AGM Information • Mar 22, 2024
AGM Information
Open in ViewerOpens in native device viewer


(redatta ai sensi dell'articolo 125-ter del Decreto Legislativo 24 febbraio 1998 n. 58, come successivamente modificato e integrato, e dell'articolo 84-ter del regolamento adottato con delibera Consob n.11971 del 14 maggio 1999, come successivamente modificato e integrato)
* * *
Signori Azionisti,
la presente Relazione - redatta ai sensi dell'art. 125-ter, comma 1, del D. Lgs. 24 febbraio 1998 n. 58, come successivamente modificato e integrato (il "TUF") e dell'art. 84-ter del Regolamento adottato con delibera Consob n. 11971 del 14 maggio 1999, come successivamente modificato e integrato – è stata approvata dal Consiglio di Amministrazione di Brembo S.p.A. ("Brembo" o la "Società") nella seduta del 5 marzo 2024 e viene messa a disposizione del pubblico, nei termini di legge e regolamentari, presso la sede sociale, sul sito internet della Società, all'indirizzo www.brembo.com, sezione "Investitori" – "Per gli Azionisti" – "Assemblea dei Soci", nonché sul meccanismo di stoccaggio autorizzato "-storage" ().
Con riferimento al punto 4. all'ordine del giorno dell'Assemblea, il Consiglio di Amministrazione intende sottoporre al Vostro esame, ai sensi di legge, la Dichiarazione Consolidata contenente le informazioni di carattere non finanziario del Gruppo Brembo, redatta ai sensi del D. Lgs. 30 dicembre 2016, n. 254 (la "DNF"), che costituisce una relazione distinta dal bilancio di esercizio.
* * *
A tal riguardo, si ricorda che, ai sensi del D. Lgs. 30 dicembre 2016, n. 254 (il "D. Lgs. 254/2016") Brembo è soggetta all'obbligo di redigere e pubblicare, per ogni esercizio finanziario, una dichiarazione consolidata che contenga una serie di informazioni relative ai temi ambientali, sociali, attinenti al personale, al rispetto dei diritti umani, alla lotta contro la corruzione attiva e passiva.
Le informazioni contenute nella DNF del Gruppo Brembo sono state definite in conformità al D. Lgs. 254/2016 in una serie di ambiti informativi non finanziari di natura socio/ambientale considerati rilevanti, tenuto conto delle attività e delle caratteristiche del Gruppo Brembo. Per ciascun ambito è descritto il relativo modello aziendale di gestione e organizzazione delle attività, le politiche praticate e i risultati conseguiti, nonché i fondamentali indicatori di prestazione di carattere non finanziario. Sono altresì identificati i principali rischi, generati e/o subiti, ad essi connessi.
Le informazioni sono state fornite secondo le metodologie e i principi previsti da uno standard di rendicontazione e dalle linee guida standard pubblicate dal Global Reporting Initiative ("GRI").
Per la definizione della struttura e dei contenuti della DNF, Brembo, come ormai di consueto, svolge un processo di analisi di materialità volto a identificare i temi che, in relazione al proprio profilo di business, alle strategie, alle aspettative degli stakeholder e al contesto in cui opera, possono essere considerati rilevanti nel riflettere gli impatti economici, ambientali e sociali dell'organizzazione o che influenzano le decisioni degli stakeholder del Gruppo. Per il periodo 2022-2024, il processo di analisi di materialità è stato quindi effettuato valutando i potenziali temi materiali, sulla base dei macro-trend del settore, di quanto emerso tramite benchmark e dei temi evidenziati nel corso delle interviste con il management.

Inoltre, Brembo ha svolto l'esercizio della doppia materialità anticipando anche per il 2023 le indicazioni della Corporate Sustainability Reporting Directive: gli European Sustainability Reporting Standards (ESRS) dell'EFRAG, ovvero lo standard di rendicontazione che dovrà essere utilizzato dalle aziende soggette alla Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) a partire dall'esercizio 2024 (pubblicazione 2025), e prevede un processo di identificazione dei temi materiali secondo un approccio di materialità, che presuppone una doppia vista: impact materiality e financial materiality. Mentre la prima è allineata alle richieste del GRI, la seconda considera i rischi e le opportunità che possono influenzare la creazione di valore aziendale. I temi materiali e gli impatti individuati secondo l'impact materiality rappresentano un input per l'identificazione di rischi e opportunità finanziarie.
Il processo di analisi di materialità è stato aggiornato infatti valutando gli impatti positivi e negativi, attuali e potenziali dei temi materiali. Tali aspetti sono stati valutati prima dal management Brembo ed in seguito, sono stati coinvolti i membri del Consiglio di Amministrazione, del Comitato Controllo Rischi e Sostenibilità e del Collegio Sindacale. Successivamente il risultato di tale analisi è stato sottoposto ed integrato con i commenti raccolti tramite engagement di alcuni stakeholder identificati come prioritari, quali clienti, fornitori, investitori e compagnie assicurative (impact materiality). Per la financial materiality, sono stati discussi in occasione del Comitato CSR i rischi e le opportunità rilevanti, ovvero che possono avere un'influenza significativa sulla performance dell'Azienda.
L'analisi di materialità, base della rendicontazione non finanziaria, è stata preventivamente valutata dal CSR Committee; quindi, sottoposta alla verifica da parte del Comitato Controllo, Rischi e Sostenibilità del 18 dicembre 2023 ed in seguito approvata dal Consiglio di Amministrazione del 19 dicembre 2023. La matrice evidenzia le tematiche e i relativi impatti su cui Brembo ha stabilito di focalizzare la propria strategia e quindi fornire disclosure per l'anno 2023 nella rendicontazione relativa a tale esercizio.
La DNF 2023 è stata esaminata e approvata dal Consiglio di Amministrazione riunitosi in data 5 marzo 2024, previo esame del Comitato Controllo, Rischi e Sostenibilità nella riunione del 1° marzo 2024, e quindi messa a disposizione degli organi di controllo (Collegio Sindacale e Società di Revisione) per le attività di competenza. La DNF è stata altresì sottoposta all'esame limitato (limited assurance) da parte della stessa società incaricata della revisione legale del bilancio (Deloitte & Touche S.p.A.), che ne ha verificato la conformità al D. Lgs. n. 254/2016 e ai principi e alle metodologie dello standard di rendicontazione utilizzato. La relativa relazione, distinta da quella di revisione legale, è allegata alla DNF e pubblicata contestualmente alla stessa. La DNF 2023 è disponibile sul sito internet della Società, all'indirizzo www.brembo.com, sezione "Sostenibilità", "Report e Relazioni".
Il testo integrale della DNF è messo a disposizione degli Azionisti e, più in generale, del pubblico entro gli stessi termini e con le medesime modalità previsti per la presentazione ad essi del progetto di bilancio, ossia presso la sede sociale, sita in Curno (BG), Via Brembo 25, sul sito internet della Società, www.brembo.com, sezione "Sostenibilità", "Report e Relazioni", nonché presso il meccanismo di stoccaggio autorizzato ().
Coloro che fossero intenzionati a ricevere la suddetta documentazione in formato cartaceo dovranno fare richiesta alla Società tramite comunicazione a [email protected] entro e non oltre il 31 marzo 2024, così da permettere alla Società di provvedere a soddisfare tale richiesta.
Tutto ciò premesso l'Assemblea degli Azionisti di Brembo S.p.A. è chiamata ad esaminare la Dichiarazione Consolidata di carattere Non Finanziario del Gruppo Brembo al 31 dicembre 2023.
* * *
Stezzano, 5 marzo 2024
Per il Consiglio di Amministrazione Il Presidente Esecutivo f.to Dott. Matteo Tiraboschi

English Translation for convenience – Only the Italian version is authentic
(prepared in accordance with art. 125-ter of the Legislative Decree Nr. 58 of February 24, 1998, as subsequently amended and integrated, and with Art 84-ter of Consob Regulation adopted through Resolution No. 11971 of 14th May 1999 as subsequently amended and integrated)
***
Shareholders,
the following Illustrative Report – prepared up pursuant to art. 125-ter, paragraph 1, of Legislative Decree 24 February 1998 n. 58, as subsequently amended and integrated (the "TUF"), and art. 84 ter of Consob Regulation adopted through Resolution No. 11971 of 14 May 1999 as subsequently amended – has been approved by the Board of Directors of Brembo S.p.A. ("Brembo" or the "Company") at the meeting on 5 March 2024 and is made available to the public, in accordance with the law and regulations, at the registered office, on the Company's website, at www.brembo.com, section "Investors" - "For Shareholders" - "Shareholders' Meeting", as well as on the authorized storage mechanism "-storage" ().
With reference to the 4 item of the agenda of the Ordinary Shareholders' Meeting, the Board of Directors intends to submit for your examination, in accordance with the law, the Consolidated Disclosure of Non-Financial Information of the Brembo Group (hereinafter the "Group"), drawn up in accordance with the Legislative Decree D. L.gs. 30 December 2016, n. 254, (hereinafter "NFS"), which constitutes a separate report from the Financial Statements of the Brembo Group.
***
It is reminded that the Legislative Decree No. 254 of 30 December 2016 (the "Legislative Decree 254/2016"), Brembo is obliged to prepare and publish, for each financial year, a statement at the individual or consolidated level containing a series of information on environmental, social and employee matters, respect for human rights, anti-corruption and anti-bribery matters.
The information contained in the Brembo Group's NFS has been defined in compliance with Legislative Decree 254/2016 in a series of non-financial information areas of a social / environmental nature considered relevant, taking into account the Brembo Group's activities and characteristics. For each of the aforementioned areas, the relative business model of management and organization of the activities, the policies applied, and the results achieved, as well as the fundamental nonfinancial performance indicators are described. The main risks, generated and / or suffered, connected, are also identified.
The information was provided according to the methodologies and principles in compliance with the standard guidelines published by the Global Reporting Initiative ("GRI").
To define the structure and the contents of the Statement on Non-Financial Information pursuant to Legislative Decree 254/2016 ("NFS"), the Brembo Group conducted a materiality analysis aimed at identifying areas of non-financial reporting of a social and environmental nature deemed relevant in relation to its business profile, strategies, stakeholders' expectations, business environment, that may be considered relevant in reflecting the economic, environmental and social impacts of the organization or that influence the decisions of the Group's stakeholders.

For the 2022-2024 period, the materiality analysis process was thus carried out assessing the potential material topics based on the macro-trends in the industry, the trends emerged through benchmarks and the topics identified during interviews with management.
In addition, Brembo has performed the dual materiality exercise in anticipation of the guidance in the Corporate Sustainability Reporting Directive for 2023: EFRAG's European Sustainability Reporting Standards (ESRS), the reporting standard to be used by companies subject to the Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) from the 2024 financial year (publication in 2025), provides a process for identifying material issues according to a materiality approach that takes a dual view: impact materiality and financial materiality. While the former is aligned with the requirements of the GRI, the latter considers risks and opportunities that may affect the creation of value. The material issues and impacts identified under impact materiality provide input for the identification of financial risks and opportunities.
The materiality analysis process was thus updated by assessing the positive and negative, current and potential impacts of the material issues. These aspects were first assessed by Brembo's management and then involved the members of the Board of Directors, the Risk and Sustainability Control Committee and the Board of Statutory Auditors. The result of this analysis was then presented and integrated with the comments collected through the involvement of some priority stakeholders, such as customers, suppliers, investors and insurance companies (impact materiality). For financial materiality, the CSR Committee discussed relevant risks and opportunities, i.e. those that could have a significant impact on the company's performance.
The Materiality Matrix, the basis of the non-financial reporting, was previously assessed by the CSR Committee, audited by the Audit, Risk & Sustainability Committee on 18 December 2024 and then approved by the Board of Directors on 19 December 2024. The Matrix emphasises the topics that Brembo has identified for disclosure in 2023 in its NFS for the said reporting year.
The NFS for 2023 was examined and approved by the Board of Directors at its meeting of 5 March 2024, after being examined by the Audit, Risk & Sustainability Committee during its meeting of 1 March 2024, and it was then submitted to the control bodies (Board of Statutory Auditors and Independent Auditors) for the activities within their remit. The NFS was also subject to limited assurance by the same auditing firm commissioned to audit the financial statements (Deloitte & Touche S.p.A.), who verified that it conforms to Legislative Decree 254/2016 and complies with the principles and methodologies of the reporting standard used. The related report, which is separate from the independent auditors' report, is appended to and published together with the NFS. The NFS is available on the Company's website www.brembo.com, section "Sustainability", "Reports").
It bears also recalling that the NFS is available for the Shareholders and for public consultation in accordance with the terms set forth by current regulations applied for the Financial Statement Report, at the Company's registered offices in Curno (Bergamo), Via Brembo 25, as well as on the corporate website www.brembo.com, section "Sustainability", "Reports", and through the mechanism for the storage of regulated information "-storage" (). Should any participant wish to receive a paper format of the above-mentioned documentation, a request can be sent to [email protected] no later than 31st March 2024 so that the Company could arrange and satisfy the request.
In light of the foregoing, the Shareholders' Meeting of Brembo S.p.A. is invited to examine the Consolidated Financial Statements of the Brembo Group at 31 December 2023.
Stezzano, 5 March 2024
On behalf of the Board of Directors The Executive Chairman signed by Matteo Tiraboschi
Building tools?
Free accounts include 100 API calls/year for testing.
Have a question? We'll get back to you promptly.