Legal Proceedings Report • May 6, 2016
Legal Proceedings Report
Open in ViewerOpens in native device viewer
A2A S.p.A. via Lamarmora 230, 25100 Brescia, capitale sociale Euro 1.629.110.744,04 i.v. codice fiscale e n. d'iscrizione al Registro delle Imprese di Brescia 11957540153
********************
$\mathbf{E}$
(ai sensi dell'art. 2501-quinquies c.c. e dell'art. 70 2° comma del Regolamento Emittenti)
La presente relazione è stata redatta dal Consiglio di Amministrazione della società A2A S.p.A. (società quotata in mercati regolamentati), ai sensi dell'art. 2501-quinquies cod. civ. e dell'art. 70, 2° comma, del Regolamento Consob in data 14 maggio 1999 n. 11971 e successive modifiche ed integrazioni, (di seguito, il "Regolamento Emittenti"), e ha lo scopo d'illustrare e giustificare, sotto il profilo giuridico ed economico, il progetto di fusione per incorporazione (di seguito, anche la "Fusione") delle società Edipower S.p.A. e A2A Trading S.r.l. (di seguito, anche le "Società Incorporande") nella società A2A S.p.A. (di seguito, anche la "Società Incorporante").
Società Incorporante: "A2A S.p.A.", con sede in Brescia, via Lamarmora n. 230 e sede direzionale ed amministrativa in Milano, corso di Porta Vittoria n. 4, capitale sociale di euro 1.629.110.744,04 interamente versato, iscritta nel Registro delle Imprese di Brescia, codice fiscale e numero di iscrizione 11957540153, R.E.A. n. 493995.
Società Incorporande: "Edipower S.p.A.", con socio unico, con sede in Milano, corso di Porta Vittoria n. 4, capitale sociale di euro 905.710.851,00 interamente versato, iscritta nel Registro delle Imprese di Milano, codice fiscale e numero di iscrizione 13442230150, R.E.A. n. 1651649, società soggetta all'attività di direzione e coordinamento da parte della Società Incorporante; "A2A Trading S.r.l.", con socio unico, con sede in Milano, corso di Porta Vittoria n. 4, capitale sociale di euro 1.000.000,00 interamente versato, iscritta nel Registro delle Imprese di Milano, codice fiscale e numero di iscrizione 13390450156, R.E.A. n. 1645194, società soggetta all'attività di direzione e coordinamento da parte della Società Incorporante.
La Fusione proposta sarà realizzata mediante la fattispecie della fusione omogenea per incorporazione diretta, essendo le Società Incorporande interamente possedute dalla Società Incorporante. Sotto il profilo civilistico, l'operazione si realizzerà in conformità con gli articoli 2501 e seguenti del codice civile e secondo le modalità e le condizioni contenute nel progetto di fusione.
$4$
La fusione per incorporazione di "Edipower S.p.A." e "A2A Trading S.r.1." è in linea con il processo di razionalizzazione delle società del gruppo A2A e rappresenta un importante elemento nella ristrutturazione societaria di asset e attività della Business Unit Generazione e Trading del Gruppo A2A.
Tale operazione infatti, oltre a ridurre il numero di veicoli societari controllati dalla Capogruppo, con conseguente risparmio in termini di costi, consente di unificare all'interno della stessa società tutti gli asset idroelettrici del Gruppo, con possibili miglioramenti in termini di ottimizzazione gestionale e organizzativa. Analogamente l'integrazione delle attività di energy management del Gruppo favorisce una gestione più coerente con gli asset di produzione, oltre che una semplificazione dei rapporti contrattuali intercompany attualmente in vigore.
Le Società Incorporande sono interamente possedute dalla Società Incorporante, per cui si applica alla Fusione la disciplina di cui all'art. 2505 cod. civ. e, pertanto, non essendovi alcun rapporto di cambio, non è richiesta la redazione dei documenti di cui agli artt. 2501-quinquies e 2501-sexies cod. civ. né si procederà ad alcun aumento di capitale a servizio della fusione.
Siccome, però, la Società Incorporante è quotata in mercati regolamentati, ai sensi dell'art. 70, 2° comma, del Regolamento Emittenti, e per fornire un'adeguata informazione ai soci, al mercato finanziario e agli organi di vigilanza, è comunque stata redatta la presente relazione illustrativa secondo i criteri generali indicati nell'Allegato 3 A, richiamato dal medesimo art. 70 2° comma del Regolamento Emittenti.
Si precisa, inoltre, che:
$46$
non è stato predisposto il documento informativo di cui all'art. 70 6° comma del Regolamento Emittenti, in quanto la proposta Fusione è relativa a società interamente possedute e controllate dalla Società Incorporante;
l'operazione in oggetto non rientra nella fattispecie descritta all'art. 2501-bis cod.civ. (c.d. merger leveraged buy-out);
trattasi di operazione infragruppo per cui non sussiste la necessità di autorizzazione da parte dell'Autorità Antitrust.
Ai sensi dell'art. 2501-quater, la deliberazione di Fusione sarà adottata sulla base delle situazioni patrimoniali delle società coinvolte predisposte dai rispettivi organi amministrativi con riferimento alla data del 31 dicembre 2015.
Per effetto della Fusione la Società Incorporante acquisirà l'intero patrimonio delle Società Incorporande, delle quali comunque detiene già, come si è detto, l'intero capitale sociale. Le partecipazioni delle Società Incorporande detenute dalla Società Incorporante verranno, quindi, annullate.
L'operazione non avrà alcun effetto modificativo degli attuali assetti partecipativi nella Società Incorporante, in quanto l'operazione di fusione non comporterà l'emissione, da parte di A2A, di nuove azioni.
In dipendenza della Fusione, lo statuto della Società Incorporante non subirà alcuna modifica.
Gli effetti della Fusione nei confronti dei terzi, ai sensi dell'art. 2504-bis, cod. civ., decorreranno dal primo giorno del mese successivo in cui verrà eseguita l'ultima delle iscrizioni dell'atto di Fusione, tuttavia si precisa che, qualora l'ultima delle iscrizioni avvenisse il primo giorno del mese, l'efficacia della fusione decorrerà da quel giorno. L'atto di fusione potrà prevedere una data successiva.
Le operazioni effettuate dalle Società Incorporande saranno imputate al bilancio della Società Incorporante dal primo giorno dell'esercizio in cui la fusione diventerà efficace e dalla medesima data decorreranno gli effetti fiscali della Fusione.
Tutte le società coinvolte nella fusione chiudono gli esercizi il 31 dicembre.
$56$
La Fusione, inoltre:
non prevede alcun trattamento riservato a particolari categorie di soci o a possessori di titoli diversi dalle azioni, né alcun vantaggio particolare per i soggetti ai quali compete l'amministrazione delle società partecipanti;
non prevede alcun effetto sui patti parasociali aventi ad oggetto azioni della Società Incorporante;
non comporta esclusione della Società Incorporante dalla quotazione e, pertanto, non ricorre l'ipotesi di recesso prevista dall'art. 2437-quinquies c.c..
Oltre a numerosi altri riflessi tributari che esplicheranno effetti di natura operativa sugli obblighi e sulle formalità procedurali e di versamento delle imposte, i principali effetti tributari dell'operazione sono di seguito descritti:
la fusione di società è regolata, ai fini tributari, dall'art. 172 del D.P.R. 2 dicembre 1986 n. 917, così come modificato dal Decreto Legislativo 2 dicembre 2003 n. 344:
la legislazione fiscale vigente è improntata a principi di generale neutralità dell'operazione di fusione, che non costituisce realizzo né distribuzione di plusvalenze e minusvalenze, né in capo alle società interessate all'operazione di fusione né in capo ai relativi soci;
per effetto della Fusione la Società Incorporante subentrerà in tutti gli obblighi e diritti tributari alle Società Incorporande, con decorrenza dalla data di efficacia della fusione. Pertanto gli obblighi di versamento, inclusi quelli relativi agli acconti d'imposta e alle ritenute operate, delle Società Incorporande che si estingue per effetto della Fusione, saranno adempiuti dalla stessa società fino alla data di efficacia; successivamente a tale data, i predetti obblighi si intenderanno a tutti gli effetti trasferiti alla Società Incorporante;
ai fini delle imposte indirette, la fusione costituisce operazione esclusa dall'ambito applicativo dell'I.V.A., ai sensi dell'art. 2, comma 3, lett. f), del D.P.R. n. 633/1972. Secondo tale norma, infatti, non sono considerati cessioni rilevanti ai fini I.V.A. i passaggi di beni in dipendenza di fusioni di società.
Milano, lì 12 aprile 2016
L'Amministratore Delegato di A2A S.p.A.
$\frac{1}{2}$
F.to: Luca Camerano
$km-$
********************
OF
(pursuant to Article 2501-quinquies, Italian Civil Code, and Article 70, Paragraph 2, Issuer Regulations)
This report has been prepared by the board of directors of the company, A2A S.p.A. (a company publicly traded on regulated markets), pursuant to Article 2501-quinquies, Italian Civil Code, and Article 70, Paragraph 2, CONSOB Resolution No. 11971 of 14 May 1999 and subsequent amendments and additions (hereinafter, the "Issuer Regulations"), and has the purpose of illustrating and justifying, from a legal and business perspective, the plan for the merger-by-incorporation (hereinafter, also referred to as the "Merger") of the companies, Edipower S.p.A. and A2A Trading S.r.l. (hereinafter, also known as the "Merged Companies") into the company, A2A S.p.A. (hereinafter, also known as the "Incorporating Company").
Incorporating Company: "A2A S.p.A.", with registered office at Via Lamarmora 230, Brescia, and with managerial and administrative offices at Corso di Porta Vittoria 4, Milan, share capital of Euro 1,629,110,744.04 fully paid, registered on the Brescia Business Register, fiscal code and registration number 11957540153, Economic and Administrative Index No. 493995.
Merged Companies: "Edipower S.p.A.", with sole shareholder, with registered office at Corso di Porta Vittoria n. 4, Milan, share capital of Euro 905,710,851.00 fully paid, registered on the Milan Business Register, fiscal code and registration number 13442230150, Economic and Administrative Index No. 1651649, company subject to the activity of direction and coordination on the part of the Incorporating Company; "A2A Trading S.r.l.", with sole shareholder, with registered office at Milan, course of Porta Vittoria n. 4, share capital of Euro 1,000,000.00 fully paid, registered on the Milan Business Register, fiscal code and registration number 13390450156, Economic and Administrative Index No. 1645194, company subject to the activity of direction and coordination on the part of the Incorporating Company.
The proposed Merger is to be executed through a standard merger by direct incorporation, considering that the Merged Companies are wholly owned by the Incorporating Company. From the standpoint of civil law, the transaction is to be executed in conformity with Article 2501 and the articles thereafter of the Italian Civil Code, and according to the terms and conditions contained in the Merger plan.
The merger-by-incorporation of "Edipower S.p.A." and "A2A Trading S.r.l." is in line with the process to streamline the companies of the A2A Group and represents an important aspect of the corporate restructuring of assets and activities of the A2A Group's Generation and Trading Business Unit.
Aside from reducing the number of special-purpose companies controlled by the holding company, this transaction will make it possible to bring together within one company all of the Group's hydroelectric assets, with consequent cost savings and possible improvements in terms of optimizing the organization and operations. At the same time, the integration of the Group's energy management activity will facilitate more rational operation with the production assets, as well as simplification of the intercompany contractual relationships currently in effect.
The Merged Companies are wholly owned by the Incorporating Company, meaning the provisions of Article 2505, Italian Civil Code are applicable to the Merger, and, therefore, with there being no exchange ratio, there is no requirement to prepared the documents referenced in Article 2501-quinquies and Article 2501-sexies, Italian Civil Code. In addition, there will be no capital increase to service the Merger.
This explanatory report has nonetheless been prepared in accordance with the general criteria outlined in the Exhibit 3A referenced in Article 70, Paragraph 2, Issuer Regulations (i) because the Incorporating Company is listed in regulated markets, and (ii) for the purpose of providing adequate information to shareholders, the financial market and the regulatory bodies.
It is furthermore noted that:
the proposed Merger does not qualify as one of the cases referenced in Article 117-bis of Legislative Decree No. 58 of 24 February 1998 (Consolidated Finance Act), since the magnitude of the assets of the Incorporating Company, other than cash, cash equivalents and current financial asstes, is not only not significantly less than the assets of the Merged Companies, but is instead significantly greater;
the explanatory document referenced in Article 70, Paragraph 6, Issuer Regulations has not been prepared since the proposed Merger is related to companies wholly owned and controlled by the Incorporating Company;
the transaction referenced herein does not qualify as one of the transactions described in Article 2501-bis, Italian Civil Code (merger through leveraged buy-out);
the transaction does not necessitate the authorization of the antitrust authorities since it is an infra-group transaction.
Pursuant to Article 2501-quater, the resolution for the Merger is to be adopted on the basis of the financial statements of the companies involved, as prepared by the respective administrative bodies with reference to the date of 31 December 2015.
For effect of the Merger, the Incorporating Company will acquire all of the net assets of the Merged Companies; as indicated, the Incorporating Company already owns all of the share capital of the Merged Companies. As such, the equity investments held by the Incorporating Company in the Merged Companies are to be cancelled.
The transaction will have no effect in amending the current equity investments within the Incorporating Company, since the Merger transaction does not entail A2A's issuance of new shares.
The Merger will not lead to any changes in the Incorporating Company's bylaws.
Pursuant to Article 2504-bis, Italian Civil Code, the Merger will become effective with respect to third parties as from the first day of the month following the last of the registrations of the Merger Act. However, should the last of the registrations occur on the first day of the month, the effectiveness of the Merger shall be that day. The Merger Act may provide for a later date.
The transactions effected by the Merged Companies shall be booked to the Incorporating Company's financial statements as from the first day of the year in which the Merger goes into effect, and for tax purposes, the Merger shall be considered effective as from the same date.
All of the companies involved in the Merger have a fiscal year end of 31 December.
Furthermore, the Merger:
does not provide for any special treatment of specific categories of shareholders or holders of securities other than shares, nor does it provide any special advantage for the persons responsible for the administration of the participating companies;
does not provide for any effect on shareholder agreements whose subject matter is the shares of the Incorporating Company;
does not entail any exclusion of the Incorporating Company from its stock-market listing, and accordingly, the assumption of the right of withdrawal provided by Article 2437-quinquies Italian Civil Code is not applicable.
Aside from numerous other fiscal repercussions that will manifest effects of an operational nature on obligations and procedural formalities, and with respect to the payment of taxes, the main tax-related effects of the transaction are described hereunder:
for tax purposes, the merger of companies is governed by Article 172 of the Decree of the President of the Republic No. 917 of 2 December 1986, as amended by Legislative Decree No. 344 of 2 December 2003;
prevailing tax legislation is based on principles of general neutrality of merger transactions, which constitute neither the realization nor the distribution of capital gains and capital losses, whether with respect to the companies involved in the merger transaction or the related shareholders;
for the effect of the Merger, the Incorporating Company will take the place of the Merged Companies for all fiscal obligations and rights, as of the effective date of the Merger; accordingly, the payment obligations of the Merged Companies, including those related to prepayments of taxes and taxes withheld, that will be extinguished for the effect of the Merger, are to be fulfilled by the Merged Companies until the effective date; subsequent to such date, the aforementioned obligations shall be understood to be transferred, for all effects, to the Incorporating Company;
for the purposes of indirect taxes, the Merger constitutes a VATexempt transaction, pursuant to Article 2, Paragraph 3, Letter f) of the Decree of the President of the Republic No. 633/1972; pursuant to such decree, the transfers of assets as a result of corporate mergers are not considered sales relevant for VAT purposes.
Milan, 12 April 2016
Chief Executive Officer of A2A S.p.A. Signed: Luca Camerano
Building tools?
Free accounts include 100 API calls/year for testing.
Have a question? We'll get back to you promptly.