / Register Log In

Leonardo S.p.A.

M&A Activity Jul 26, 2024

4038_rns_2024-07-26_c0b5c7ba-ebd4-40b4-9f17-8a957ef46beb.pdf

M&A Activity

Open in Viewer

Opens in native device viewer

Informazione
Regolamentata n.
0131-46-2024
Data/Ora Inizio Diffusione
26 Luglio 2024 12:15:08
Euronext Milan
Societa' : LEONARDO
Identificativo Informazione
Regolamentata
: 193826
Utenza - Referente : LEONARDON04 - Micelisopo
Tipologia : REGEM
Data/Ora Ricezione : 26 Luglio 2024 12:15:08
Data/Ora Inizio Diffusione : 26 Luglio 2024 12:15:07
Oggetto : INTERMARINE (IMMSI GROUP) AND
LEONARDO: CONTRACT SIGNED WITH THE
ITALIAN DIRECTORATE OF NAVAL
ARMAMENTS FOR THE PROCURMENT OF
NEW GENERATION MINEHUNTE

Testo del comunicato

INTERMARINE (IMMSI GROUP) AND LEONARDO: CONTRACT SIGNED WITH THE ITALIAN DIRECTORATE OF NAVAL ARMAMENTS FOR THE PROCURMENT OF NEW GENERATION MINEHUNTERS FOR THE ITALIAN NAVY INTERMARINE (GRUPPO IMMSI) E LEONARDO: FIRMATO CON NAVARM CONTRATTO PER LA FORNITURA DI CACCIAMINE DI NUOVA GENERAZIONE COSTIERI DESTINATI ALLA MARINA MILITARE ITALIANA

COMUNICATO STAMPA

_____________________________________________________________________________

INTERMARINE (GRUPPO IMMSI) E LEONARDO: FIRMATO CON NAVARM CONTRATTO PER LA FORNITURA DI CACCIAMINE DI NUOVA GENERAZIONE COSTIERI DESTINATI ALLA MARINA MILITARE ITALIANA

Sarzana (SP), Roma 26 luglio 2024 – Intermarine S.p.A. (Gruppo industriale IMMSI – IMS.MI) e Leonardo S.p.a. (LDO.MI) hanno sottoscritto – nella forma di un Raggruppamento Temporaneo d'Impresa - con NAVARM - Direzione degli Armamenti Navali del Segretariato Generale della Difesa e Direzione Nazionale degli Armamenti, un contratto per la fornitura di unità navali per la ricerca e la bonifica delle mine - Cacciamine Nuova Generazione Costieri (CNG/C) e relativo supporto logistico integrato, del valore di 1,6 miliardi per la realizzazione di 5 Unità e di circa 1 miliardo in opzioni per il completamento del programma.

Con riferimento alla "tranche" base, la quota di Intermarine è di 1,165 miliardi di euro, corrispondente a circa il 73% e quella di Leonardo è di 0,430 miliardi di euro, che corrisponde a circa il 27%. Una ripartizione analoga vale anche per le "tranches" opzionali. Intermarine ha il ruolo di mandataria, sarà la design authority delle Unità Navali e fornirà il sistema di piattaforma; Leonardo ha il ruolo di mandante, design autority e fornitore del sistema di combattimento.

Il contratto sottoscritto quest'oggi è il risultato di un percorso caratterizzato da importanti investimenti in attività di R&D su nuovi materiali e su tecnologie di produzione innovative e all'avanguardia. In particolare, esso fa seguito ad una intensa attività di studi preliminari condotta a fronte del contratto sottoscritto nel 2021 tra Intermarine e NAVARM incentrato sugli "Studi di riduzione del rischio e definizione del progetto di Unità CNG".

L'avvio del programma consentirà alla Marina Militare Italiana di dotarsi di cacciamine altamente innovativi che, grazie alle più moderne tecniche costruttive e ad avanzate soluzioni del sistema di combattimento in grado di garantire un livello elevato di integrazione e di automazione delle operazioni, rappresenteranno un unicum mondiale per capacità operative espresse e per tecnologie all'avanguardia nello specialistico settore di assetti per il controllo, la difesa dei fondali e delle infrastrutture critiche subacquee.

Il programma risponde all'esigenza di rinnovamento della Componente Nazionale di Contromisure Mine in un momento storico caratterizzato da crescenti tensioni internazionali e dalle crescenti minacce poste nella dimensione marittima, sopra e sotto la superficie, come testimoniano i recenti conflitti in corso nelle aree di interesse strategico nazionale (Mar Mediterraneo, Mar Nero, Mar Rosso, Golfo Persico e Mar Baltico).

I Cacciamine di Nuova Generazione Costieri, grazie alle caratteristiche esclusive degli scafi (resistenza a shock generati da esplosioni subacquee e bassa segnatura magneto-acustica) a cui si aggiungono le potenzialità operative offerte dalle più moderne tecnologie del sistema di combattimento - quali sonar e comando e controllo multi-dominio, comprensivo della gestione integrata di veicoli unmmanned - saranno in grado di assolvere un ampio spettro di missioni. Tra queste, la bonifica di aree minate e le operazioni cosiddette di seabed surveillance per il controllo e protezione delle infrastrutture critiche subacquee (i.e. condotti oil & gas e reti marittime di dati) e la tutela dei beni culturali e dell'ambiente marino.

Con una lunghezza di circa 63 metri e un dislocamento di circa 1.300 tonnellate, i CNG/C si distingueranno per la capacità di poter condurre operazioni di bonifica operando all'interno di campi potenzialmente minati garantendo la sicurezza degli equipaggi, impiegando diverse tipologie di mezzi autonomi come moltiplicatori di efficacia e potenziamento delle capacità di scoperta e difesa.

I CNG/C, per caratteristiche tecniche ed operative, saranno le Unità di Contromisure Mine più innovative al mondo, riaffermando il ruolo dell'Italia quale paese leader da un punto di vista tecnologico e dottrinale nel settore della Guerra di Mine e della Dimensione Subacquea. In un contesto internazionale in cui tutte le Marine Militari della NATO e dei Paesi più avanzati devono rinnovare le proprie flotte di cacciamine convenzionali, il programma CNG rappresenterà senza dubbio un game changer, fonte di interesse ed un potenziale per attività di export e di cooperazione internazionale.

_____________________________________________________________________________

Le unità navali saranno prodotte presso i cantieri navali di Intermarine a Sarzana (La Spezia), con rilevanti ricadute occupazionali che vedranno un aumento significativo dell'organico aziendale. L'intero sistema di combattimento, composto dal sistema di comando e controllo SADOC 4 cyber-resilient, da avanzati sensori radar ed elettro-ottici, da un nuovo sonar a banda larga con capacità di scoperta e classifica mine, nonché da un sistema integrato multi-banda di comunicazioni e data link per assicurare il livello più alto ed efficace di interoperabilità, sarà prodotto e fornito da Leonardo.

Intermarine

Intermarine è un cantiere navale italiano che sviluppa, progetta e produce navi militari e civili, nonché sistemi e componenti navali. Leader mondiale nello specifico settore di Unità di Contromisure Mine, ha prodotto Cacciamine per le più prestigiose Marine Militari del mondo con una forte vocazione all'export (oltre che per l'Italia, ha prodotto Cacciamine per gli USA, Australia, Finlandia, Algeria, Malesia, Tailandia e Nigeria). Fattore distintivo è la capacità di sviluppare, progettare, costruire e testare la nave in base alle esigenze del cliente, studiando la migliore soluzione tecnica in termini di materiali. La progettazione dei prodotti Intermarine è svolta all'interno dell'area tecnica con il supporto, per aspetti specifici, delle più rinomate aziende italiane e internazionali. Intermarine investe risorse significative nell'innovazione a beneficio dei futuri programmi di produzione. Il sistema di gestione della qualità, un principio operativo fondamentale per Intermarine, è applicato rigorosamente in tutte le fasi di progettazione, costruzione e produzione delle navi.

Intermarine è stata assistita dallo Studio Legale Bonelli Erede, nelle persone di Lucia Radicioni e Gianpiero Succi.

Leonardo

Leonardo è un gruppo industriale internazionale, tra le principali realtà mondiali dell'Aerospazio, Difesa e Sicurezza (AD&S). Con 53mila dipendenti nel mondo, opera per la sicurezza globale attraverso i settori degli Elicotteri, Elettronica, Velivoli, Cyber & Security e Spazio, ed è partner dei più importanti programmi internazionali del settore come Eurofighter, NH-90, FREMM, GCAP e Eurodrone. Leonardo dispone di rilevanti capacità produttive in Italia, Regno Unito, Polonia e USA, e si avvale anche di società controllate, joint venture e partecipazioni, tra cui Leonardo DRS (72,3%), MBDA (25%), ATR (50%), Hensoldt (22,8%), Telespazio (67%), Thales Alenia Space (33%) e Avio (29,6%). Quotata alla Borsa di Milano (LDO), nel 2023 Leonardo ha registrato nuovi ordini per 17,9 miliardi di euro, con un portafoglio ordini di 39,5 miliardi di euro e ricavi consolidati per 15,3 miliardi di euro. Inclusa anche nell'indice MIB ESG, l'azienda fa parte dal 2010 dei Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Per ulteriori informazioni:

Ufficio Stampa Intermarine - Gruppo Immsi Diego Rancati Via Broletto 13 – 20121 Milano Mob: +39.366.6267720 E-mail: [email protected]; [email protected]

Ufficio stampa Leonardo Tel +39 0632473313 [email protected]

Investor Relations Tel +39 0632473512 [email protected]

leonardo.com

PRESS RELEASE

_____________________________________________________________________________

INTERMARINE (IMMSI GROUP) AND LEONARDO: CONTRACT SIGNED WITH THE ITALIAN DIRECTORATE OF NAVAL ARMAMENTS FOR THE PROCURMENT OF NEW GENERATION MINEHUNTERS FOR THE ITALIAN NAVY

Sarzana (SP), Rome 26 July 2024Intermarine S.p.A. (IMMSI industrial group – IMS.MI) and Leonardo S.p.a. (LDO.MI) - in the form of a Temporary Grouping of Companies – entered into a contract with the Directorate of Naval Armaments of the General Secretariat of Defence and National Armaments Directorate for the procurement of Vessels for research and clearance of sea mines - New Generation Minehunters/Coastal (NGM/C) and related integrated logistical support, for a value of 1.6 billion euros, for the delivery of 5 Vessels and an addition of approximately 1 billion options for the completion of the program.

Intermarine's share of the committed tranche is 1.165 billion euros, corresponding to approximately 73% and the one of Leonardo is approximately 0.43 billion euros, which corresponds to approximately 27%. A similar breakdown applies to the optional tranche. Intermarine, with the role of leader of the Temporary Grouping of Companies, is the design authority of the Naval Units and will provide the platform system; Leonardo is the design authority and supplier of the combat system.

The contract signed today is the result of a process characterized by massive investments in research and development on new materials and innovative and cutting-edge manufacturing technologies. It follows an intense preliminary studies activity following the contract signed in 2021 between Intermarine and the Directorate of Naval Armaments focused on "Risk reduction studies and definition of the NGM Vessel project".

Thanks to the New Generation Minehunters program, the Italian Navy will rely on innovative Minehunters with the most modern construction techniques and advanced combat system based on high level of integration and automation of operations. The New Generation Minehunters will represent a unique and most modern solution worldwide in terms of operational capabilities and cutting-edge technologies in the specialistic sector of seabed surveillance and protection of critical underwater infrastructures.

The program aims to avoid the capability gap and start the enhancement of the National Mine Countermeasures National Component at a time marked by increasing international tensions and growing threats posed in the maritime domain, above and under the surface, as experienced in the recent ongoing conflicts in the areas of national strategic interest (Mediterranean Sea, Black Sea, Red Sea, Persian Gulf and Baltic Sea).

Thanks to the exclusive characteristics of the hulls (resistance to shocks generated by underwater explosions and low magneto-acoustic signature), and to the operational potential offered by the most modern combat system technologies - such as mine hunting sonar, command and multi-domain control system including integrated management of unmanned vehicles - the New Generation Minehunters will be able to perform a wide spectrum of missions. In addition to the constabulary roles of search and clearance operations, the modern assets will carry on the so-called seabed surveillance operations for the control and protection of critical underwater infrastructures (i.e. oil & gas pipelines and maritime data networks) and the protection of cultural heritage and the marine environment.

With a length of approximately 63 meters and a displacement of approximately 1,300 tonnes, the NGM/C will be distinguished by their capacity for conducting Mine Countermeasures operations operating inside the minefields, guaranteeing the safety of the crews and using different types of autonomous vehicles as force multipliers and capability gap fillers.

Due to their technical and operational characteristics, the New Generation Minehunters will be the most innovative Mine Countermeasures Units in the world, reaffirming Italy's role as a leading country in terms of technology and doctrine in the sector of Mine Warfare and Underwater Domain. In an international context in which all the navies of NATO and of the most advanced countries must renew their fleets of conventional minehunters, the NGM program will undoubtedly represent a game changer, a source of interest and potential for export and international cooperation.

_____________________________________________________________________________

The Vessels will be constructed at the Intermarine shipyard facilities in Sarzana (La Spezia), with significant employment repercussions, leading to a significant increase in the company workforce. The entire combat system, composed of the cyber-resilient SADOC 4 command and control system, advanced radar and electro-optical sensors, a new broadband sonar with mine detection and classification capabilities, as well as an integrated multi - communications bandwidth and data link to ensure the highest and most effective level of interoperability, will be produced and supplied by Leonardo.

Intermarine

Intermarine is an Italian shipyard that develops, designs and manufactures military and civilian vessels as well as naval systems and components. A world leader in the specific sector of Mine Countermeasures Units, it has produced Minehunters for the world's most prestigious Navies with a strong vocation for export (in addition to Italy, it has manufactured Minehunters for the USA, Australia, Finland, Algeria, Malaysia, Thailand and Nigeria). Distinctive factor is the ability to develop, design, build and test the ships according to the customer's needs, studying the best technical solution in terms of materials. The design of Intermarine's products is developed by the technical department with the support, for specific aspects, of the most renowned Italian and international companies. Intermarine invests significant resources in innovation for the benefit of future production programs. The quality management system, a fundamental operating principle for Intermarine, is rigorously applied in all phases of ship design, construction and production.

Intermarine was assisted by Bonelli Erede law firm, with Lucia Radicioni and Gianpiero Succi.

Leonardo

Leonardo is an international industrial group, among the main global companies in Aerospace, Defence, and Security (AD&S). With 53,000 employees worldwide, the company approaches global security through the Helicopters, Electronics, Aircraft, Cyber & Security and Space sectors, and is a partner on the most important international programmes, within these sectors, such as Eurofighter, NH-90, FREMM, GCAP, and Eurodrone. Leonardo has significant production capabilities in Italy, the UK, Poland, and the USA. Leonardo utilises its subsidiaries, joint ventures, and shareholdings, which include Leonardo DRS (72.3%), MBDA (25%), ATR (50%), Hensoldt (22.8%), Telespazio (67%), Thales Alenia Space (33%), and Avio (29.6%). Listed on the Milan Stock Exchange (LDO), in 2023 Leonardo recorded new orders for €17.9 billion, with an order book of €39.5 billion and consolidated revenues of €15.3 billion. included in the MIB ESG index, the company has also been part of the Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) since 2010.

For further info:

Intermarine – Immsi Group press office Diego Rancati Via Broletto 13 – 20121 Milano Mob: +39.366.6267720 E-mail: [email protected]; [email protected]

Leonardo press office Tel +39 0632473313 [email protected]

Investor Relations Tel +39 0632473512 [email protected]

leonardo.com

Talk to a Data Expert

Have a question? We'll get back to you promptly.