AGM Information • Apr 29, 2025
AGM Information
Open in ViewerOpens in native device viewer


L'Assemblea degli azionisti di Tamburi Investment Partners S.p.A. ("TIP" – tip.mi), gruppo industriale indipendente e diversificato quotato al segmento Euronext STAR Milan di Borsa Italiana S.p.A. che investe nelle eccellenze imprenditoriali, riunitasi in sede ordinaria in prima convocazione oggi 29 aprile 2025, ha assunto le seguenti deliberazioni.
L'utile netto pro forma consolidato è stato di circa 64,6 milioni, rispetto ai 149 milioni del 2023 e il patrimonio netto consolidato al 31 dicembre 2024 è rimasto stabile ad oltre 1,4 miliardi, pur dopo distribuzioni di dividendi per 24,8 milioni ed ulteriori acquisti di azioni proprie per 11,5 milioni. L'utile netto consolidato, considerando l'applicazione dell'IFRS 9, è stato di 41.346.479 euro.
L'assemblea odierna ha anche approvato il bilancio separato chiuso al 31 dicembre 2024 di TIP che, rispetto all'utile di 41,3 milioni di euro del bilancio consolidato (64,6 milioni di euro pro forma considerando le plusvalenze realizzate che non transitano a conto economico), non recependo contabilmente 69,5 milioni di euro di quota di risultato delle collegate e in assenza di dismissioni dirette nel corso del 2024, presenta una perdita d'esercizio di euro 7.265.285 che l'assemblea ha deliberato di riportare a nuovo.
L'assemblea ha deliberato la distribuzione alle azioni ordinarie in circolazione di un dividendo di euro 0,160 per azione, al lordo delle ritenute di legge, con data di stacco al 23 giugno 2025, con messa in pagamento il 25 giugno 2025 e con data di legittimazione al pagamento al 24 giugno 2025, a valere sulla riserva di utili portati a nuovo.
L'assemblea ha deliberato di determinare in 10 il numero degli amministratori ed ha nominato il Consiglio di Amministrazione per il triennio 2025 – 2027, così composto:
Giovanni Tamburi, Presidente, Alessandra Gritti, Claudio Berretti, Cesare d'Amico, Manuela Mezzetti, Daniela Palestra, Isabella Ercole, Sergio Marullo di Condojanni, Giuseppe Ferrero, Paul Simon Schapira.

L'Assemblea ha inoltre deliberato di determinare l'emolumento complessivo annuo dei consiglieri non investiti di cariche in euro 210.000 (duecentodiecimila) e di rimettere al Consiglio di Amministrazione la determinazione dei compensi da riconoscersi ai consiglieri investiti di particolari cariche.
I consiglieri Giovanni Tamburi, Alessandra Gritti, Claudio Berretti, Cesare d'Amico, Manuela Mezzetti, Daniela Palestra, Isabella Ercole, Sergio Marullo di Condojanni e Giuseppe Ferrero provengono dalla lista di candidati n. 1 presentata da Giovanni Tamburi (unitamente a Lippiuno S.r.l.), Alessandra Gritti e Claudio Berretti, soci titolari complessivamente di 20.116.250 azioni ordinarie di TIP pari al 10,910% del capitale sociale. Il consigliere Paul Simon Schapira proviene dalla lista di candidati n. 2 presentata da un gruppo di società di gestione del risparmio ed investitori istituzionali internazionali e nazionali soci titolari complessivamente di 4.669.175 azioni ordinarie di TIP pari al 2,532% del capitale sociale. I curricula dei Consiglieri nominati sono disponibili sul sito internet della società nella sezione Corporate Governance/Assemblee/Documenti.
L'assemblea ha inoltre autorizzato, per un periodo di 18 mesi a decorrere dalla data odierna, l'acquisizione di azioni proprie sino alla concorrenza del numero massimo consentito dalla legge (ad oggi rappresentato da un numero di azioni non superiore al 20% del capitale sociale e, quindi, massime n. 36.875.860 azioni, a cui vanno dedotte le azioni proprie già in portafoglio alla data della deliberazione dell'assemblea) nonché ad alienare le azioni proprie già acquistate o che saranno in futuro acquistate in esecuzione di tale deliberazione.
Le operazioni di disposizione potranno avvenire per il perseguimento delle finalità di cui alla relazione illustrativa del Consiglio di Amministrazione ed ai seguenti termini e condizioni, in una o più volte sul mercato, ai blocchi o mediante offerta agli azionisti e ai dipendenti, ai collaboratori e agli amministratori, ovvero quale corrispettivo in ipotesi di scambio, permuta, concambio, conferimento, cessione o altro atto di disposizione di azioni proprie effettuato nell'ambito di acquisizioni di partecipazioni o di attuazione di progetti industriali o altre operazioni di finanza straordinaria che implichino l'assegnazione o disposizione di azioni proprie (quali a titolo esemplificativo fusioni, scissioni, emissione di obbligazioni convertibili o warrant, ecc.) ovvero a servizio di piani di incentivazione basati su azioni; la società potrà inoltre impiegare le azioni per operazioni di sostegno della liquidità del mercato al fine di facilitare gli scambi sui titoli stessi in momenti di scarsa liquidità sul mercato e favorire l'andamento regolare delle contrattazioni. Le operazioni di disposizione potranno essere eseguite con qualunque modalità sia ritenuta necessaria o opportuna al perseguimento della finalità per la quale l'operazione è compiuta (a titolo esemplificativo e non esaustivo mediante la procedura di accelerated bookbuild o altri meccanismi accelerati similari), il tutto nel rispetto delle disposizioni di legge o regolamentari di volta in volta applicabili al momento dell'operazione.
Inoltre, la società si riserva di destinare (in tutto o in parte) le azioni proprie acquistate all'eventuale loro successivo annullamento, nei termini e con le modalità che saranno eventualmente deliberati dai competenti organi sociali.
Il prezzo unitario di acquisto e di alienazione delle azioni proprie dovrà essere stabilito di volta in volta per ciascuna giornata di operatività in base ai seguenti criteri:

L'assemblea ha determinato che il limite di corrispettivo in caso di acquisto non troverà applicazione qualora sul mercato si verifichino circostanze di carattere straordinario mentre, in caso di alienazione, non troverà applicazione in ipotesi di atti di alienazione diversi dalla vendita ed in particolar modo in casi di scambio, permuta, concambio, conferimento, cessione o altro atto di disposizione di azioni proprie effettuati nell'ambito di acquisizioni di partecipazioni o di attuazione di progetti industriali o altre operazioni di finanza straordinaria che implichino l'assegnazione o disposizione di azioni proprie (quali a titolo esemplificativo fusioni, scissioni, emissione di obbligazioni convertibili o warrant, ecc.) ovvero nei casi di assegnazione delle azioni ai dipendenti, collaboratori, amministratori (ad es. a servizio di piani di incentivazione basati su azioni TIP); in tali casi potranno essere utilizzati criteri diversi, in linea con le finalità perseguite e tenendo conto delle prassi di mercato pro tempore vigenti, delle indicazioni di Borsa Italiana S.p.A. e delle raccomandazioni Consob.
Termina quindi in data odierna il piano di acquisto di azioni proprie iniziato il 29 aprile 2024 e viene contestualmente avviato il nuovo piano.
Al 29 aprile 2025 TIP detiene complessivamente n. 20.415.428 azioni proprie pari al all'11.073del capitale sociale.
L'assemblea ha esaminato la Relazione sulla politica in materia di remunerazione e sui compensi corrisposti di TIP, approvata dal Consiglio di Amministrazione, su proposta del Comitato per le Nomine e la Remunerazione, e ha deliberato in senso favorevole sulla seconda sezione. La prima sezione era stata oggetto di approvazione da parte dell'assemblea in data 29 aprile 2024 con valenza triennale. La Relazione sulla politica in materia di remunerazione e sui compensi corrisposti è a disposizione presso la sede della società e sul suo sito internet.
L'assemblea, al fine di confermare con modalità rolling il principale strumento di incentivazione e di retention a medio termine per gli amministratori esecutivi di TIP e/o per i dipendenti della società o di sue controllate, ha deliberato l'approvazione di un nuovo piano di performace share che prevede l'attribuzione ai beneficiari di 1.500.000 unit che, al raggiungimento degli obiettivi di performance, comportano l'assegnazione, negli anni 2028 e 2029, di un numero massimo di complessive 1.500.000 azioni ordinarie di TIP.

Prima riunione del neoeletto Consiglio di Amministrazione
Il Consiglio di Amministrazione riunitosi al termine dell'Assemblea degli Azionisti ha assunto le seguenti deliberazioni.
Giovanni Tamburi, già nominato Presidente in sede di Assemblea degli Azionisti, è stato nominato anche Amministratore Delegato ed Alessandra Gritti è stata nominata Vice Presidente e Amministratore Delegato, attribuendo agli stessi le deleghe operative e deliberandone la remunerazione ai sensi dell'art. 2389 comma 3 del codice civile. Il Consiglio di Amministrazione ha nominato Vice Presidente Cesare d'Amico e conferito deleghe al Consigliere Claudio Berretti deliberandone la remunerazione ai sensi dell'art. 2389 comma 3 del codice civile.
Il Consiglio di Amministrazione ha anche verificato la sussistenza, in capo a tutti gli Amministratori eletti, dei requisiti di onorabilità e indipendenza previsti dalla legge. Il Consiglio di Amministrazione ha inoltre riconosciuto ai Consiglieri Isabella Ercole, Sergio Marullo di Condojanni e Paul Simon Schapira lo status di amministratori indipendenti ai sensi degli articoli 147-ter, quarto comma, e 148, terzo comma, del D. Lgs. n. 58/1998 nonché ai sensi del Codice di Corporate Governance delle società quotate.
Relativamente al Consigliere Daniela Palestra il Consiglio di Amministrazione conferma la valutazione di indipendenza, pur in carenza di uno dei requisiti previsti dal Codice di Corporate Governance, ovvero la durata in carica. Tale conferma è motivata dall'unanime riconoscimento delle qualità professionali e dell'indipendenza di giudizio dimostrata in relazione all'attività svolta nell'ambito del Consiglio di Amministrazione, nonché in considerazione della sussistenza di tutti gli altri requisiti previsti dal Codice di Corporate Governance.
Il Consiglio di Amministrazione ha inoltre nominato Isabella Ercole Lead Independent Director.
Il Consiglio ha nominato i seguenti Comitati, privilegiando le competenze ed esperienze dei Consiglieri ed evitando un'eccessiva concentrazione di incarichi, come raccomandato dal Codice di Corporate Governance:
Il Consiglio di Amministrazione ha nominato l'Organismo di Vigilanza, l'Amministratore incaricato del sistema di controllo interno e di gestione dei rischi, il Dirigente Preposto, il Datore di Lavoro, il Data Protection Officer, il Titolare del Trattamento dei Dati Personali.
Il consiglio ha inoltre deliberato l'avvio di un nuovo programma di acquisto di azioni proprie fino ad un massimo di ulteriori n. 5.000.000 di azioni da effettuarsi entro il 29 ottobre 2026.
In ottemperanza all'art. 77 della delibera Consob n. 11971 del 14/5/1999 e successive modificazioni e integrazioni, è disponibile presso la sede sociale, presso il meccanismo di stoccaggio autorizzato di cui si avvale

la società (), oltre che sul sito internet della società all'indirizzo www.tipspa.it, il fascicolo del Bilancio di esercizio al 31 dicembre 2024, completo delle relazioni della società di revisione e del Collegio Sindacale. Il verbale dell'Assemblea sarà messo a disposizione del pubblico nei termini di legge.
Il dirigente preposto alla redazione dei documenti contabili societari - Claudio Berretti - dichiara, ai sensi del comma 2 art. 154-bis del Testo Unico della Finanza, che l'informativa contabile contenuta nel presente comunicato corrisponde alle risultanze documentali, ai libri e alle scritture contabili.
TIP - TAMBURI INVESTMENT PARTNERS S.P.A. È UN GRUPPO INDUSTRIALE INDIPENDENTE E DIVERSIFICATO CHE HA INVESTITO, TRA OPERAZIONI DIRETTE E CLUB DEAL, OLTRE 5 MILIARDI DI EURO (A VALORI ODIERNI) IN AZIENDE "ECCELLENTI" SUL PIANO IMPRENDITORIALE IN OTTICA DI LUNGO TERMINE, DI ACCOMPAGNAMENTO STRATEGICO E DI CRESCITA DI VALORE. ATTUALMENTE TIP HA INVESTIMENTI DIRETTI E INDIRETTI IN SOCIETÀ QUOTATE E NON QUOTATE TRA CUI: ALIMENTIAMOCI, ALPITOUR, AMPLIFON, APOTECA NATURA, ASSET ITALIA, AZIMUT BENETTI, BASICNET, BENDING SPOONS, BETA UTENSILI, BUZZOOLE, CENTY, CHIORINO, DEXELANCE, DOVEVIVO, EATALY, ELICA, ENGINEERING, HUGO BOSS, INTERPUMP, ITACA, LANDI RENZO, LIMONTA, LIO FACTORY, MONCLER, MONRIF, MULAN, OCTO TELEMATICS, OVS, ROCHE BOBOIS, SESA, SIMBIOSI, STARTIP, TALENT GARDEN, TELESIA, VIANOVA E ZEST.
Contatti: Alessandra Gritti Amministratore Delegato – Investor Relator Tel. 02 8858801 mail: [email protected]
Questo comunicato stampa è disponibile anche sul sito internet della Società www.tipspa.it e veicolato tramite sistema SDIR e Storage ().

The shareholders' meeting of Tamburi Investment Partners S.p.A. ("TIP" – tip.mi), an independent and diversified industrial group listed on the Euronext STAR Milan segment of Borsa Italiana S.p.A., which invests in excellent entrepreneurial companies, which met in its ordinary session on first call today 29 April 2025 in Milan, has adopted the following resolutions.
Pro forma consolidated net income was approximately 64.6 million, compared to 149 million in 2023 and consolidated shareholders' equity at 31 December 2024 remained stable at over 1.4 billion, even after dividend distributions of 24.8 million and additional purchases of treasury shares of 11.5 million. The consolidated net profit considering the application of IFRS 9 was 41,346,479 Euro.
The shareholders' meeting also approved the separate financial statements for the year ended December 31, 2024 of TIP, which, compared to the profit of 41.3 million of the consolidated financial statements (64.6 million pro forma considering the realised capital gains that do not pass through the income statement), not accounting for 69.5 million of the share of profit of associates and in the absence of direct divestments during 2024, show a loss for the year of 7,265,285 Euro that the Shareholders' meeting resolved to carry forward.
The shareholders' meeting approved the distribution, to outstanding ordinary shares of a dividend of 0.160 Euro per share, gross of withholding taxes, with detachment date of 23 June 2025, with payment on 25 June 2025 and legitimation date to the payment at 24 June 2025, out of the amount of the retained earnings provision.
The shareholders' meeting resolved to determine the number of directors at 10 and appointed the new Board of Directors, which will remain in office for the three-year period 2025-2027, composed as follows: Giovanni Tamburi, Chairman, Alessandra Gritti, Claudio Berretti, Cesare d'Amico, Manuela Mezzetti, Daniela Palestra, Isabella Ercole, Sergio Marullo di Condojanni, Giuseppe Ferrero, Paul Simon Schapira.

The Shareholders' Meeting also resolved to determine the total annual emolument of directors not vested with offices in 210,000 Euro (two hundred and ten thousand) and to remit to the Board of Directors the determination of the remuneration to be paid to directors vested with offices.
The directors Giovanni Tamburi, Alessandra Gritti, Claudio Berretti, Cesare d'Amico, Manuela Mezzetti, Daniela Palestra, Isabella Ercole, Sergio Marullo di Condojanni and Giuseppe Ferrero come from the slate n.1 presented by Giovanni Tamburi (together with Lippiuno S.r.l.), Alessandra Gritti and Claudio Berretti, shareholders owning a total of 20,116,250 ordinary shares of TIP equal to 10.910% of the share capital. Paul Simon Schapira comes from the slate no. 2 presented by a group of asset management companies and international and national institutional investors, holders of a total of 4,669,715 ordinary shares of TIP equal to 2.532% of the share capital. The curricula of the appointed Directors are available on the company's website in the area Corporate Governance/Shareholders' Meeting/Documents.
The shareholders' meeting also authorised, for a period of 18 months starting from today's date, the acquisition of treasury shares up to the maximum number permitted by law (currently represented by a number of shares not exceeding 20% of the share capital and, therefore, a maximum of no. 36,875,860 shares, from which should be deducted the treasury shares already in the portfolio) as well as to sell the treasury shares already purchased or that will be purchased in the future in execution of this resolution.
The disposals may take place for the pursuit of the purposes referred to in the explanatory report of the Board of Directors and under the following terms and conditions, in one or more times on the market, in blocks or through an offer to shareholders and employees, collaborators and directors, or as consideration in the event of a share exchange, share swap, exchange, contribution, transfer or other deed of disposal of treasury shares carried out in the context of the acquisition of equity investments or the implementation of industrial projects or other extraordinary finance operations involving the assignment or disposal of treasury shares (such as, by way of example, mergers, demergers, issue of convertible bonds or warrants, etc.) or to service share-based incentive plans; TIP may also use the shares for operations to support market liquidity in order to facilitate exchanges on the shares themselves in times of scarce liquidity on the market and/or to favor the regular course of trading. The disposal operations may be carried out in any manner deemed necessary or appropriate for the pursuit of the purpose for which the operation is performed (by way of example and not limited to, through the accelerated bookbuilding procedure or other similar mechanisms), in the compliance with the legal or regulatory provisions applicable from time to time at the time of the transaction.
Furthermore TIP reserves the right to allocate (in whole or in part) the treasury shares held for their possible cancellation, in the terms and in the manner that will be decided by the competent corporate bodies.
The unit price for the purchase and sale of treasury shares must be established on a case-by-case basis for each trading day based on the following criteria:
− the purchase price of each share must not be lower than the official Stock Exchange price of the share on the day prior to the one in which the purchase operation will be carried out, decreased by 20%, and not higher than the official Stock Exchange price on the previous day to that in which the purchase transaction will be carried out, increased by 10%, without prejudice to the application of the conditions

and terms set forth in article 5 of Regulation (EU) no. 596/2014 and in article 3 of the Delegated Regulation (EU) n. 1052/2016;
− the sale price of each share must not be lower than the official Stock Exchange price of the share on the day prior to that in which the sale transaction will be carried out, decreased by 20%, without prejudice to the application of the terms and conditions of referred to in article 5 of Regulation (EU) no. 596/2014 and in article 3 of the Delegated Regulation (EU) n. 1052/2016.
The shareholders' meeting determined that the price limit in the event of purchase will not apply if circumstances of an extraordinary nature occur on the market, while, in the event of disposal, the price limit will not apply in the event of deeds of disposal other than sale and in particular in hypotheses of a share exchange, share swap, exchange, contribution, transfer or other deed of disposal of treasury shares carried out in the context of acquisitions of shareholdings or implementation of industrial projects or other extraordinary finance operations involving the assignment or disposal of treasury shares (such as, by way of example, mergers, demergers, issue of convertible bonds or warrants, etc.) or in cases of assignment of shares to employees, collaborators, directors (e.g. to service incentive plans based on TIP's shares); in such cases, different criteria may be used, in line with the objectives pursued and taking into account the pro tempore market practices in force, the indications of Borsa Italiana S.p.A and the Consob recommendations.
The treasury share buyback plan started on 29 April 2024 therefore ends today and the new plan is launched at the same time.
As of April 29, 2025, TIP holds a total of no. 20,415,428 treasury shares equal to 11.073% of the share capital.
The meeting examined the Report on the remuneration policy and on the remuneration paid of TIP, approved by the Board of Directors, and resolved in favor of the second section. The first section was approved by the shareholders' meeting on 29 April 2024 for a three-year term. The Report on the remuneration policy and remuneration paid is available at the company's registered office and on its web site.
In order to confirm the main medium-term incentive and retention tool for the executive directors of TIP and/or for the employees of the company or its subsidiaries, the shareholders' meeting resolved to approve a new plan of performance shares which provides for the allocation to the beneficiaries of 1,500,000 units which, upon achievement of the performance objectives, entail the allocation, in the years 2028 and 2029, of a maximum number of 1,500,000 TIP ordinary shares.
The Board of Directors met at the end of the Shareholders' Meeting and adopted the following resolutions.

Giovanni Tamburi, already appointed Chairman at the Shareholders' Meeting, was also appointed as Managing Director and Alessandra Gritti was appointed as Vice Chairman and Managing Director, giving them operational powers and resolving their remuneration pursuant to art. 2389 paragraph 3 of the civil code. The Board of Directors appointed Cesare d'Amico as Vice Chairman and conferred powers on the Director Claudio Berretti, approving his remuneration pursuant to art. 2389 paragraph 3 of the civil code. The Board of Directors also verified the existence for all the elected Directors of the requisites of integrity and independence envisaged by the law. The Board of Directors also recognized the Directors Isabella Ercole, Sergio Marullo di Condojanni and Paul Simon Schapira the status of independent directors pursuant to articles 147-ter, fourth paragraph, and 148, third paragraph, of Legislative Decree no. Lgs. N. 58/1998 as well as pursuant to the Corporate Governance Code of listed companies. With regard to the Director Daniela Palestra, the Board of Directors confirms the assessment of independence, despite the lack of one of the requisites envisaged by the Corporate Governance Code, namely the term of office. This confirmation is motivated by the unanimous recognition of the professional qualities and independence of judgment demonstrated in relation to the activity carried out within the Board of Directors, as well as in consideration of the existence of all the other requirements of the Corporate Governance Code.
The Board of Directors also appointed Isabella Ercole as Lead Independent Director.
The Board appointed the following Committees, giving priority to the skills and experience of the Directors and avoiding an excessive concentration of offices, as recommended by the Corporate Governance Code:
The Board appointed the Supervisory Body, the Director in Charge for the internal control and risk management system, The Executive Officer for Financial Reporting, the Employer, the Data Protection Officer, the Data Controller of Personal Data.
The Board of Directors also approved the launch of a new treasury share purchase program up to a maximum of further no. 5,000,000 shares to be carried out by 29 October 2026.
In compliance with art. 77 of Consob resolution no. 11971 of 14/5/1999 and subsequent amendments and additions, is available at the registered office, at the authorized storage mechanism used by the company (), as well as on the company's website at the address www.tipspa.it, the dossier of the financial statements at 31 December 2024, complete with the reports of the independent auditors and the Board of

Statutory Auditors. The minutes of the shareholders' meeting will be made available to the public in accordance with the law.
The manager in charge of preparing the corporate accounting documents - Claudio Berretti - declares, pursuant to paragraph 2 of art. 154-bis of the Consolidated Law on Finance, that the accounting information contained in this press release corresponds to the documentary results, books and accounting records.
Milan, April 29, 2025
TIP - TAMBURI INVESTMENT PARTNERS S.P.A. IS AN INDEPENDENT AND DIVERSIFIED INDUSTRIAL GROUP THAT HAS INVESTED, AMONG DIRECT INVESTEMENTS AND/OR CLUB DEALS, MORE THAN 5 BILLION EURO (AT TODAY'S VALUES) IN COMPANIES DEFINED AS "EXCELLENT" FROM AN ENTREPRENEURIAL POINT OF VIEW AND WITH A LONG-TERM APPROACH. OF STRATEGIC SUPPORT AND GROWTH IN VALUE. TIP CURRENTLY HAS DIRECT OR INDIRECT INTEREST IN LISTED AND UNLISTED COMPANIES INCLUDING: ALIMENTIAMOCI, ALPITOUR, AMPLIFON, APOTECA NATURA, ASSET ITALIA, AZIMUT BENETTI, BASICNET, BENDING SPOONS, BETA UTENSILI, BUZZOOLE, CENTY, CHIORINO, DEXELANCE, DOVEVIVO, EATALY, ELICA, ENGINEERING, HUGO BOSS, INTERPUMP, ITACA, LANDI RENZO, LIMONTA, LIO FACTORY, MONCLER, MONRIF, MULAN, OCTO TELEMATICS, OVS, ROCHE BOBOIS, SESA, SIMBIOSI, STARTIP, TALENT GARDEN, TELESIA, VIANOVA AND ZEST.
Contacts: Alessandra Gritti CEO – Investor Relator Tel. 02 8858801 mail: [email protected]
This press release is also available on the company's web site www.tipspa.it and disclosed by SDIR and Storage system ().
Building tools?
Free accounts include 100 API calls/year for testing.
Have a question? We'll get back to you promptly.