AI Terminal

MODULE: AI_ANALYST
Interactive Q&A, Risk Assessment, Summarization
MODULE: DATA_EXTRACT
Excel Export, XBRL Parsing, Table Digitization
MODULE: PEER_COMP
Sector Benchmarking, Sentiment Analysis
SYSTEM ACCESS LOCKED
Authenticate / Register Log In

Algowatt

Management Reports Jun 19, 2023

4459_rns_2023-06-19_cbb6435c-7767-47d5-a746-fe7ba52f5d78.pdf

Management Reports

Open in Viewer

Opens in native device viewer

algoWatt approva proposta di Manovra Finanziaria Aggiornata e nuovo Piano industriale 2023-25

  • Deliberata la presentazione di un'istanza per la Composizione Negoziata della Crisi di Gruppo, con possibilità di accedere alla dilazione decennale del debito tributario
  • Proposta ai Creditori Finanziari di conversione del proprio debito in azioni con aumento di capitale riservato (con esclusione del diritto di opzione), condizionatamente alla conversione anticipata degli SFP algoWatt ("SFP ALW")
  • Approvato il Piano Industriale 2023-2025: focalizzazione sui mercati Greentech Industry (EPC ed O&M fotovoltaico, CER ed efficienza energetica) e Digital Energy e Circular Economy (twin transition). Crescita delle attività di Ricerca e Innovazione
  • Ricavi cumulati nel triennio 2023-25: circa Euro 124 milioni (CAGR +51%); marginalità al 2025 di circa il 13%; sostanziale esdebitamento finanziario grazie alla Manovra Finanziaria Aggiornata
  • Aggiornamento del Calendario Eventi Societari

Il Consiglio di Amministrazione di algoWatt S.p.A., GreenTech Solutions Company quotata sul mercato Euronext Milan di Borsa Italiana, facendo seguito a quanto comunicato in data 13 dicembre 2022 e in data 24 marzo 2023, informa che il CDA - riunitosi in data odierna – ha individuato il percorso di risanamento, non giudiziale e in continuità aziendale, attraverso il ricorso allo strumento della composizione negoziata della crisi d'impresa di gruppo (CNC) da avviare mediante deposito dell'istanza di nomina dell'esperto ai sensi dell'articolo 12 e seguenti del D.Lgs. 12 gennaio 2019 n. 14 ss.mm.ii. (Codice della crisi d'impresa - CCII) e la relativa proposta di Manovra Finanziaria Aggiornata. Si evidenzia che la CNC è un percorso volontario e stragiudiziale accessibile alle imprese tramite le Camere di Commercio e volto ad individuare una soluzione negoziata con i creditori. La scelta del succitato strumento di risoluzione dello stato di tensione finanziaria della Società è stata effettuata tenendo anche conto della possibilità di accedere alla misura premiale della dilazione del debito tributario nell'arco di 10 anni, consentendo di conseguenza di rendere sostenibile il rimborso dello stesso, liberando risorse nel periodo per sostenere la crescita aziendale.

In particolare, la proposta di Manovra Finanziaria Aggiornata, sarà perseguita secondo le seguenti linee guida che ispireranno le negoziazioni proprie della procedura di CNC:

  • presentazione istanza per la Composizione Negoziata della Crisi di Gruppo, prevedendo: (i) la richiesta di protezione nei confronti dei creditori e (ii) la richiesta di accesso al beneficio premiale della dilazione del debito tributario scaduto in 10 anni per effetto del buon esito della procedura di CNC ai sensi dell'art. 23, primo comma CCII;

Milano, 19 giugno 2023

  • proposta ai Creditori Finanziari di conversione del proprio debito in azioni con aumento di capitale riservato (con rinuncia del diritto di opzione), condizionatamente alla conversione anticipata degli SFP algoWatt ("SFP ALW");
  • approvazione di un Piano Industriale 2023-2025, sulla base delle linee guida strategiche elaborate con la consulenza di STAM Srl e comunicate al mercato in data 24 marzo 2023.

La proposta di Manovra Finanziaria Aggiornata

La proposta di Manovra Finanziaria Aggiornata prevede un aumento di capitale riservato ai creditori finanziari di algoWatt, con conversione anticipata degli SFP algoWatt, in deroga ed a superamento dell'Accordo Finanziario sottoscritto tra algoWatt e i creditori finanziari in data 21 giugno - 9 luglio 2021, che verrà deliberato e sottoscritto all'esito della procedura di Composizione Negoziata della Crisi d'Impresa (CNC), conversione che rappresenterà una componente adempitiva e sarà attuata in esecuzione della CNC. L'aumento di capitale riservato verrà effettuato con esclusione del diritto di opzione, giustificato dallo stato di crisi che interessa la società e sarà subordinato alla delibera delle Assemblee speciali dei titolari degli SFP.

In particolare, l'operazione di aumento di capitale, che verrà prospettata agli stakeholder interessati nell'ambito delle negoziazioni da svolgersi nel contesto della procedura di CNC, avverrà mediante anticipazione della conversione degli SFP algoWatt mediante emissione di massime n. 53,5 milioni di nuove azioni ordinarie prive di valore nominale espresso e con godimento regolare, aventi gli stessi diritti di quelle oggi in circolazione al prezzo di circa Euro 0,56 per azione ("Prezzo Aumento Capitale") e di n. 24 milioni circa di nuove azioni, calcolate sulla base del prezzo di conversione anticipata degli SFP ALW e destinate alla conversione del credito finanziario. Il prezzo di sottoscrizione delle azioni sarà determinato in base al fair value delle azioni e dovrà essere supportato da un parere di congruità rilasciato da un esperto indipendente. Il prezzo di sottoscrizione dovrà essere in linea con l'andamento del prezzo e rispettare la regolamentazione di Borsa.

È prevedibile una diluizione dell'attuale azionista di maggioranza Italeaf S.p.A., che vedrebbe la propria quota scendere al di sotto del 30%.

Nella delibera dell'aumento di capitale riservato (come pure nel nuovo Accordo per la conversione anticipata degli SFP algoWatt) sarà possibile inserire una clausola di lock-up.

L'Esperto nominato nell'ambito della CNC dovrà rendere una relazione ai sensi della lett. c) del primo comma dell'art. 23 CCII e tenere conto degli accordi transattivi con i fornitori rilevanti invitati a comporre e del riscadenziamento del debito fiscale scaduto. All'esito della CNC, con la sottoscrizione dell'aumento di capitale riservato, l'Esperto dovrà esprimersi anche sul riequilibrio economico-finanziario di algoWatt e sulla risoluzione anticipata del Piano 2021, che sarà integralmente novato dallo stipulando accordo di risanamento ex art. 23, comma primo, lett. c) CCII.

L'accordo di risanamento ex art. 23, comma primo, lett. c) CCII dovrà contemplare il mantenimento delle linee di circolante di algoWatt, per il tempo necessario a consentire un loro rifinanziamento con l'accesso a nuove forme di finanziamento del capitale circolante con la cessione dei crediti commerciali.

Inoltre, la Manovra Finanziaria Aggiornata prevede la pubblicazione di un prospetto informativo che consentirà

Milano, 19 giugno 2023

la quotazione delle azioni emesse.

Obiettivo della proposta di Manovra Finanziaria Aggiornata sarà, di conseguenza, quello di riequilibrare la situazione economica e finanziaria di algoWatt e garantire la continuità aziendale, consentendo ai creditori finanziari di partecipare alla crescita futura della società, perseguendo un percorso di ristrutturazione tanto dei debiti nell'ambito della procedura, non giudiziale e in continuità aziendale, di cui al D.L. 118/2021, quanto del business societario e delle attività core. A tal fine, il Piano di Risanamento del Gruppo si basa sull'approvazione di un Piano Industriale 2023-2025, sulla base delle linee guida strategiche elaborate con la consulenza di STAM Srl e comunicate al mercato in data 24 marzo 2023, attraverso la modifica del modello di business, una significa razionalizzazione del portfolio delle attività aziendali conseguente alla focalizzazione su twin transition e digital circular economy, sulle iniziative di ricerca e innovazione nonché sull'attività di system integration finalizzata alla realizzazione di impianti greentech per la produzione di energia rinnovabile e l'efficienza energetica.

Per le operazioni sopra descritte, algoWatt si avvale dell'apporto professionale di R&S Advisory S.r.l., nella persona del dott. Paolo Lisca, in qualità di advisor finanziario e lo Studio Legale Fallanca-Scicolone & Partners, nella persona dell'Avv. Marco Scicolone, per le attività di assistenza legale.

Piano Industriale 2023-2025

Il Consiglio di Amministrazione di algoWatt, in coerenza con la proposta di Manovra Finanziaria Aggiornata (dall'attuazione della quale dipendono i dati previsionali elaborati dal management) e per uscire dallo stato di attuale tensione finanziaria, ha approvato il nuovo Piano industriale aziendale, attraverso la modifica del modello di business e una revisione degli obiettivi strategici e finanziari della Società.

In particolare, gli obiettivi triennali sono stati definiti tenendo conto delle linee guida strategiche elaborate con la consulenza della STAM Srl, società specializzata nel settore dell'alta tecnologia applicata all'energia, all'ambiente, all'industria e all'automazione – che individuano tre obiettivi di alto livello (Leadership nel mercato twin transition - soluzioni digitali per la sostenibilità -, Evoluzione da provider a partner e Crescita nel mercato Digital Circular Economy) basati su quattro driver della crescita industriale (Raggiungimento della sostenibilità finanziaria, EPC e O&M con la TerniEnergia Progetti, Research, Development and Innovation, Razionalizzazione portfolio). Per maggiori informazioni sulle linee guida strategiche, si rinvia al comunicato stampa diffuso in data 24 marzo 2023.

PRINCIPALI OBIETTIVI INDUSTRIALI

Il Piano fonda le prospettive di crescita sull'execution delle linee guida strategiche e sullo sviluppo e attuazione dei quattro driver individuati.

La leadership nel mercato twin transition verrà perseguita individuando il settore della digitalizzazione della transizione energetica e ambientale come obiettivo della riorganizzazione industriale e della modifica del modello di business. L'integrazione tra la componente tecnologica e digitale (algoWatt) e quella industriale di campo (TerniEnergia Progetti) porterà al superamento delle Unità Operative previste dal precedente Piano

Milano, 19 giugno 2023

industriale, per arrivare a semplificare la rappresentazione delle attività su due linee di ricavi principali:

  • DIGITAL ENERGY & CIRCULAR ECONOMY: che ricomprende le attuali attività di algoWatt pera trasformazione digitale e la transizione energetica ed ecologica attraverso tecnologie intelligenti, permettendo a clienti e consumatori di utilizzare le risorse in modo più sostenibile. Questa revenue stream ricomprende anche l'eccellenza aziendale nel settore Ricerca, Sviluppo e Innovazione che viene messa al servizio dello sviluppo di soluzioni innovative in ambito Twin Transition e Digital Circular Economy (comprese piattaforme software per smart building, smart cities, soluzioni per la realizzazione di Virtual Power Plant (VPP) e per il settore degli aggregatori di risorse energetiche per migliorare la produzione di energia, la flessibilità della rete, nonché di scambiare o vendere energia sul mercato elettrico; Servizi di digitalizzazione dell'industria Cleantech per la transizione ecologica, come – ad esempio – software, piattaforme e soluzioni per servizi di raccolta e gestione evoluta, cassonetti intelligenti, robotica, app, strumenti analitici e software di supporto alle decisioni, ecc). Relativamente al settore RD&I sono state definite nuove partnership, attraverso accordi-quadro dedicati, per un forte incremento delle partecipazioni ai bandi nazionali e comunitari e il perseguimento di un raddoppio dei volumi;
  • GREENTECH INDUSTRY: che ricomprende l'attività della TerniEnergia Progetti in qualità di system integrator e partner ideale di investitori, fondi, utilities, asset management companies, general contractor per lo sviluppo, progettazione, realizzazione e gestione di impianti per la produzione di energia rinnovabile e l'efficientamento energetico (compresi EPC e O&M fotovoltaico utility scale, Comunità Energetiche Rinnovabili e Gruppi di Autoconsumo Collettivo, Gestione energetica degli edifici).

In particolare, la società intende massimizzare la propria capacità di aggregare competenze, fortemente richieste da un mercato in prepotente crescita, proponendo ai clienti una offerta completa sull'intera filiera dell'energia rinnovabile, testimoniata dal track record riveniente dalla storia industriale del Gruppo e dalla recente integrazione delle esperienze impiantistiche con quelle digitali. Questa nuova modalità operativa, caratterizzata da un business svincolato da investimenti diretti e da attività ad alta intensità di capitali, consentirà un approccio efficiente e competitivo ad un mercato che è stimato in forte crescita dal secondo Piano Nazionale Integrato per l'Energia e il Clima (PNIEC) nel periodo 2023-2025, con una nuova capacità media annuale aggiuntiva pari a circa 4,6 GW.

IL PIANO IN CIFRE*

algoWatt prevede al 2025 un consistente aumento dei ricavi e della profittabilità e, contestualmente, il definitivo e sostanziale esdebitamento finanziario della Società, grazie alla Manovra Finanziaria Aggiornata. L'attuazione della misura, infatti, consentirà ad algoWatt di mettersi nelle idonee condizioni per cogliere le opportunità offerte dal posizionamento in settori ad alto potenziale di sviluppo, potendo ricorrere a nuova finanza, rinnovare le condizioni di accesso al credito, qualificarsi negli albi dei fornitori dei principali clienti di settore, poter emettere quelle garanzie determinanti e ineludibili per la ripresa del business legato alla

Milano, 19 giugno 2023

Greentech Industry.

Il Piano stima una crescita del valore della produzione (CAGR 2023-2025) del 51%, con ricavi cumulati per circa Euro 134 milioni, con obiettivi intermedi di ricavi pari a circa Euro 18 milioni nel 2023, Euro 42 milioni nel 2024 ed Euro 64 milioni nel 2025. L'incremento dei ricavi si stima derivante dalla crescita integrata delle attività della Greentech Industry (componente prevalente, pari al 19% nel 2023, all'88% nel 2024 e al 91% nel 2025) e della Digital Energy & Environment, dall'incremento del portfolio progettuale dell'RD&I, dai proventi delle alienazioni di asset, piattaforme e contratti non strategici.

Il piano prevede una marginalità a regime nel 2025 di circa il 13%.

Aggiornamento Calendario Eventi Societari

Infine, il Consiglio di Amministrazione, sempre in data odierna, ha deliberato di rinviare l'approvazione da parte dell'organo amministrativo del progetto di bilancio di esercizio e del bilancio consolidato al 31 dicembre 2022 e del Resoconto intermedio di gestione consolidato al 31 marzo 2023 a data da determinarsi in una successiva riunione, che sarà prontamente comunicata al mercato e comunque ricadrà oltre il 15 settembre 2023 p.v., congiuntamente con la nuova data di convocazione dell'assemblea ordinaria dei soci. Ciò al fine di poter tenere compiutamente conto, nell'approvazione di tali dati contabili, degli impatti delle operazioni sopra descritte.

*Il piano industriale è strettamente connesso alla proposta di Manovra Finanziaria Aggiornata e dalla sua attuazione e dipendono e discendono dati previsionali, proiezioni, obiettivi, stime e previsioni che riflettono le attuali stime del Management della Società in merito a eventi futuri. Tutte le informazioni prospettiche qui contenute sono state predisposte sulla base di determinate assunzioni che potrebbero risultare non corrette e pertanto i risultati qui riportati potrebbero variare. La capacità del Gruppo di ottenere risultati e obiettivi previsti dipende da fattori esterni. I risultati effettivi potrebbero differire da quelli previsti o impliciti nei dati previsionali.

Il presente comunicato stampa è disponibile anche sul sito web della Società www.algowatt.com.

algoWatt (ALW), greentech solutions company, progetta, sviluppa e integra soluzioni per la gestione dell'energia e delle risorse naturali, in modo sostenibile e socialmente responsabile. La Società fornisce sistemi di gestione e controllo che integrano dispositivi, reti, software e servizi con una chiara focalizzazione settoriale: digital energy e utilities, smart cities & enterprises e green mobility. algoWatt è nata dalla fusione di TerniEnergia, azienda leader nel settore delle energie rinnovabili e dell'industria ambientale, e di Softeco, un provider di soluzioni ICT con oltre 40 anni di esperienza per i clienti che operano nei settori dell'energia, dell'industria e dei trasporti. La società, con oltre 200 dipendenti dislocati in 7 sedi in Italia e investimenti in ricerca e innovazione per oltre il 12% del fatturato, opera con un'efficiente organizzazione aziendale, focalizzata sui mercati di riferimento: Green Energy Utility: energie rinnovabili, energia digitale, reti intelligenti; Green Enterprise&City: IoT, analisi dei dati, efficienza energetica, automazione degli edifici e dei processi; Green Mobility: elettrica, in sharing e on demand. Mercati diversi, un unico focus: la sostenibilità. algoWatt è quotata sul Mercato Telematico Azionario (MTA) di Borsa Italiana S.p.A..

Per informazioni:

Investor Relations Press Office algoWatt S.p.A. algoWatt SpA Filippo Calisti (CFO) Federico Zacaglioni Tel. +39 0744 7581 Tel. +39 0744 7581

[email protected] Mobile +39 340 5822368 [email protected]

algoWatt approves Updated Financial Maneuver Proposal and New Business Plan 2023-25

  • Submission of an application for the Negotiated Group Crisis Settlement, with the possibility of access to the 10-year tax debt deferral, approved
  • Proposal to the Financial Creditors to convert their debt into equity with a reserved capital increase (excluding pre-emptive rights), subject to the early conversion of the AlgoWatt SFPs ("ALW SFPs")
  • Industrial Plan 2023-2025 approved: focus on Greentech Industry (EPC and O&M photovoltaic, CER and energy efficiency) and Digital Energy and Circular Economy (twin transition) markets. Growth in Research and Innovation activities
  • Cumulative revenues in the three-year period 2023-25: about Euro 124 million (CAGR +51%); margins to 2025 of about 13%; substantial financial debt relief due to the Updated Financial Maneuver
  • Updating the Corporate Events Calendar

The Board of Directors of algoWatt S.p.A., GreenTech Solutions Company listed on the Euronext Milan market of the Italian Stock Exchange, following up on what was communicated on 13 December 2022 and on 24 March 2023, informs that the BoD - which met today - has identified the recovery path, non-judicial and on a going concern basis, through the use of the instrument of the negotiated settlement of the group business crisis (CNC) to be initiated by filing the petition for the appointment of the expert pursuant to Article 12 et seq. of Legislative Decree 12 January 2019 no. 14 ss.mm.ii. (Corporate Crisis Code - CCII) and the related proposal for the Updated Maneuver. It should be noted that the CNC is a voluntary, out-of-court path accessible to businesses through the Chambers of Commerce and aimed at finding a negotiated solution with creditors. The choice of the aforementioned instrument for resolving the Company's state of financial tension was also made taking into account the possibility of accessing the bonus measure of the deferment of tax debt over 10 years, thus making it possible to make its repayment sustainable, freeing up resources over the period to support corporate growth.

In particular, the proposed Updated Financial Maneuver will be pursued along the following lines, that will inspire the negotiations proper to the CNC procedure:

• submission of an application for the Negotiated Group Crisis Settlement, providing for: (i) the request for protection against creditors and (ii) the request for access to the bonus benefit of the deferral of the tax debt due in 10 years as a result of the successful outcome of the CNC procedure pursuant to Article 23, paragraph 1 CCII;

Milan, 19 June 2023

  • proposal to the Financial Creditors to convert their debt into equity by way of a reserved capital increase (with waiver of pre-emptive rights), subject to the early conversion of the AlgoWatt SFPs ('ALW SFPs');
  • approval of a Business Plan 2023-2025, based on the strategic guidelines prepared with the advice of STAM Srl and disclosed to the market on 24 March 2023.

The Proposed Updated Financial Maneuver

The proposed Updated Financial Maneuver envisages a capital increase reserved for algoWatt's financial creditors, with early conversion of algoWatt's SFPs, as an exception to and in excess of the Financial Agreement signed between algoWatt and its financial creditors on 21 June - 9 July 2021, which will be resolved and signed upon the outcome of the Negotiated Company Crisis Resolution (CNC) procedure, conversion which will represent a fulfilment component and will be implemented in execution of the CNC. The reserved capital increase will be carried out with the exclusion of pre-emptive rights, justified by the state of crisis affecting the company, and will be subject to the resolution of the Special Meetings of the PFS holders.

In particular, the capital increase transaction, which will be put forward to the relevant stakeholders as part of the negotiations to be held in the context of the CNC procedure, will be carried out by anticipating the conversion of the ALW SFPs through the issue of up to a maximum of 53.5 million new ordinary shares with no express par value and regular dividend rights, having the same rights as those currently outstanding, at a price of approximately Euro 0.56 per share ("Capital Increase Price") and approximately 24 million new shares, calculated on the basis of the anticipated conversion price of the ALW SFPs and intended for the conversion of the financial receivable. The subscription price of the shares will be determined based on the fair value of the shares and must be supported by a fairness opinion issued by an independent expert. The subscription price shall be in line with the price trend and comply with stock exchange regulations.

A dilution of the current majority shareholder Italeaf S.p.A. is foreseeable, which would see its share fall below 30%.

It will be possible to include a lock-up clause in the resolution of the reserved capital increase (as well as in the new Agreement for early conversion of SFPs algoWatt).

The Expert appointed within the framework of the CNC will have to render a report pursuant to letter c) of the first paragraph of Article 23 CCII and take into account the settlement agreements with the relevant suppliers invited to settle and the rescheduling of the overdue tax debt. Upon completion of the CNC, with the subscription of the reserved capital increase, the Expert will also have to express an opinion on the rebalancing of algoWatt and the early termination of the 2021 Plan, which will be fully novated by the Recovery agreement pursuant to Article 23, paragraph 1, letter c) CCII.

The Recovery agreement pursuant to Art. 23(1)(c) CCII will have to provide for the maintenance of algoWatt's working capital lines for the time necessary to allow them to be refinanced with access to new forms of working capital financing through the assignment of trade receivables.

Milan, 19 June 2023

In addition, the Updated Financial Maneuver provides for the publication of a prospectus that will enable the listing of the issued shares.

Consequently, the objective of the proposed Updated Financial Plan will be to rebalance the economic and financial situation of algoWatt and ensure business continuity, allowing the financial creditors to participate in the future growth of the company, pursuing a path of restructuring both of the debts under the procedure, nonjudicial and as a going concern, pursuant to Legislative Decree 118/2021, and of the company's business and core activities. To this end, the Group's Restructuring Plan is based on the approval of a 2023-2025 Business Plan, on the basis of the strategic guidelines prepared with the advice of STAM Srl and disclosed to the market on 24 March 2023, through the modification of the business model, a significant rationalisation of the company's portfolio of activities resulting from the focus on twin transition and digital circular economy, research and innovation initiatives as well as system integration activities aimed at the construction of greentech plants for the production of renewable energy and energy efficiency.

For the transactions described above, algoWatt availed itself of the professional contribution of R&S Advisory S.r.l., in the person of Mr. Paolo Lisca, as financial advisor, and Studio Legale Fallanca-Scicolone & Partners, in the person of Mr. Marco Scicolone, as legal advisor.

Business Plan 2023-2025

The Board of Directors of algoWatt, in keeping with the proposed Updated Financial Maneuver (on the implementation of which the forecast data drawn up by management depend) and in order to emerge from the current state of financial tension, approved the new Corporate Business Plan, through the modification of the business model and a revision of the Company's strategic and financial objectives.

In particular, the three-year objectives were defined taking into account the strategic guidelines drawn up with the advice of STAM Srl, a company specialising in high technology applied to energy, the environment, industry and automation - which identify three high-level objectives (Leadership in the twin transition market - digital solutions for sustainability -, Evolution from provider to partner and Growth in the Digital Circular Economy market) based on four drivers of industrial growth (Achievement of financial sustainability, EPC and O& M with TerniEnergia Progetti, Research, Development, Innovation, and Rationalisation of the portfolio). For more information on the strategic guidelines, please refer to the press release issued on 24 March 2023.

MAIN INDUSTRIAL OBJECTIVES

The Plan bases its growth prospects on the execution of the strategic guidelines and the development and implementation of the four identified drivers.

Leadership in the twin transition market will be pursued by identifying the digitalisation sector of the energy and environmental transition as the objective of the industrial reorganisation and modification of the business model. The integration between the technological and digital component (algoWatt) and the industrial field component (TerniEnergia Progetti) will lead to the overcoming of the Operating Units envisaged in the previous Industrial Plan, in order to simplify the representation of activities on two main revenue lines:

Milan, 19 June 2023

  • DIGITAL ENERGY & CIRCULAR ECONOMY: which encompasses algoWatt's current activities in digital transformation and energy and ecological transition through smart technologies, enabling customers and consumers to use resources in a more sustainable way. This revenue stream also encompasses the company's excellence in Research, Development and Innovation, which is put at the service of the development of innovative solutions in the Twin Transition and Digital Circular Economy (including software platforms for smart buildings, smart cities, Virtual Power Plant (VPP) solutions and for the energy resource aggregator sector to improve energy production, grid flexibility, as well as to exchange or sell energy on the electricity market; Cleantech industry digitisation services for the ecological transition, such as - for example - software, platforms and solutions for advanced collection and management services, smart bins, robotics, apps, analytical tools and decision support software, etc.). With regard to the RD&I sector, new partnerships were defined, through dedicated framework agreements, for a strong increase in participation in national and EU calls for tenders and the pursuit of a doubling of volumes;
  • GREENTECH INDUSTRY: encompassing the activities of TerniEnergia Progetti as system integrator and ideal partner of investors, funds, utilities, asset management companies, general contractors for the development, design, construction and management of plants for renewable energy production and energy efficiency (including EPC and O&M photovoltaic utility scale, Renewable Energy Communities and Collective Self-Consumption Groups, Energy Management of Buildings). In particular, the company intends to maximise its ability to aggregate skills, which are in strong demand in a fast-growing market, by proposing to customers a complete offer on the entire renewable energy chain, as witnessed by the track record resulting from the Group's industrial history and the recent integration of plant engineering experience with digital experience. This new mode of operation, characterised by a business unencumbered by direct investments and capital-intensive activities, will allow an efficient and competitive approach to a market that is estimated to grow strongly by the second National Integrated Energy and Climate Plan (NIPEC) in the period 2023-2025, with an additional average annual capacity of about 4.6 GW.

THE PLAN IN FIGURES*

algoWatt foresees a significant increase in revenues and profitability by 2025 and, at the same time, the definitive and substantial elimination of the Company's financial debt, thanks to the Updated Financial Maneuver. The implementation of the measure, in fact, will enable algoWatt to put itself in the right conditions to seize the opportunities offered by its positioning in sectors with high development potential, being able to resort to new finance, renew the conditions of access to credit, qualify for the registers of suppliers of the main customers in the sector, and be able to issue those guarantees that are decisive and unavoidable for the recovery of the business linked to the Greentech Industry.

The Plan estimates value of production growth (CAGR 2023-2025) of 51%, with cumulative revenues of about Euro 134 million, with intermediate revenue targets of about Euro 18 million in 2023, Euro 42 million in 2024,

Milan, 19 June 2023

and Euro 64 million in 2025. The increase in revenues is estimated to come from the integrated growth of Greentech Industry activities (predominant component, accounting for 19% in 2023, 88% in 2024 and 91% in 2025) and Digital Energy & Environment, the increase in the RD&I project portfolio, and the proceeds from the disposals of assets, platforms and non-strategic contracts.

The plan forecasts a margin of about 13 percent when fully operational in 2025.

Update Corporate Events Calendar

Finally, the Board of Directors, again today, resolved to postpone the approval by the Board of Directors of the draft financial statements and consolidated financial statements as of 31 December 2022 and of the Consolidated Interim Management Statements as of 31 March 2023 to a date to be determined in a subsequent meeting, which will be promptly communicated to the market and in any case fall after 15 September 2023, together with the new date for calling the Ordinary Shareholders' Meeting. This is in order to be able to fully take into account the impact of the transactions described above in the approval of these accounting data.

*The business plan is closely related to the proposed Updated Financial Maneuver and the implementation of the plan depends on and derives from forecasts, projections, targets, estimates and assumptions that reflect the Company's management's current estimates of future events. All forward-looking information contained herein has been prepared on the basis of certain assumptions that may prove to be incorrect and therefore the results reported herein may vary. The Group's ability to achieve expected results and targets depends on external factors. Actual results may differ from those projected or implied in the forward-looking data.

This press release is also available on the Company's website www.algowatt.com.

algoWatt (ALW), a GreenTech solutions company, designs, develops and integrates solutions for managing energy and natural resources in a sustainable and socially responsible manner. The company provides management and control systems that integrate devices, networks, software and services with a clear sectoral focus: digital energy and utilities, smart cities & enterprises and green mobility. algoWatt was born from the merger of TerniEnergia, a leading company in the renewable energy and environmental industry, and Softeco, an ICT solutions provider with over 40 years of experience for customers operating in the energy, industry and transport sectors. The company, with more than 200 employees in 7 locations in Italy and investments in research and innovation amounting to more than 12% of its turnover, operates with an efficient corporate organisation, focused on its reference markets: Green Energy Utility: renewable energies, digital energy, smart grids; Green Enterprise&City: IoT, data analysis, energy efficiency, building and process automation; Green Mobility: electric, sharing and on demand. Different markets, one focus: sustainability. algoWatt is listed on the Euronext Milan market of Borsa Italiana S.p.A..

For information:

Investor Relations Press Office algoWatt SpA algoWatt SpA Filippo Calisti (CFO) Federico Zacaglioni Tel. +39 0744 7581 Tel. +39 0744 7581 [email protected] Mobile +39 340 5822368

[email protected]

Talk to a Data Expert

Have a question? We'll get back to you promptly.