AI Terminal

MODULE: AI_ANALYST
Interactive Q&A, Risk Assessment, Summarization
MODULE: DATA_EXTRACT
Excel Export, XBRL Parsing, Table Digitization
MODULE: PEER_COMP
Sector Benchmarking, Sentiment Analysis
SYSTEM ACCESS LOCKED
Authenticate / Register Log In

Leonardo S.p.A.

Earnings Release Dec 10, 2022

4038_sr_2022-12-10_743407ae-010d-4dbd-a7f8-f224c526da39.pdf

Earnings Release

Open in Viewer

Opens in native device viewer

Informazione
Regolamentata n.
0131-68-2022
Data/Ora Ricezione
10 Dicembre 2022
08:30:13
Euronext Milan
Societa' : LEONARDO
Identificativo
Informazione
Regolamentata
: 170349
Nome utilizzatore : LEONARDON04 - Micelisopo
Tipologia : REGEM
Data/Ora Ricezione : 10 Dicembre 2022 08:30:13
Data/Ora Inizio
Diffusione presunta
: 10 Dicembre 2022 08:30:15
Oggetto : nei Dow Jones Sustainability Indices /
Dow Jones Sustainability Ind
Leonardo: confermata tra le aziende leader
Leonardo confirmed among leaders in the
Testo del comunicato

Vedi allegato.

COMUNICATO STAMPA

Leonardo: confermata tra le aziende leader nei Dow Jones Sustainability Indices

  • La Società ottiene il punteggio più alto del settore Aerospace & Defense per il quarto anno consecutivo
  • 50% degli investimenti a supporto degli SDGs, 1,8 miliardi di euro investiti in ricerca e sviluppo, oltre 5.300 assunti under 30; -24% riduzione rifiuti prodotti e -22% intensità emissioni CO2: questi solo alcuni degli indicatori più qualificanti l'impegno di Leonardo

Roma, 10/12/2022 – Leonardo si conferma per il tredicesimo anno consecutivo nei Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) di S&P Global, gli indici azionari che includono le aziende best-in-class in termini di sostenibilità a livello globale, posizionandosi con il punteggio più alto del settore Aerospace & Defense in base ai dati del Corporate Sustainability Assessment, aggiornati al 9 dicembre 2022.

L'analisi condotta da S&P Global tiene conto delle performance economiche ed ESG (Environmental, Social & Governance) delle imprese, in un'ottica di miglioramento continuo e sulla base di informazioni in prevalenza pubbliche.

"L'inclusione nei Dow Jones Sustainability Indices - commenta Alessandro Profumo, Amministratore Delegato di Leonardo – è il risultato, ancora una volta, dell'impegno di Leonardo nella Sostenibilità, parte integrante del nostro Piano Industriale e alla base della crescita, della competitività, della redditività e dei rendimenti nel lungo periodo. Abbiamo ottenuto risultati significativi: per citarne alcuni, oggi oltre il 50% delle fonti di finanziamento è legato a parametri ESG, gli stessi inclusi nella politica di remunerazione, e recentemente ci siamo impegnati ufficialmente nell'iniziativa Science Based Targets (SBTi) rafforzando la strategia di decarbonizzazione. Ma puntiamo a ottenere molto di più, convinti che l'impegno sulle tematiche ESG sia fondamentale per cogliere le opportunità di business nel futuro, riducendo i rischi e incrementando la capacità di attrarre investitori".

"Siamo orgogliosi del riconoscimento ottenuto - sottolinea il Presidente di Leonardo, Luciano Cartadel nostro impegno in materia di sostenibilità e del ruolo di primo piano che ricopriamo a livello globale. Un riconoscimento frutto di una governance solida che ci ha consentito di attraversare gli anni difficili della pandemia e che ora proietta la nostra azienda nel futuro, sempre più orientata al successo sostenibile e alla creazione di valore di lungo periodo per tutti i nostri stakeholder".

Leonardo ha inserito indicatori ESG, oggettivi e misurabili, anche nell'ambito della politica di remunerazione e nel secondo Bilancio Integrato.

Al fine di allineare sempre più la strategia di finanziamento con gli obiettivi di sostenibilità, Leonardo ha sottoscritto un contratto di finanziamento per 260 milioni di euro con la Banca Europea per gli Investimenti finalizzato a promuovere le attività di Ricerca, Sviluppo e Innovazione (RSI) nel campo dell'elicotteristica, della sicurezza e elettronica per la difesa e spazio, nonché le attività di ricerca svolte dai Leonardo Labs contribuendo allo stesso tempo alla lotta ai cambiamenti climatici. Questo finanziamento si aggiunge alla Revolving Credit Facility ESG-linked e al Term Loan ESG-linked sottoscritti nel 2021, che hanno reso il 50% del totale delle fonti di finanziamento legato a parametri ESG.

L'inclusione nei DJSI di S&P Global si aggiunge a quanto la Società ha ottenuto negli ultimi anni: il posizionamento nella fascia A del Defence Companies Index on Anti-Corruption and Corporate Transparency (DCI) elaborato da Transparency International, l'inclusione nel Gender Equality Index di Bloomberg, l'inserimento nella Climate A List 2020 e 2021 di CDP (ex Carbon Disclosure Project) per le misure contro il cambiamento climatico, nonché un migliore posizionamento nei principali rating ESG.

Il focus sulle tematiche legate alla sostenibilità è uno dei driver del piano "Leonardo Be Tomorrow 2030". Di seguito alcuni dati esemplificativi dell'impegno dell'azienda:

PIANETA

Nel 2021:

  • -22% intensità delle emissioni di CO2e Scope 1 e 2 rispetto al 2019
  • Circa 117.200 tonnellate di CO2e evitate grazie all'utilizzo di sistemi virtuali di training dal 2019
  • Oltre 100.000 tonnellate di CO2e evitate nel 2021 grazie alla sostituzione parziale del gas SF6
  • -6% intensità dei consumi energetici rispetto al 2019
  • Circa 52.500 tonnellate di rifiuti recuperati dal 2019, con un'intensità di rifiuti prodotti ridotta del 24%
  • -2% intensità dei prelievi idrici rispetto al 2019

PERSONE

  • Circa 2.500 percorsi formativi attivati con il sistema educativo nel periodo 2019-2021
  • Oltre 5.300 assunti con meno di 30 anni nel periodo 2019-2021
  • Oltre 2.700 donne assunte nel periodo 2019-2021
  • 54% dei nuovi assunti nel 2021 in possesso di un titolo di studio STEM
  • Circa 1,6 milioni di ore di formazione erogate nel 2021

PROSPERITÀ

Nel 2021:

  • 1,8 miliardi di euro spesi per Ricerca e Sviluppo, attività nelle quali sono impegnate 9.600 persone
  • 11 Leonardo Labs in 8 aree tecnologiche a supporto della ricerca di lungo periodo
  • Con 6,2 petaflop di potenza di calcolo, "davinci-1" è al 7° posto tra le aziende dell'Aerospazio e Difesa
  • Collaborazioni con oltre 90 Università e centri di ricerca nel mondo
  • 11.000 fornitori, tra cui molte PMI ad alta specializzazione, con l'81% degli acquisti effettuati nei quattro mercati domestici (Italia, Regno Unito, Stati Uniti e Polonia)
  • 5.000 network protetti dai servizi di cyber security in 130 paesi
  • Circa 1.300 elicotteri utilizzati in missioni di ricerca e soccorso, elisoccorso, operazioni antincendio e ordine pubblico
  • 61 emergency mapping attivate per il supporto agli interventi in caso di terremoti, alluvioni, incendi, crisi umanitarie in 30 Paesi

GOVERNANCE

  • Circa il 50% degli investimenti 2021-2023 a supporto degli SDG
  • In possesso delle principali certificazioni dei sistemi di gestione anticorruzione (ISO 37001), della qualità (AS/EN 9100), della continuità operativa (ISO 22301) e della sicurezza delle informazioni (ISO 27001), per i perimetri indicati nel Bilancio Integrato 2021
  • 42% di donne nel Consiglio di Amministrazione
  • 40% di donne nel Collegio Sindacale

Per approfondimenti si rimanda alla sezione "Indici e rating ESG" del sito web www.leonardo.com

Ufficio stampa

Tel +39 0632473313 [email protected]

Investor Relations

Tel +39 0632473512 [email protected]

leonardo.com

Leonardo, azienda globale ad alta tecnologia, è tra le prime società al mondo nell'Aerospazio, Difesa e Sicurezza e la principale azienda industriale italiana. Organizzata in cinque divisioni di business, Leonardo vanta una rilevante presenza industriale in Italia, Regno Unito, Polonia e USA dove opera anche attraverso società controllate come Leonardo DRS (elettronica per la difesa) e alcune joint venture e partecipazioni: ATR, MBDA, Telespazio, Thales Alenia Space e Avio. Leonardo compete sui più importanti mercati internazionali facendo leva sulle proprie aree di leadership tecnologica e di prodotto (Elicotteri; Velivoli; Aerostrutture; Electronics; Cyber & Security Solutions e Spazio). Quotata alla Borsa di Milano (LDO), nel 2021 Leonardo ha registrato ricavi consolidati pari a 14,1 miliardi di euro e ha investito 1,8 miliardi di euro in Ricerca e Sviluppo. L'azienda dal 2010 è all'interno dei Dow Jones Sustainability Indices (DJSI), confermandosi anche nel 2021 tra le aziende leader globali nella sostenibilità. Leonardo è inoltre inclusa nell'indice MIB ESG.

PRESS RELEASE

Leonardo confirmed among leaders in the Dow Jones Sustainability Indices

  • The Company ranked with top score within the Aerospace & Defense industry for the fourth consecutive year
  • Leonardo's commitment demonstrated by 50% of investments to support SDGs, 1.8 billion euros invested in research and development, over 5,300 hired under 30; -24% reduction of waste produced and -22% intensity of CO2 emissions

Rome, 10/12/2022 – Leonardo is confirmed for the thirteenth consecutive year in S&P Global's Dow Jones Sustainability Indices (DJSI), the equity indices that include the best-in-class companies in terms of sustainability at a global level. Leonardo has achieved the higest score ranking within the Aerospace & Defense industry, according to the Corporate Sustainability Assessment as of December 9th, 2022.

The analysis conducted by S&P Global takes into account the economic and ESG (Environmental, Social & Governance) performance of companies, with a view on continuous improvement and is mainly based on publicly available information.

"The inclusion in the Dow Jones Sustainability Indices - stated Alessandro Profumo, Leonardo CEO - is again the result of Leonardo's commitment to Sustainability, fully integrated into our Industrial Plan and the basis of growth, competitiveness, long-term profitability and returns. We have made significant progress: for example, today over 50% of financing sources are linked to ESG KPIs, and these are included in our remuneration policy, and we have recently officially committed ourselves to the Science Based Targets (SBTi) initiative, reinforcing our decarbonization strategy. But we aim to achieve much more, and we remain convinced that our commitment on ESG is essential to seize business opportunities in the future, reducing risks and increasing our ability to attract investors".

"We are proud of achieving this recognition - underlines Leonardo Chairman, Luciano Carta - of our commitment to sustainability and of the leading role we play globally. A recognition that is the result of solid governance that has allowed us to go through the challenging years years of the pandemic and which now is projecting our company into the future, increasingly oriented towards sustainable success and long-term value creation for all our stakeholders".

Leonardo has also included objective and measurable ESG indicators whitin its remuneration policy and in the company's second Integrated Report.

To increasingly align its financing strategy with sustainability goals, Leonardo has signed a loan agreement for 260 million euros with the European Investment Bank aimed at promoting Research, Development and Innovation (RDI) activities in the fields of helicopters, defence electronics and space, as well as research activities carried out by Leonardo Labs, contributing also to the fight against climate change. This loan is in addition to the first ESG-linked Revolving Credit Facility and the first ESG-linked Term Loan signed by Leonardo in 2021, making 50% of total financing sources linked to ESG parameters.

The inclusion within the S&P Global's DJSI adds to the company's achievements over the last years: the company's position in band A in the Defence Companies Index on Anti-Corruption and Corporate Transparency (DCI) prepared by Transparency International, the inclusion in the Bloomberg Gender Equality Index, the inclusion in the Climate A List 2020 and 2021 of CDP (former Carbon Disclosure Project) for measures against climate change, and an improved position in the main ESG ratings.

The company's focus on sustainability challenges is one of the drivers of the long-term strategic growth plan "Leonardo Be Tomorrow 2030". Below is data that demonstrates Leonardo's commitment to sustainability:

PLANET

In 2021:

  • -22% intensity of Scopes 1 and 2 CO2e emissions compared to 2019
  • About 117,200 tons of CO2e avoided through the use of virtual training systems from 2019
  • Over 100,000 tons of CO2e avoided in 2021 through partial replacement of SF6 gas
  • -6% intensity of energy consumption compared to 2019
  • About 52,500 tons of waste recovered from 2019, with waste generated intensity reduced by 24%
  • -2% intensity of water withdrawals compared to 2019

PEOPLE

  • About 2,500 training opportunities activated from 2019 to 2021
  • Over 5,300 people hired under 30 from 2019 to 2021
  • Over 2,700 women hired from 2019 to 2021
  • 54% of new hires in 2021 hold a STEM qualification
  • About 1.6 hours of training delivered in 2021

PROSPERITY

In 2021:

  • € 1.8 bil. spent on R&D, activities in which 9,600 people are involved
  • 11 Leonardo Labs in 8 technological areas to support long-term research
  • With 6.2 petaflops of computing power, "davinci-1" ranks seventh among companies in the Aerospace and Defence sector
  • Collaborations with more than 90 universities and research centres in the world
  • 11,000 suppliers, including many highly specialized small and medium-sized enterprises, and 81% of purchases related to domestic markets (Italy, United Kingdom, United States and Poland)
  • 5,000 networks protected by cyber security services in 130 countries
  • About 1,300 helicopters used in search & rescue, medical services, fire-fighting and law enforcement missions
  • 61 emergency mapping activated to support against flooding, fire, storms, earthquakes and other events

GOVERNANCE

  • About 50% of 2021-2023 investments to support SDGs
  • With the most recognized certifications of the management systems for anticorruption (ISO 37001), quality (AS/EN 9100), Business Continuity (ISO 22301) and information security (ISO 27001) for the perimeters specified in the 2021 Annual Integrated Report
  • 42% of women on the Board of Directors
  • 40% of women on the Board of Statutory Auditors

For further information, please refer to the "Indices and ESG ratings" section of the website www.leonardo.com

Leonardo, a global high-technology company, is among the top world players in Aerospace, Defense and Security and Italy's main industrial company. Organized into five business divisions, Leonardo has a significant industrial presence in Italy, the United Kingdom, Poland and the USA, where it also operates through subsidiaries that include Leonardo DRS (defense electronics), and joint ventures and partnerships: ATR, MBDA, Telespazio, Thales Alenia Space and Avio. Leonardo competes in the most important international markets by leveraging its areas of technological and product leadership (Helicopters, Aircraft, Aerostructures, Electronics, Cyber & Security Solutions and Space). Listed on the Milan Stock Exchange (LDO), in 2021 Leonardo recorded consolidated revenues of €14.1 billion and invested €1.8 billion in Research and Development. The company has been part of the Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) since 2010 and has been confirmed among the global sustainability leaders in 2021. Leonardo is also included in the MIB ESG index.

Press Office Ph +39 0632473313 [email protected]

Investor Relations Ph +39 0632473512 [email protected]

leonardo.com

Talk to a Data Expert

Have a question? We'll get back to you promptly.