AI Terminal

MODULE: AI_ANALYST
Interactive Q&A, Risk Assessment, Summarization
MODULE: DATA_EXTRACT
Excel Export, XBRL Parsing, Table Digitization
MODULE: PEER_COMP
Sector Benchmarking, Sentiment Analysis
SYSTEM ACCESS LOCKED
Authenticate / Register Log In

Dexelance S.p.A.

Environmental & Social Information Mar 26, 2025

9958_10-k_2025-03-26_0e0a6a28-0ef8-4276-b880-20556211db9d.pdf

Environmental & Social Information

Open in Viewer

Opens in native device viewer

EY S.p.A. Viale Appiani, 20/b 31100 Treviso

Tel: +39 0422 358811 Fax: +39 0422 433026 ey.com

Relazione della società di revisione indipendente sull'esame limitato della Rendicontazione consolidata di sostenibilità ai sensi dell'art. 14 bis del D. Lgs. 27 gennaio 2010, n. 39

Agli azionisti della Dexelance S.p.A.

Conclusioni

Ai sensi degli artt. 8 e 18, comma 1, del D. Lgs. 6 settembre 2024, n. 125 (di seguito anche il "Decreto"), siamo stati incaricati di effettuare l'esame limitato ("limited assurance engagement") della Rendicontazione consolidata di sostenibilità della Dexelance S.p.A. e delle sue controllate (di seguito "Gruppo" o "Gruppo Dexelance") relativa all'esercizio chiuso al 31 dicembre 2024 predisposta ai sensi dell'art. 4 del Decreto, presentata nella specifica sezione della relazione sulla gestione consolidata.

Sulla base del lavoro svolto, non sono pervenuti alla nostra attenzione elementi che ci facciano ritenere che:

  • la Rendicontazione consolidata di sostenibilità del Gruppo Dexelance relativa all'esercizio chiuso al 31 dicembre 2024 non sia stata redatta, in tutti gli aspetti significativi, in conformità ai principi di rendicontazione adottati dalla Commissione Europea ai sensi della Direttiva (UE) 2013/34/UE (European Sustainability Reporting Standards, nel seguito anche "ESRS");
  • le informazioni contenute nel paragrafo "Tassonomia Europea" del capitolo "Informazioni Ambientali" della Rendicontazione consolidata di sostenibilità non siano state redatte, in tutti gli aspetti significativi, in conformità all'art. 8 del Regolamento (UE) n. 852 del 18 giugno 2020 (nel seguito anche "Regolamento Tassonomia").

Elementi alla base delle conclusioni

Abbiamo svolto l'incarico di esame limitato in conformità al Principio di Attestazione della Rendicontazione di sostenibilità – SSAE (Italia). Le procedure svolte in tale tipologia di incarico variano per natura e tempistica rispetto a quelle necessarie per lo svolgimento di un incarico finalizzato ad acquisire un livello di sicurezza ragionevole e sono altresì meno estese. Conseguentemente, il livello di sicurezza ottenuto in un incarico di esame limitato è sostanzialmente inferiore rispetto al livello di sicurezza che sarebbe stato ottenuto se fosse stato svolto un incarico finalizzato ad acquisire un livello di sicurezza ragionevole. Le nostre responsabilità ai sensi di tale Principio sono ulteriormente descritte nel paragrafo "Responsabilità della società di revisione per l'attestazione sulla Rendicontazione consolidata di sostenibilità" della presente relazione.

Siamo indipendenti in conformità alle norme e ai principi in materia di etica e di indipendenza applicabili all'incarico di attestazione della Rendicontazione consolidata di sostenibilità nell'ordinamento italiano.

La nostra società di revisione applica il Principio internazionale sulla gestione della qualità (ISQM Italia) 1 in base al quale è tenuta a configurare, mettere in atto e rendere operativo un sistema di gestione della qualità che includa direttive o procedure sulla conformità ai principi etici, ai principi professionali e alle disposizioni di legge e regolamentari applicabili.

Riteniamo di aver acquisito evidenze sufficienti e appropriate su cui basare le nostre conclusioni.

Altri aspetti - Informazioni comparative

La rendicontazione consolidata di sostenibilità dell'esercizio chiuso al 31 dicembre 2024 contiene, nello specifico paragrafo "Tassonomia Europea" del capitolo "Informazioni Ambientali", le informazioni comparative di cui all'art. 8 del Regolamento Tassonomia riferite all'esercizio chiuso al 31 dicembre 2023, che non sono state sottoposte a verifica.

Responsabilità degli amministratori e del Collegio Sindacale della Dexelance S.p.A. per la Rendicontazione consolidata di sostenibilità

Gli amministratori sono responsabili per lo sviluppo e l'implementazione delle procedure attuate per individuare le informazioni incluse nella Rendicontazione consolidata di sostenibilità in conformità a quanto richiesto dagli ESRS (nel seguito il "processo di valutazione della rilevanza") e per la descrizione di tali procedure nel paragrafo "La doppia materialità di Dexelance" del capitolo "Informazioni Generali – Base di preparazione" della Rendicontazione consolidata di sostenibilità.

Gli amministratori sono inoltre responsabili per la redazione della Rendicontazione consolidata di sostenibilità, che contiene le informazioni identificate mediante il processo di valutazione della rilevanza, in conformità a quanto richiesto dall'art. 4 del Decreto, inclusa:

  • la conformità agli ESRS;
  • la conformità all'art. 8 del Regolamento Tassonomia delle informazioni contenute nel paragrafo "Tassonomia Europea" del capitolo "Informazioni Ambientali".

Tale responsabilità comporta la configurazione, la messa in atto e il mantenimento, nei termini previsti dalla legge, di quella parte del controllo interno ritenuta necessaria dagli amministratori al fine di consentire la redazione di una rendicontazione consolidata di sostenibilità in conformità a quanto richiesto dall'art. 4 del Decreto, che non contenga errori significativi dovuti a frodi o a comportamenti o eventi non intenzionali. Tale responsabilità comporta altresì la selezione e l'applicazione di metodi appropriati per elaborare le informazioni nonché l'elaborazione di ipotesi e stime in merito a specifiche informazioni di sostenibilità che siano ragionevoli nelle circostanze.

Il Collegio Sindacale ha la responsabilità della vigilanza, nei termini previsti dalla legge, sull'osservanza delle disposizioni stabilite nel Decreto.

Limitazioni intrinseche nella redazione della Rendicontazione consolidata di sostenibilità

Come indicato nel capitolo "Informazioni Generali – Base di preparazione", paragrafo "Nota metodologica", ai fini della rendicontazione delle informazioni prospettiche in conformità agli ESRS, agli amministratori è richiesta l'elaborazione di tali informazioni sulla base di ipotesi, descritte nella Rendicontazione consolidata di sostenibilità, in merito a eventi che potranno accadere in futuro e a possibili future azioni da parte del Gruppo. A causa dell'aleatorietà connessa alla realizzazione di qualsiasi evento futuro, sia per quanto concerne il concretizzarsi dell'accadimento sia per quanto riguarda la misura e la tempistica della sua manifestazione, gli scostamenti fra i valori consuntivi e le informazioni prospettiche potrebbero essere significativi.

Come indicato nel paragrafo "Nota metodologica" del capitolo "Informazioni Generali – Base di preparazione" e al paragrafo "Principali criteri di calcolo" incluso all'interno del capitolo "Annex" della Rendicontazione consolidata di sostenibilità, le informazioni relative alle emissioni di gas a effetto serra Scope 3 sono soggette a maggiori limitazioni intrinseche rispetto a quelle Scope 1 e 2, a causa della scarsa disponibilità e precisione delle informazioni utilizzate per definire tali informazioni, sia di natura quantitativa sia di natura qualitativa, nonché per effetto dell'affidamento su dati, informazioni ed evidenze fornite da terze parti.

Responsabilità della società di revisione per l'attestazione sulla Rendicontazione consolidata di sostenibilità

I nostri obiettivi sono pianificare e svolgere procedure al fine di acquisire un livello di sicurezza limitato che la Rendicontazione consolidata di sostenibilità non contenga errori significativi, dovuti a frodi o a comportamenti o eventi non intenzionali, ed emettere una relazione contenente le nostre conclusioni. Gli errori possono derivare da frodi o da comportamenti o eventi non intenzionali e sono considerati significativi qualora ci si possa ragionevolmente attendere che essi, singolarmente o nel loro insieme, siano in grado di influenzare le decisioni degli utilizzatori prese sulla base della Rendicontazione consolidata di sostenibilità.

Nell'ambito dell'incarico finalizzato ad acquisire un livello di sicurezza limitato in conformità al Principio di Attestazione della Rendicontazione di Sostenibilità - SSAE (Italia), abbiamo esercitato il giudizio professionale e abbiamo mantenuto lo scetticismo professionale per tutta la durata dell'incarico.

Le nostre responsabilità includono:

  • la considerazione dei rischi per identificare l'informativa nella quale è probabile che si verifichi un errore significativo, sia dovuto a frodi o a comportamenti o eventi non intenzionali;
  • la definizione e lo svolgimento di procedure per verificare l'informativa nella quale è probabile che si verifichi un errore significativo. Il rischio di non individuare un errore significativo dovuto a frodi è più elevato rispetto al rischio di non individuare un errore significativo derivante da comportamenti o eventi non intenzionali, poiché la frode può implicare l'esistenza di collusioni, falsificazioni, omissioni intenzionali, rappresentazioni fuorvianti o forzature del controllo interno;
  • la direzione, la supervisione e lo svolgimento dell'esame limitato della Rendicontazione consolidata di sostenibilità e l'assunzione della piena responsabilità delle conclusioni sulla Rendicontazione consolidata di sostenibilità.

Riepilogo del lavoro svolto

Un incarico finalizzato ad acquisire un livello di sicurezza limitato comporta lo svolgimento di procedure per ottenere evidenze quale base per la formulazione delle nostre conclusioni.

Le procedure svolte sulla Rendicontazione consolidata di sostenibilità si sono basate sul nostro giudizio professionale e hanno compreso colloqui, prevalentemente con il personale della società responsabile per la predisposizione delle informazioni presentate nella Rendicontazione consolidata di sostenibilità, nonché analisi di documenti, ricalcoli ed altre procedure volte all'acquisizione di evidenze ritenute utili.

In particolare, abbiamo svolto le seguenti procedure, in parte in una fase preliminare prima della chiusura dell'esercizio e successivamente in una fase finale fino alla data di emissione della presente relazione:

  • comprensione del modello di business, delle strategie del Gruppo e del contesto in cui opera con riferimento alle questioni di sostenibilità;
  • comprensione dei processi che sottendono alla generazione, rilevazione e gestione delle informazioni qualitative e quantitative incluse nella Rendicontazione consolidata di sostenibilità, ivi inclusa l'analisi del perimetro di rendicontazione;
  • comprensione del processo posto in essere dal Gruppo per l'identificazione e la valutazione degli impatti, rischi ed opportunità rilevanti, in base al principio di doppia rilevanza, in relazione alle questioni di sostenibilità e verifica della relativa informativa inclusa nella Rendicontazione consolidata di sostenibilità;
  • identificazione dell'informativa nella quale è probabile che esista un rischio di errore significativo;
  • definizione e svolgimento delle procedure, analitiche e di sostanza, basate sul nostro giudizio professionale, per rispondere ai rischi di errore significativi identificati, tra cui:
    • per le informazioni raccolte a livello di Gruppo:
      • svolgimento di interviste e analisi documentale con riferimento alle informazioni qualitative e, in particolare, alle politiche, alle azioni e agli obiettivi sulle questioni di sostenibilità, per verificare la coerenza con le evidenze raccolte;
      • svolgimento di procedure analitiche e limitate verifiche su base campionaria con riferimento alle informazioni quantitative.
    • per le informazioni raccolte a livello di sito, effettuazione di una visita in loco per la società Cubo Design Srl (sito operativo di Teramo). Tale sito è stato selezionato sulla base delle sue attività e del suo contributo alle metriche della Rendicontazione consolidata di sostenibilità. Nel corso di tale visita abbiamo effettuato interviste con il personale del Gruppo e acquisito riscontri documentali in merito alla determinazione delle metriche;
  • relativamente ai requisiti dell'Art. 8 del Regolamento Tassonomia, comprensione del processo posto in essere dal Gruppo per identificare le attività economiche ammissibili e determinarne la natura allineata in base alle previsioni del Regolamento Tassonomia, e verifica della relativa informativa inclusa nella Rendicontazione consolidata di sostenibilità;
  • riscontro delle informazioni riportate nella Rendicontazione consolidata di sostenibilità con le informazioni contenute nel bilancio consolidato ai sensi del quadro sull'informativa finanziaria applicabile o con i dati contabili utilizzati per la redazione del bilancio consolidato stesso o con i dati gestionali di natura contabile;
  • verifica della struttura e della presentazione dell'informativa inclusa nella Rendicontazione consolidata di sostenibilità in conformità con gli ESRS;
  • ottenimento della lettera di attestazione.

Treviso, 24 marzo 2025

EY S.p.A. Mauro Fabbro

(Revisore Legale)

EY S.p.A. Viale Appiani, 20/b 31100 Treviso

Tel: +39 0422 358811 Fax: +39 0422 433026 ey.com

Independent auditor's report on the limited assurance of the Consolidated Sustainability Report in accordance with Article 14-bis of Legislative Decree n. 39, dated 27 January 2010 (Translation from the original Italian text)

To the Shareholders of Dexelance S.p.A.

Conclusions

We have been appointed to perform a limited assurance engagement pursuant to Articles 8 and 18, paragraph 1, of Legislative Decree n. 125 dated 6 September 2024 (hereinafter also referred to as the "Decree") on the Consolidated Sustainability Report of Dexelance S.p.A. and its subsidiaries (hereinafter "Group" or "Dexelance Group") for the year ended on 31 December 2024, prepared in accordance with Article 4 of the Decree, included in the specific section of the Management Report.

Based on the procedures performed, nothing has come to our attention that causes us to believe that:

  • the Dexelance Group's Consolidated Sustainability Report for the year ended on 31 December 2024, has not been prepared, in all material aspects, in accordance with the reporting principles adopted by the European Commission pursuant to European Directive 2013/34/EU (European Sustainability Reporting Standards, hereinafter also referred to as "ESRS");
  • the information included in the paragraph "European Taxonomy" of Chapter "Environmental Information" of the Consolidated Sustainability Report has not been prepared, in all material aspects, in accordance with Article 8 of European Regulation n. 852 dated 18 June 2020 (hereinafter also referred to as "Taxonomy Regulation").

Elements Underlying the Conclusions

We have performed a limited assurance engagement in accordance with the Sustainability Reporting Assurance Standard ("Principio di Attestazione della Rendicontazione di sostenibilità") – SSAE (Italy). The procedures performed in this type of engagement vary in nature and timing compared to those necessary for conducting an engagement aimed at obtaining a reasonable level of assurance and are also less extensive. Consequently, the level of assurance obtained in a limited assurance engagement is substantially lower than the level of assurance that would have been obtained if the engagement aimed to acquire a reasonable level of assurance. Our responsibilities under this Standard are further described in the section "Auditor's responsibility for the Assurance on the Consolidated Sustainability Report" of this report.

We are independent in accordance with the standards and principles regarding ethics and independence applicable to the assurance engagement of the Consolidated Sustainability Report according to Italian law.

Our audit firm applies the International Standard on Quality Control (ISQM Italy) 1, under which it is required to establish, implement, and operate a quality management system that includes instructions and procedures on compliance with ethical principles, professional principles, and applicable legal and regulatory provisions.

We believe we have obtained sufficient and appropriate evidence on which to base our conclusions.

Other matters – Comparative information

The Consolidated Sustainability Report for the year ended on 31 December 2024 includes, in the specific paragraph "European Taxonomy" of Chapter "Environmental Information", comparative information referred to in art. 8 of the Taxonomy Regulation relating to the year ended on 31 December 2023, which has not been subjected to verification.

Responsibility of the Directors and Those Charged with Governance for the Consolidated Sustainability Report

The Directors are responsible for the development and implementation of procedures used to identify the information included in the Consolidated Sustainability Report in accordance with the requirements of the ESRS (hereinafter referred to as the "Relevance assessment process") and for the description of such procedures in the paragraph "Dexelance Double Materiality" of Chapter "General Information – Basis for preparation" of the Consolidated Sustainability Report.

The Directors are also responsible for the preparation of the Consolidated Sustainability Report, which contains the information identified through the Relevance assessment process, in accordance with the requirements of Article 4 of the Decree, including:

  • compliance with the ESRS;
  • compliance with Article 8 of the EU Taxonomy Regulation regarding the information contained in the paragraph "European Taxonomy" of Chapter "Environmental Information".

This responsibility entails the establishment, implementation, and maintenance, as required by law, for that part of internal control that they consider necessary in order to allow the preparation of the Consolidated Sustainability Report in accordance with the requirements of Article 4 of the Decree, free from material misstatements caused by fraud or not intentional behaviors or events. This responsibility also includes the selection and application of appropriate methods for processing the information as well as the development of assumptions and estimates regarding specific sustainability information that are reasonable under the circumstances.

The statutory audit committee ("Collegio Sindacale") is responsible, within the terms provided by the law, for overseeing the compliance with the requirements of the Decree.

Intrinsic Limitations in the Preparation of the Consolidated Sustainability Report

As indicated in Chapter "General Information – Basis for preparation", paragraph "Methodology note", for the purpose of reporting prospective information in accordance with the ESRS, the Directors are required to prepare such information based on assumptions, described in the Consolidated Sustainability Report, regarding events that may occur in the future and possible future actions by the Group. Due to the uncertainty associated with the realization of any future events, both concerning the occurrence itself and regarding the extent and timing of its occurrence, the variations between actual values and prospective information could be significant.

As indicated in the paragraph "Methodology note" of Chapter "General Information – Basis for preparation" and in the paragraph "Main calculation criteria" included in Chapter "Annex" of the Consolidated Sustainability Report, the information related to Scope 3 greenhouse gas emissions is subject to greater intrinsic limitations compared to Scope 1 and 2, due to the limited availability and accuracy of the information used to define such information, both quantitative and qualitative, as well as due to reliance on data, information, and evidence provided by third parties.

Auditor's responsibility for the Assurance of the Consolidated Sustainability Report

Our objectives are to plan and perform procedures to obtain a limited level of assurance that the Consolidated Sustainability Report is free from material misstatements, due to fraud or not intentional behaviors or events, and to issue a report containing our conclusions. Errors may arise from fraud or not intentional behaviors or events and are considered significant if it can be reasonably expected that they, individually or in the aggregate, could influence the decisions made by users based on the Consolidated Sustainability Report.

In the context of the engagement aimed at obtaining a limited level of assurance in accordance with the Sustainability Reporting Assurance Standard ("Principio di Attestazione della Rendicontazione di Sostenibilità") – SSAE (Italy), we exercised professional judgment and maintained professional skepticism throughout the duration of the engagement.

Our responsibilities include:

  • considering the risks to identify the information in which a significant error is likely to occur, whether due to fraud or not intentional behaviors or events;
  • defining and performing procedures to verify the information in which a significant error is likely to occur. The risk of not detecting a significant error due to fraud is higher than the risk of not detecting a significant error arising from not intentional behaviors or events, as fraud may involve collusion, forgery, intentional omissions, misleading representations, or manipulation of internal controls;
  • directing, supervising, and conducting the limited assurance of the Consolidated Sustainability Report and assuming full responsibility for the conclusions regarding the Consolidated Sustainability Report.

Summary of the Work Performed

An engagement aimed at obtaining a limited level of assurance involves performing procedures to obtain evidence as a basis for formulating our conclusions.

The procedures performed on the Consolidated Sustainability Report were based on our professional judgment and included interviews, primarily with the company personnel responsible for preparing the information included in the Consolidated Sustainability Report, as well as documents analysis, recalculations and other procedures aimed to obtain evidence considered appropriate.

In particular, we performed the following procedures, partly in a preliminary phase before the end of the year and subsequently in a final phase up to the date of issuance of this report:

  • understanding the business model, the Group's strategies, and the context in which it operates concerning sustainability issues;
  • understanding the processes underlying the generation, detection, and management of the qualitative and quantitative information included in the Consolidated Sustainability Report, including the analysis of the reporting perimeter;
  • understanding the process implemented by the Group for identifying and assessing relevant impacts, risks, and opportunities based on the principle of Double Materiality concerning

sustainability issues and verifying the related information included in the Consolidated Sustainability Report;

  • identifying the information for which there is a likelihood of a significant error risk;
  • defining and performing analytical and substantive procedures, based on our professional judgment, to address the identified significant error risks, including:
    • for the information collected at the Group level:
      • carrying out inquiries and document analysis regarding qualitative information, particularly policies, actions, and targets on sustainability issues, to verify consistency with the evidence collected;
      • performing analytical procedures and limited assurance procedures on a sample basis regarding quantitative information;
    • for the information collected at site level, conducting a site visit for Cubo Design S.r.l. (Teramo plant). This site was selected based on its activities and its relevance to the metrics of the Consolidated Sustainability Report. During this visit, we conducted interviews with Group personnel and obtained documentary evidence regarding the determination of the metrics;
  • regarding the requirements of Article 8 of the EU Taxonomy Regulation, understanding the process implemented by the Group to identify eligible economic activities and determine their aligned nature based on the provisions of the EU Taxonomy Regulation, and verifying the related information included in the Consolidated Sustainability Report;
  • cross-checking the information reported in the Consolidated Sustainability Report with the information contained in the consolidated financial statements in accordance with the applicable financial reporting framework or with the accounting data used for the preparation of the consolidated financial statements or with the management data of an accounting nature;
  • verifying the structure and presentation of the information included in the consolidated sustainability reporting in accordance with the ESRS;
  • obtaining the assurance letter.

Treviso, 24 March 2025

EY S.p.A. Signed by: Mauro Fabbro, Auditor

This report has been translated into the English language solely for the convenience of international readers.

Talk to a Data Expert

Have a question? We'll get back to you promptly.