AI Terminal

MODULE: AI_ANALYST
Interactive Q&A, Risk Assessment, Summarization
MODULE: DATA_EXTRACT
Excel Export, XBRL Parsing, Table Digitization
MODULE: PEER_COMP
Sector Benchmarking, Sentiment Analysis
SYSTEM ACCESS LOCKED
Authenticate / Register Log In

Brembo

AGM Information Mar 23, 2020

4472_rns_2020-03-23_ec1b6c4e-febc-4714-b31b-3be884e31c4a.pdf

AGM Information

Open in Viewer

Opens in native device viewer

RELAZIONE ILLUSTRATIVA DEL CONSIGLIO DI AMMINISTRAZIONE DI BREMBO S.P.A. SUL PRIMO PUNTO ALL'ORDINE DEL GIORNO DELL'ASSEMBLEA STRAORDINARIA DEGLI AZIONISTI DI BREMBO S.P.A., CONVOCATA PER IL GIORNO 23 APRILE 2020 (CONVOCAZIONE UNICA)

1. Modifiche dello Statuto: 1.1 adeguamento alla Legge di Bilancio n. 160/2019 recante disposizioni in materia di quote di genere negli organi di amministrazione e di controllo delle società quotate. Modifiche agli articoli n. 15bis, 22 e 30; 1.2 adeguamento al nuovo orientamento Consob in materia di voto maggiorato. Modifiche all'articolo n. 6. Deliberazioni inerenti e conseguenti.

Signori Azionisti,

relativamente al primo e unico punto all'Ordine del Giorno dell'Assemblea Straordinaria, la presente relazione, predisposta ai sensi dell'art. 72 del Regolamento Consob adottato con delibera n. 11971 del 14 maggio 1999 e successive modifiche ("Regolamento Emittenti") e dell'allegato 3A, schema 3, al predetto Regolamento Emittenti, illustra le proposte che il Consiglio di Amministrazione di Brembo S.p.A. (di seguito "Brembo" o "Società") intende sottoporre alla Vostra approvazione per:

  • (i) l'adeguamento dello Statuto alla Legge 27 dicembre 2019, n. 160 ("Legge di Bilancio 2020") recante disposizioni in materia di quote di genere negli organi di amministrazione e di controllo delle società quotate;
  • (i) la precisazione dei presupposti cui consegue l'attribuzione del voto maggiorato in ossequio al nuovo orientamento di Consob (Comunicazione n. 0214548 del 18 aprile 2019).

1. Adeguamento dello Statuto in materia di quote di genere

Premessa

La Legge 12 luglio 2011, n. 120 ("Legge Golfo-Mosca") ha sancito il principio secondo cui nella composizione degli organi sociali le società quotate (nonché le società a controllo pubblico) devono rispettare un criterio che garantisca l'equilibrio tra generi. Gli artt. 147-ter, comma 1-ter, e 148, comma 1-bis, del TUF introdotti dalla Legge Golfo – Mosca richiedevano alle società con azioni quotate il rispetto di un criterio di composizione di genere in base al quale al genere meno rappresentato spettava almeno un terzo dei componenti degli organi di amministrazione e controllo. Tale criterio di riparto trovava applicazione per tre mandati consecutivi.

In data 1° gennaio 2020 sono entrate in vigore le disposizioni della Legge di Bilancio 2020, che modificano gli artt. 147-ter, comma 1-ter, e 148 comma 1-bis, del TUF in materia di equilibrio tra i generi negli organi delle società quotate.

1.1 Oggetto della modifica

La Legge di Bilancio 2020 ha previsto una diversa quota riservata al genere meno rappresentato pari ad "almeno due quinti" e stabilito che tale criterio di riparto si applichi per "sei mandati consecutivi" a decorrere "dal primo rinnovo degli organi di amministrazione e controllo delle società quotate in mercati regolamentati successivo alla data di entrata in vigore della presente legge", avvenuta il 1° gennaio 2020, dunque, già nella stagione assembleare 2020.

Pertanto, la nuova normativa troverà applicazione per Brembo già a partire dal rinnovo degli organi sociali che avrà luogo nella assemblea degli azionisti del 23 aprile 2020.

Con riferimento ai casi in cui gli organi sociali siano formati da tre componenti e, in particolare, ai casi in cui il collegio sindacale sia composto da tre membri effettivi, è emerso che l'applicazione del nuovo criterio di attribuzione di almeno due quinti al genere meno rappresentato risulta inapplicabile dal punto di vista aritmetico in quanto – in organi sociali composti da tre membri - è impossibile assicurare per entrambi i generi la presenza di almeno due quinti in organi così composti.

A tal proposito, nelle more di un intervento di adeguamento sulla disciplina regolamentare, tenuto conto dell'urgenza dovuta all'entrata in vigore della disciplina dai primi rinnovi degli organi sociali nella stagione assembleare 2020, Consob ha comunicato (Comunicazione n. 1/20 del 30 gennaio 2020) che considererà il criterio dell'arrotondamento per eccesso all'unità superiore previsto dal comma 3, dell'art. 144-undecies. 1 ("Equilibrio tra generi"), del Regolamento Emittenti inapplicabile per impossibilità aritmetica agli organi sociali formati da tre componenti. Pertanto, con riferimento a questi ultimi, la Consob riterrà che sia in linea con la nuova disciplina l'arrotondamento per difetto all'unità inferiore, restando fermo il criterio dell'arrotondamento per eccesso all'unità superiore previsto dal comma 3, del citato art. 144-undecies.1 del Regolamento Emittenti per gli organi sociali formati da più di tre componenti (e quindi – con riferimento a Brembo – esclusivamente per il Consiglio di Amministrazione).

Consob ha nel frattempo avviato una nuova consultazione con il mercato in vista delle modifiche al Regolamento Emittenti (in particolare all'art 144- undecies.1) che si rendono necessarie per effetto della nuova disciplina sulle quote di genere. La consultazione si chiuderà il 16 marzo 2020, data in cui Brembo avrà già pubblicato l'avviso di convocazione e le relative relazioni illustrative sulle nomine.

1.2 Modifica degli artt. 15bis, 22 e 30 dello Statuto Sociale

Alla luce di quanto sopra, si rende pertanto necessario apportare alcune modifiche statutarie al fine di adeguare lo Statuto alle nuove disposizioni. Di seguito sono illustrate le modifiche che si propone di apportare al testo degli artt. 15bis, 22 e 30 dello Statuto sociale.

TESTO VIGENTE TESTO PROPOSTO
Art. 15-BIS) NOMINA DEI MEMBRI DEL CONSIGLIO Art. 15-BIS) NOMINA DEI MEMBRI DEL CONSIGLIO
DI AMMINISTRAZIONE DI AMMINISTRAZIONE
La
nomina
dei
componenti
del
Consiglio
di
La
nomina
dei
componenti
del
Consiglio
di
Amministrazione, previa determinazione del loro Amministrazione, previa determinazione del loro
numero, spetta all'Assemblea ordinaria dei soci sulla numero, spetta all'Assemblea ordinaria dei soci sulla
base di liste di candidati presentate dai soci ai sensi base di liste di candidati presentate dai soci ai sensi
dei successivi paragrafi. dei successivi paragrafi.
Hanno diritto a presentare le liste dei candidati i Hanno diritto a presentare le liste dei candidati i
soci
che,
individualmente
o
collettivamente,
soci
che,
individualmente
o
collettivamente,
rappresentino, alla data in cui le liste sono rappresentino, alla data in cui le liste sono
depositate
presso
la
Società,
almeno
la
depositate
presso
la
Società,
almeno
la
percentuale minima delle azioni aventi diritto di percentuale minima delle azioni aventi diritto di
voto nell'Assemblea ordinaria prevista ai sensi di voto nell'Assemblea ordinaria prevista ai sensi di
legge e di regolamento di volta in volta vigenti. legge e di regolamento di volta in volta vigenti.
Ciascun socio (nonché' (i) i soci appartenenti ad un Ciascun socio (nonché' (i) i soci appartenenti ad un
medesimo
gruppo,
per
tali
intendendosi
il
medesimo
gruppo,
per
tali
intendendosi
il
soggetto, anche non societario, controllante ai soggetto, anche non societario, controllante ai
sensi dell'articolo 2359 del Codice Civile e ogni sensi dell'articolo 2359 del Codice Civile e ogni
società controllata da, ovvero sotto il comune società controllata da, ovvero sotto il comune
controllo del, medesimo soggetto, ovvero (ii) i soci controllo del, medesimo soggetto, ovvero (ii) i soci
aderenti ad uno stesso patto parasociale ex aderenti ad uno stesso patto parasociale ex
articolo 122 del TUF, ovvero (iii) i soci che siano articolo 122 del TUF, ovvero (iii) i soci che siano
altrimenti collegati tra loro in forza di rapporti di altrimenti collegati tra loro in forza di rapporti di
collegamento rilevanti ai sensi della normativa di collegamento rilevanti ai sensi della normativa di
legge e/o regolamentare vigente e applicabile) legge e/o regolamentare vigente e applicabile)
può presentare o concorrere a presentare insieme può presentare o concorrere a presentare insieme
ad altri soci, direttamente, per interposta persona, ad altri soci, direttamente, per interposta persona,
o tramite società fiduciaria, una sola lista di o tramite società fiduciaria, una sola lista di
candidati, pena l'irricevibilità della lista. candidati, pena l'irricevibilità della lista.
Le liste dei candidati, sottoscritte dai soci che le Le liste dei candidati, sottoscritte dai soci che le
presentano, ovvero dal socio che ha avuto la presentano, ovvero dal socio che ha avuto la
delega
a
presentarle,
e
corredate
dalla
delega
a
presentarle,
e
corredate
dalla

documentazione prevista dal presente Statuto, dovranno essere depositate presso la sede della Società almeno venticinque (25) giorni di calendario prima di quello fissato per l'Assemblea in prima convocazione e messe a disposizione del pubblico presso la sede sociale, sul sito internet e con le altre modalità previste dalle disposizione di legge e regolamentari vigenti almeno 21 (ventuno) giorni prima della data dell'Assemblea. Il deposito della lista dei candidati, effettuato conformemente a quanto indicato nel presente articolo 15-bis, sarà valido anche per le convocazioni dell'Assemblea successive alla prima, ove previste. In tale ultimo caso è inoltre consentita la presentazione di nuove liste ed i predetti termini di deposito sono ridotti rispettivamente a quindici e dieci giorni.

Al fine di comprovare la titolarità del numero di azioni necessario alla presentazione delle liste, ciascun socio proponente dovrà depositare presso la sede sociale, unitamente alla lista, nel giorno in cui la stessa lista è depositata presso la sede sociale o successivamente, purché entro il termine previsto per la messa a disposizione del pubblico delle liste di cui al precedente comma, copia della comunicazione rilasciata dagli intermediari autorizzati di cui all'articolo 11 del presente Statuto, comprovante la titolarità della quota minima di partecipazione richiesta per la presentazione delle liste, avendo riguardo alle azioni che risultano registrate a favore del socio nel giorno in cui le liste sono depositate presso la sede della Società.

Ogni candidato può candidarsi in una sola lista, a pena di ineleggibilità.

Ciascuna lista dovrà indicare indistintamente i candidati in numero non inferiore a 2 (due) e non superiore al numero massimo di amministratori di cui all'articolo 15 del presente Statuto. I candidati dovranno essere, altresì, ordinati mediante numero progressivo.

Ciascuna lista, inoltre, dovrà contenere almeno 1 (uno) candidato ovvero almeno 2 (due) candidati, in caso di nomina di un Consiglio di Amministrazione con più di 7 (sette) membri, che siano in possesso dei requisiti di indipendenza ai sensi di legge e del codice di comportamento di Borsa Italiana, fatto proprio dalla Società.

Le liste contenenti un numero di candidati pari o superiore a 3 (tre) non possono essere composte solo da candidati appartenenti al medesimo genere (maschile e femminile); tali liste dovranno includere un numero di candidati del genere meno rappresentato tale da garantire che la documentazione prevista dal presente Statuto, dovranno essere depositate presso la sede della Società almeno venticinque (25) giorni di calendario prima di quello fissato per l'Assemblea in prima convocazione e messe a disposizione del pubblico presso la sede sociale, sul sito internet e con le altre modalità previste dalle disposizione di legge e regolamentari vigenti almeno 21 (ventuno) giorni prima della data dell'Assemblea. Il deposito della lista dei candidati, effettuato conformemente a quanto indicato nel presente articolo 15-bis, sarà valido anche per le convocazioni dell'Assemblea successive alla prima, ove previste. In tale ultimo caso è inoltre consentita la presentazione di nuove liste ed i predetti termini di deposito sono ridotti rispettivamente a quindici e dieci giorni.

Al fine di comprovare la titolarità del numero di azioni necessario alla presentazione delle liste, ciascun socio proponente dovrà depositare presso la sede sociale, unitamente alla lista, nel giorno in cui la stessa lista è depositata presso la sede sociale o successivamente, purché entro il termine previsto per la messa a disposizione del pubblico delle liste di cui al precedente comma, copia della comunicazione rilasciata dagli intermediari autorizzati di cui all'articolo 11 del presente Statuto, comprovante la titolarità della quota minima di partecipazione richiesta per la presentazione delle liste, avendo riguardo alle azioni che risultano registrate a favore del socio nel giorno in cui le liste sono depositate presso la sede della Società.

Ogni candidato può candidarsi in una sola lista, a pena di ineleggibilità.

Ciascuna lista dovrà indicare indistintamente i candidati in numero non inferiore a 2 (due) e non superiore al numero massimo di amministratori di cui all'articolo 15 del presente Statuto. I candidati dovranno essere, altresì, ordinati mediante numero progressivo.

Ciascuna lista, inoltre, dovrà contenere almeno 1 (uno) candidato ovvero almeno 2 (due) candidati, in caso di nomina di un Consiglio di Amministrazione con più di 7 (sette) membri, che siano in possesso dei requisiti di indipendenza ai sensi di legge e del codice di comportamento di Borsa Italiana, fatto proprio dalla Società.

Le liste contenenti un numero di candidati pari o superiore a 3 (tre) non possono essere composte solo da candidati appartenenti al medesimo genere (maschile e femminile); tali liste dovranno includere un numero di candidati del genere meno rappresentato tale da garantire che la

composizione del Consiglio di Amministrazione rispetti le disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile) fermo restando che qualora dall'applicazione del criterio di riparto tra generi non risulti un numero intero, questo deve essere arrotondato per eccesso all'unità superiore.

Unitamente a ciascuna lista, dovrà essere, altresì, depositato presso la sede sociale, entro il termine previsto per il deposito delle liste, corrispondente del 25° (venticinquesimo) giorno di calendario precedente la data dell'Assemblea,

quanto segue:

  1. il curriculum vitae di ciascun candidato, contenente un'esauriente informativa sulle sue caratteristiche personali e professionali, con indicazione dell'eventuale possesso dei requisiti di indipendenza ai sensi di legge e del codice di comportamento di Borsa Italiana, fatto proprio dalla Società, nonché con indicazione degli eventuali incarichi ricoperti nelle società appartenenti alle categorie rilevanti individuate nel "Manuale di Corporate Governance Brembo S.p.A.", come richiamati nel testo dell'avviso di convocazione dell'Assemblea chiamata a deliberare in merito alla nomina dei componenti del Consiglio di Amministrazione;

  2. dichiarazione con la quale il singolo candidato accetta la propria candidatura e attesta, sotto la propria responsabilità:

A. l'inesistenza di cause di ineleggibilità e di decadenza ai sensi dell'articolo 2382 del Codice Civile;

B. il possesso dei requisiti di onorabilità e professionalità prescritti dalle disposizioni di legge e/o regolamentari vigenti e applicabili;

C. l'eventuale indicazione del possesso dei requisiti di indipendenza ai sensi di legge e del codice di comportamento di Borsa Italiana, fatto proprio dalla Società;

  1. l'elenco dei soci che presentano la lista, con indicazione del loro nome, ragione sociale o denominazione, della sede, del numero di iscrizione nel Registro delle Imprese o equipollente e della percentuale del capitale composizione del Consiglio di Amministrazione rispetti le disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile) fermo restando che qualora dall'applicazione del criterio di riparto tra generi non risulti un numero intero, questo deve essere arrotondato nel rispetto di quanto previsto dalla normativa – anche regolamentare – di volta in volta applicabile e specificato nell'avviso di convocazione dell'Assemblea chiamata a deliberare in merito alla nomina dei componenti del Consiglio di Amministrazione.

Inoltre, tutte le liste dovranno essere formate tenendo conto dei criteri di diversità indicati nel "Codice di Autodisciplina di Brembo S.p.A.".

Unitamente a ciascuna lista, dovrà essere, altresì, depositato presso la sede sociale, entro il termine previsto per il deposito delle liste, corrispondente del 25° (venticinquesimo) giorno di calendario precedente la data dell'Assemblea,

quanto segue:

  1. il curriculum vitae di ciascun candidato, contenente un'esauriente informativa sulle sue caratteristiche personali e professionali, con indicazione dell'eventuale possesso dei requisiti di indipendenza ai sensi di legge e del codice di comportamento di Borsa Italiana, fatto proprio dalla Società, nonché con indicazione degli eventuali incarichi ricoperti nelle società appartenenti alle categorie rilevanti individuate nel "Manuale di Corporate Governance Brembo S.p.A.", come richiamati nel testo dell'avviso di convocazione dell'Assemblea chiamata a deliberare in merito alla nomina dei componenti del Consiglio di Amministrazione;

  2. dichiarazione con la quale il singolo candidato accetta la propria candidatura e attesta, sotto la propria responsabilità:

A. l'inesistenza di cause di ineleggibilità e di decadenza ai sensi dell'articolo 2382 del Codice Civile;

B. il possesso dei requisiti di onorabilità e professionalità prescritti dalle disposizioni di legge e/o regolamentari vigenti e applicabili;

C. l'eventuale possesso dei requisiti di indipendenza ai sensi di legge e del codice di comportamento di Borsa Italiana, fatto proprio dalla Società;

  1. l'elenco dei soci che presentano la lista, con indicazione del loro nome, ragione sociale o denominazione, della sede, del numero di iscrizione nel Registro delle Imprese o equipollente e della percentuale del capitale
complessivamente
detenuta
dai
soci
che
presentano la lista.
complessivamente
detenuta
dai
soci
che
presentano la lista.
La lista dei candidati per la quale non siano state La lista dei candidati per la quale non siano state
osservate le previsioni dei paragrafi precedenti si osservate le previsioni dei paragrafi precedenti si
considera
come
non
presentata.
Delle
liste
considera
come
non
presentata.
Delle
liste
presentate viene data notizia nei casi e con le presentate viene data notizia nei casi e con le
modalità stabilite dalle vigenti disposizioni. modalità stabilite dalle vigenti disposizioni.
Art. 22) COMPOSIZIONE E NOMINA DEL COLLEGIO Art. 22) COMPOSIZIONE E NOMINA DEL COLLEGIO
SINDACALE SINDACALE
Il Collegio Sindacale è composto da 3 (tre) sindaci Il Collegio Sindacale è composto da 3 (tre) sindaci
effettivi e da 2 (due) sindaci supplenti nominati effettivi e da 2 (due) sindaci supplenti nominati
dall'Assemblea sulla base di liste presentate dai dall'Assemblea sulla base di liste presentate dai
soci,
secondo
le
procedure
qui
di
seguito
soci,
secondo
le
procedure
qui
di
seguito
specificate. specificate.
A tal fine vengono presentate liste composte di due A tal fine vengono presentate liste composte di due
sezioni: l'una per la nomina dei sindaci effettivi, sezioni: l'una per la nomina dei sindaci effettivi,
l'altra per la nomina dei sindaci supplenti. l'altra per la nomina dei sindaci supplenti.
Le liste: Le liste:
(i) devono indicare almeno un candidato alla carica (i) devono indicare almeno un candidato alla carica
di sindaco effettivo e, in ogni caso, un numero di di sindaco effettivo e, in ogni caso, un numero di
candidati non superiore ai sindaci da eleggere, candidati non superiore ai sindaci da eleggere,
elencati
mediante
numero
progressivo.
Ogni
elencati
mediante
numero
progressivo.
Ogni
candidato può candidarsi in una sola lista, a pena di candidato può candidarsi in una sola lista, a pena di
ineleggibilità; ineleggibilità;
(ii) ove contengano, considerando entrambe le (ii) ove contengano, considerando entrambe le
sezioni, un numero di candidati pari o superiore a 3 sezioni, un numero di candidati pari o superiore a
(tre), devono contenere nella sezione dei sindaci 3 (tre), devono contenere nella sezione dei sindaci
effettivi
un numero di candidati alla carica di
effettivi un numero di candidati alla carica di
sindaco
effettivo
tale
da
garantire
che
la
sindaco
effettivo
tale
da
garantire
che
la
composizione del Collegio Sindacale, nella sua composizione del Collegio Sindacale, nella sua
componente effettiva,
rispetti le disposizioni di
componente effettiva, rispetti le disposizioni di
legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in
materia
di
equilibrio
tra
generi
(maschile
e
materia
di equilibrio tra generi (maschile e
femminile),
fermo
restando
che
qualora
femminile),
fermo
restando
che
qualora
dall'applicazione del criterio di riparto tra generi dall'applicazione del criterio di riparto tra generi
non risulti un numero intero, questo deve essere non risulti un numero intero, questo deve essere
arrotondato per eccesso all'unità superiore. arrotondato nel rispetto di quanto previsto dalla
normativa – anche regolamentare – di volta in
volta
applicabile e specificato nell'avviso di
convocazione
dell'Assemblea
chiamata
a
deliberare in merito alla nomina dei componenti
del Collegio Sindacale.
Inoltre, tutte le liste dovranno essere formate
tenendo conto dei criteri di diversità indicati nel
"Codice di Autodisciplina di Brembo S.p.A.".
Hanno diritto a presentare le liste i soci, che, Hanno diritto a presentare le liste i soci, che,
individualmente o collettivamente, rappresentino, individualmente o collettivamente, rappresentino,
alla data in cui le liste sono depositate presso la alla data in cui le liste sono depositate presso la
Società, almeno la quota minima di partecipazione Società, almeno la quota minima di partecipazione
fissata per la presentazione delle
liste ai fini
fissata per la presentazione delle liste ai fini
dell'elezione del Consiglio di Amministrazione in dell'elezione del Consiglio di Amministrazione in
conformità a quanto previsto dall'art. 15-ter del conformità a quanto previsto dall'art. 15-ter del
presente
Statuto
ovvero
la
diversa
quota
di
presente
Statuto
ovvero
la
diversa
quota
di
partecipazione nel capitale sociale della Società, partecipazione nel capitale sociale della Società,

quale stabilita dalla normativa di legge e/o regolamentare vigente e applicabile.

Ciascun avente diritto al voto (nonché (i) i soci appartenenti ad un medesimo gruppo, per tali intendendosi il soggetto, anche non societario, controllante ai sensi dell'articolo 2359 del Codice Civile e ogni società controllata da, ovvero sotto il comune controllo del, medesimo soggetto, ovvero (ii) i soci aderenti ad uno stesso patto parasociale ex articolo 122 del TUF, ovvero (iii) i soci che siano altrimenti collegati tra loro in forza di rapporti di collegamento rilevanti ai sensi della normativa di legge e/o regolamentare vigente e applicabile) può presentare o concorrere a presentare insieme ad altri soci, direttamente, per interposta persona, o tramite società fiduciaria, una sola lista di candidati, pena l'irricevibilità della lista.

Le liste, sottoscritte dai soci che le presentano, ovvero dal socio che ha avuto la delega a presentarle e corredate dalla documentazione prevista dal presente Statuto, dovranno essere depositate presso la sede sociale almeno 25 (venticinque) giorni prima di quello fissato per l'Assemblea in prima convocazione e messe a disposizione del pubblico presso la sede sociale, sul sito Internet e con le altre modalità previste dalle legge e regolamenti almeno 21 (ventuno) giorni prima della data dell'Assemblea.

Il deposito della lista dei candidati per la nomina dei componenti di minoranza del collegio sindacale, effettuato conformemente a quanto indicato nel presente articolo 22, sarà valido anche per le convocazioni dell'Assemblea successiva alla prima, ove previste.

In tal ultimo caso è inoltre consentita la presentazione di nuove liste ed i predetti termini di deposito sono ridotti rispettivamente a quindici e dieci giorni.

Al fine di comprovare la titolarità del numero di azioni necessario alla presentazione delle liste, ciascun socio proponente dovrà depositare presso la sede sociale, unitamente alla lista, nel giorno in cui la stessa lista è depositata presso la sede sociale o successivamente, purché entro il termine previsto per la messa a disposizione del pubblico delle liste di cui al precedente comma, copia della comunicazione rilasciata dagli intermediari autorizzati di cui all'articolo 11 del presente Statuto, comprovante la titolarità della quota minima di partecipazione richiesta per la presentazione delle liste, avendo riguardo alle azioni che risultano registrate a favore del socio nel giorno in cui le liste sono depositate presso la sede della Società.

quale stabilita dalla normativa di legge e/o regolamentare vigente e applicabile.

Ciascun avente diritto al voto (nonché (i) i soci appartenenti ad un medesimo gruppo, per tali intendendosi il soggetto, anche non societario, controllante ai sensi dell'articolo 2359 del Codice Civile e ogni società controllata da, ovvero sotto il comune controllo del, medesimo soggetto, ovvero (ii) i soci aderenti ad uno stesso patto parasociale ex articolo 122 del TUF, ovvero (iii) i soci che siano altrimenti collegati tra loro in forza di rapporti di collegamento rilevanti ai sensi della normativa di legge e/o regolamentare vigente e applicabile) può presentare o concorrere a presentare insieme ad altri soci, direttamente, per interposta persona, o tramite società fiduciaria, una sola lista di candidati, pena l'irricevibilità della lista.

Le liste, sottoscritte dai soci che le presentano, ovvero dal socio che ha avuto la delega a presentarle e corredate dalla documentazione prevista dal presente Statuto, dovranno essere depositate presso la sede sociale almeno 25 (venticinque) giorni prima di quello fissato per l'Assemblea in prima convocazione e messe a disposizione del pubblico presso la sede sociale, sul sito Internet e con le altre modalità previste dalle legge e regolamenti almeno 21 (ventuno) giorni prima della data dell'Assemblea.

Il deposito della lista dei candidati per la nomina dei componenti di minoranza del collegio sindacale, effettuato conformemente a quanto indicato nel presente articolo 22, sarà valido anche per le convocazioni dell'Assemblea successiva alla prima, ove previste.

In tal ultimo caso è inoltre consentita la presentazione di nuove liste ed i predetti termini di deposito sono ridotti rispettivamente a quindici e dieci giorni.

Al fine di comprovare la titolarità del numero di azioni necessario alla presentazione delle liste, ciascun socio proponente dovrà depositare presso la sede sociale, unitamente alla lista, nel giorno in cui la stessa lista è depositata presso la sede sociale o successivamente, purché entro il termine previsto per la messa a disposizione del pubblico delle liste di cui al precedente comma, copia della comunicazione rilasciata dagli intermediari autorizzati di cui all'articolo 11 del presente Statuto, comprovante la titolarità della quota minima di partecipazione richiesta per la presentazione delle liste, avendo riguardo alle azioni che risultano registrate a favore del socio nel giorno in cui le liste sono depositate presso la sede della Società.

Unitamente a ciascuna lista, entro il termine previsto per il deposito delle liste, corrispondente al 25° (venticinquesimo) giorno di calendario precedente la data dell'Assemblea, dovranno essere, altresì, depositate presso la sede sociale (i) le dichiarazioni con le quali i singoli candidati accettano la propria candidatura e attestano, sotto la propria responsabilità l'inesistenza di cause di ineleggibilità e di decadenza previste dalla legge, nonché l'esistenza dei requisiti di onorabilità e professionalità prescritti dalla normativa vigente e applicabile per tali cariche; (ii) una esauriente informativa riguardante le proprie caratteristiche personali o professionali (curriculum vitae); (iii) l'elenco degli incarichi di componente l'organo di amministrazione o l'organo di controllo ricoperti dal candidato sindaco in altre società o enti, se rilevanti secondo le disposizioni vigenti sui limiti al cumulo degli incarichi previste nel presente Statuto ovvero dalla normativa di legge e/o regolamentare vigente e applicabile; (iv) l'elenco dei soci che presentano la lista, con indicazione del loro nome, ragione sociale o denominazione, della sede, del numero di iscrizione nel Registro delle Imprese o equipollente e della percentuale del capitale da essi complessivamente detenuta.

La lista per la cui presentazione non siano state osservate le previsioni del presente articolo è considerata come non presentata.

I candidati dovranno essere in possesso dei requisiti di eleggibilità, onorabilità e professionalità previsti dalla legge e non dovranno avere assunto incarichi in numero superiore a quello stabilito al successivo articolo 23.

Ogni avente diritto al voto (nonché (i) i soci appartenenti ad un medesimo gruppo, per tali intendendosi il soggetto, anche non societario, controllante ai sensi dell'articolo 2359 del Codice Civile e ogni società controllata da, ovvero sotto il comune controllo del, medesimo soggetto, ovvero (ii) i soci aderenti ad uno stesso patto parasociale ex articolo 122 del TUF, ovvero (iii) i soci che siano altrimenti collegati tra loro in forza di rapporti di collegamento rilevanti ai sensi della normativa di Unitamente a ciascuna lista, entro il termine previsto per il deposito delle liste, corrispondente al 25° (venticinquesimo) giorno di calendario precedente la data dell'Assemblea, dovranno essere, altresì, depositate presso la sede sociale (i) le dichiarazioni con le quali i singoli candidati accettano la propria candidatura e attestano, sotto la propria responsabilità l'inesistenza di cause di ineleggibilità e di decadenza previste dalla legge, nonché l'esistenza dei requisiti di onorabilità, professionalità e indipendenza prescritti dalla normativa vigente e applicabile per tali cariche e dal codice di comportamento di Borsa Italiana, fatto proprio dalla Società; (ii) una esauriente informativa riguardante le proprie caratteristiche personali e professionali (curriculum vitae); (iii) l'elenco degli incarichi di componente l'organo di amministrazione o l'organo di controllo ricoperti dal candidato sindaco in altre società o enti, se rilevanti secondo le disposizioni vigenti sui limiti al cumulo degli incarichi previste nel presente Statuto ovvero dalla normativa di legge e/o regolamentare vigente e applicabile; (iv) l'elenco dei soci che presentano la lista, con indicazione del loro nome, ragione sociale o denominazione, della sede, del numero di iscrizione nel Registro delle Imprese o equipollente e della percentuale del capitale da essi complessivamente detenuta; (v) con riferimento alle eventuali liste presentate da soci diversi da quelli che detengono, anche congiuntamente, una partecipazione di controllo (o di maggioranza relativa) nella Società, una dichiarazione attestante l'assenza di rapporti di collegamento, ai sensi della normativa vigente e applicabile, con questi ultimi.

La lista per la cui presentazione non siano state osservate le previsioni del presente articolo è considerata come non presentata.

I candidati dovranno essere in possesso dei requisiti di eleggibilità, onorabilità e professionalità previsti dalla legge e non dovranno avere assunto incarichi in numero superiore a quello stabilito al successivo articolo 23.

Ogni avente diritto al voto (nonché (i) i soci appartenenti ad un medesimo gruppo, per tali intendendosi il soggetto, anche non societario, controllante ai sensi dell'articolo 2359 del Codice Civile e ogni società controllata da, ovvero sotto il comune controllo del, medesimo soggetto, ovvero (ii) i soci aderenti ad uno stesso patto parasociale ex articolo 122 del TUF, ovvero (iii) i soci che siano altrimenti collegati tra loro in forza di rapporti di collegamento rilevanti ai sensi della normativa di

legge e/o regolamentare vigente e applicabile) potrà votare una sola lista.

Il Presidente, conformemente alle disposizioni di legge e di regolamento vigenti, determina di volta in volta le modalità da utilizzarsi per lo svolgimento delle votazioni.

Qualora non venga presentata alcuna lista, l'Assemblea nomina il Collegio Sindacale e il suo Presidente a maggioranza dei votanti in conformità alle disposizioni normative e regolamentari, di volta in volta vigenti, anche in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile) (ivi compreso l'arrotondamento per eccesso all'unità superiore nel caso in cui dall'applicazione del criterio di riparto tra generi non risulti un numero intero).

Nel caso di presentazione di una sola lista, il Collegio Sindacale è tratto per intero dalla stessa e la presidenza del Collegio spetta al primo candidato della lista nel rispetto delle disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile) (ivi compreso l'arrotondamento per eccesso all'unità superiore nel caso in cui dall'applicazione del criterio di riparto tra generi non risulti un numero intero).

Qualora, invece, vengano presentate due o più liste, all'elezione del Collegio Sindacale si procederà come segue:

  • fermo restando il rispetto delle disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile) (ivi compreso l'arrotondamento per eccesso all'unità superiore nel caso in cui dall'applicazione del criterio di riparto tra generi non risulti un numero intero), dalla lista che avrà ottenuto la maggioranza dei voti espressi saranno tratti, nell'ordine progressivo con il quale sono indicati nella lista stessa, (a) i primi 2 (due) candidati alla carica di sindaco effettivo e (b) il primo candidato alla carica di sindaco supplente;

  • dalla lista risultata seconda per numero di voti e che non sia collegata, neppure indirettamente, con i soci che hanno presentato o votato la lista risultata per prima per numero di voti, sarà tratto, tenuto conto dell'ordine progressivo con il quale è indicato nella lista stessa, (a) il primo candidato alla carica di sindaco effettivo, il quale sarà anche nominato Presidente del Collegio Sindacale e (b) il primo candidato alla carica di sindaco supplente, ove disponibile; in mancanza, verrà nominato sindaco supplente il primo candidato a tale carica tratto dalla prima lista successiva per numero di voti e che non sia collegata, neppure indirettamente, con i legge e/o regolamentare vigente e applicabile) potrà votare una sola lista.

Il Presidente, conformemente alle disposizioni di legge e di regolamento vigenti, determina di volta in volta le modalità da utilizzarsi per lo svolgimento delle votazioni.

Qualora non venga presentata alcuna lista, l'Assemblea nomina il Collegio Sindacale e il suo Presidente a maggioranza dei votanti in conformità alle disposizioni normative e regolamentari, di volta in volta vigenti, anche in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile).

Nel caso di presentazione di una sola lista, il Collegio Sindacale è tratto per intero dalla stessa e la presidenza del Collegio spetta al primo candidato della lista nel rispetto delle disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile).

Qualora, invece, vengano presentate due o più liste, all'elezione del Collegio Sindacale si procederà come segue:

  • fermo restando il rispetto delle disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile), dalla lista che avrà ottenuto la maggioranza dei voti espressi saranno tratti, nell'ordine progressivo con il quale sono indicati nella lista stessa, (a) i primi 2 (due) candidati alla carica di sindaco effettivo e (b) il primo candidato alla carica di sindaco supplente;

  • dalla lista risultata seconda per numero di voti e che non sia collegata, neppure indirettamente, con i soci che hanno presentato o votato la lista risultata per prima per numero di voti, sarà tratto, tenuto conto dell'ordine progressivo con il quale è indicato nella lista stessa, (a) il primo candidato alla carica di sindaco effettivo, il quale sarà anche nominato Presidente del Collegio Sindacale e (b) il primo candidato alla carica di sindaco supplente, ove disponibile; in mancanza, verrà nominato sindaco supplente il primo candidato a tale carica tratto dalla prima lista successiva per numero di voti e che non sia collegata, neppure indirettamente, con i soci che hanno presentato o votato la lista risultata per prima per numero di voti.

soci che hanno presentato o votato la lista risultata per prima per numero di voti.

Qualora al termine della votazione non risultassero rispettate le disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile) (ivi compreso l'arrotondamento per eccesso all'unità superiore nel caso in cui dall'applicazione del criterio di riparto tra generi non risulti un numero intero), verrà escluso il candidato alla carica di sindaco effettivo del genere più rappresentato eletto come ultimo in ordine progressivo dalla lista che avrà ottenuto la maggioranza dei voti espressi e sarà sostituito dal candidato successivo, tratto dalla medesima lista, appartenente all'altro genere.

Qualora nel corso dell'esercizio venga a mancare, per qualsiasi motivo, uno o più sindaci effettivi tratti dalla lista che abbia ottenuto il maggior numero di voti (i "Sindaci di Maggioranza") subentra – ove possibile - il sindaco supplente appartenente alla medesima lista del sindaco cessato, ovvero, in difetto, l'altro sindaco supplente, in ogni caso a condizione che siano rispettate le disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile). Ove non sia possibile procedere nei termini sopra indicati, deve essere convocata l'Assemblea, affinché la stessa, a norma dell'articolo 2401, comma 3°, del Codice Civile, provveda all'integrazione del Collegio con le modalità e maggioranze ordinarie, in deroga al sistema di voto di lista indicato nel presente articolo 22, fermo restando il rispetto delle disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile).

Qualora nel corso dell'esercizio venga a mancare, per qualsiasi motivo, il sindaco effettivo tratto dalla lista risultata seconda per numero di voti (il "Sindaco di Minoranza"), subentra il sindaco supplente appartenente alla medesima lista del sindaco cessato, il quale scadrà assieme con gli altri Sindaci in carica al momento del suo ingresso nel Collegio e al quale spetterà, altresì, la presidenza del Collegio Sindacale, a condizione che siano rispettate le disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile). Ove non sia possibile procedere nei termini sopra indicati, il Collegio Sindacale si intenderà integralmente e immediatamente decaduto e, per l'effetto, dovrà essere convocata l'Assemblea per deliberare in merito alla nomina del Collegio Sindacale, in conformità al sistema di voto di lista indicato nel presente articolo 22, fermo restando il rispetto delle

Qualora al termine della votazione non risultassero rispettate le disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile), verrà escluso il candidato alla carica di sindaco effettivo del genere più rappresentato eletto come ultimo in ordine progressivo dalla lista che avrà ottenuto la maggioranza dei voti espressi e sarà sostituito dal candidato successivo, tratto dalla medesima lista, appartenente all'altro genere.

Qualora nel corso dell'esercizio venga a mancare, per qualsiasi motivo, uno o più sindaci effettivi tratti dalla lista che abbia ottenuto il maggior numero di voti (i "Sindaci di Maggioranza") subentra – ove possibile - il sindaco supplente appartenente alla medesima lista del sindaco cessato, ovvero, in difetto, l'altro sindaco supplente, in ogni caso a condizione che siano rispettate le disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile). Ove non sia possibile procedere nei termini sopra indicati, deve essere convocata l'Assemblea, affinché la stessa, a norma dell'articolo 2401, comma 3°, del Codice Civile, provveda all'integrazione del Collegio con le modalità e maggioranze ordinarie, in deroga al sistema di voto di lista indicato nel presente articolo 22, fermo restando il rispetto delle disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile).

Qualora nel corso dell'esercizio venga a mancare, per qualsiasi motivo, il sindaco effettivo tratto dalla lista risultata seconda per numero di voti (il "Sindaco di Minoranza"), subentra il sindaco supplente appartenente alla medesima lista del sindaco cessato, il quale scadrà assieme con gli altri Sindaci in carica al momento del suo ingresso nel Collegio e al quale spetterà, altresì, la presidenza del Collegio Sindacale, a condizione che siano rispettate le disposizioni di legge e regolamentari, di volta in volta vigenti, in materia di equilibrio tra generi (maschile e femminile). Ove non sia possibile procedere nei termini sopra indicati, il Collegio Sindacale si intenderà integralmente e immediatamente decaduto e, per l'effetto, dovrà essere convocata l'Assemblea per deliberare in merito alla nomina del Collegio Sindacale, in conformità al sistema di voto di lista indicato nel presente articolo 22, fermo restando il rispetto

disposizioni di legge e regolamentari, di volta in
volta vigenti e applicabili, in materia di equilibrio tra
generi (maschile e femminile).
Qualora l'Assemblea deve provvedere, ai sensi
dell'articolo 2401, comma 1°, del Codice Civile alla
nomina
dei
sindaci
supplenti
necessaria
per
l'integrazione del Collegio Sindacale, essa delibera
con le modalità e maggioranze ordinarie, in deroga
al sistema di voto di lista indicato nel presente
articolo
22,
fermo
restando
il
rispetto
delle
disposizioni di legge e regolamentari, di volta in
volta vigenti e applicabili, in materia di equilibrio tra
generi (maschile e femminile).
delle disposizioni di legge e regolamentari, di volta
in volta vigenti e applicabili, in materia di equilibrio
tra generi (maschile e femminile).
Qualora l'Assemblea deve provvedere, ai sensi
dell'articolo 2401, comma 1°, del Codice Civile alla
nomina
dei
sindaci
supplenti
necessaria
per
l'integrazione del Collegio Sindacale, essa delibera
con le modalità e maggioranze ordinarie, in deroga
al sistema di voto di lista indicato nel presente
articolo
22,
fermo
restando
il
rispetto
delle
disposizioni di legge e regolamentari, di volta in
volta vigenti e applicabili, in materia di equilibrio tra
generi (maschile e femminile).
Art. 30) CLAUSOLA TRANSITORIA
Le disposizioni contenute negli articoli 15, 15-bis,
15-ter e 22 del presente
Statuto, finalizzate a
garantire il rispetto della disciplina vigente in
materia
di
equilibrio
fra
generi
(maschile
e
femminile), trovano applicazione ai primi 3 (tre)
(rinnovi integrali, rispettivamente, del Consiglio di
Amministrazione e del Collegio Sindacale successivi
al 12 agosto 2012.
Dette disposizioni, pertanto, per i successivi rinnovi
devono considerarsi come non apposte.
In conformità alla Legge 12 luglio 2011, n. 120:
(i)
per
il
primo
mandato
del
Consiglio
di
Amministrazione
e
del
Collegio
Sindacale
integralmente eletti successivamente al 12 agosto
2012,
la
quota
riservata
al
genere
meno
rappresentato è pari ad 1/5 (un quinto) (con
arrotondamento per eccesso all'unità superiore) dei
membri del rispettivo organo sociale;
(ii) per i 2 (due) mandati successivi al mandato sub
(i) la quota riservata al genere meno rappresentato
è pari ad 1/3 (un terzo) (con arrotondamento per
eccesso
all'unità
superiore)
dei
membri
del
rispettivo organo sociale.
ELIMINATA

1.3 Valutazioni del Consiglio di Amministrazione sulla ricorrenza del diritto di recesso

Il Consiglio di Amministrazione ritiene che le modifiche statutarie sopra illustrate non diano luogo al diritto di recesso ai sensi e per gli effetti dell'art. 2437 cod. civ.

Tutto ciò premesso e illustrato si riporta di seguito la proposta di delibera.

Proposta di deliberazione

Signori Azionisti,

in considerazione di quanto in precedenza esposto, il Consiglio di Amministrazione sottopone alla Vostra approvazione la seguente proposta di delibera:

"L'Assemblea degli Azionisti di Brembo S.p.A., riunitasi in sede ordinaria e straordinaria:

  • (i) esaminata la "Relazione illustrativa del Consiglio di Amministrazione" sul primo punto all'ordine del giorno di parte straordinaria e le proposte ivi contenute;
  • (ii) condivise le motivazioni delle proposte ivi contenute; e
  • (iii) preso atto delle modifiche introdotte dalla Legge di Bilancio 2020 agli artt. 147-ter, comma 1-ter, e 148 comma 1-bis, del TUF in materia di equilibrio tra i generi

DELIBERA

  • 1) di modificare gli artt. 15bis, 22 e 30 dello Statuto Sociale come sopra illustrato;
  • 2) di conferire al Consiglio di Amministrazione, e per esso al Presidente ed al Vice Presidente Esecutivo in carica, in via disgiunta tra loro ed anche per mezzo di speciali procuratori all'uopo nominati, ogni più ampio potere senza esclusione alcuna, necessario od opportuno per dare esecuzione alle deliberazioni che precedono ed esercitare le facoltà oggetto delle stesse, nonché apportare ai deliberati assembleari ogni modifica, integrazione o soppressione, non sostanziale, che si rendesse necessaria, a richiesta di ogni autorità competente ovvero in sede di iscrizione al Registro delle Imprese, in rappresentanza della Società".

2. Adeguamento dello Statuto in materia di voto maggiorato

2.1 Oggetto della modifica

La modifica proposta è volta ad allineare il dettato statutario alla Comunicazione Consob n. 0214548 del 18 aprile 2019, la quale stabilisce l'automatica attribuzione del voto maggiorato al possesso dei requisiti di legge (le circostanze che le azioni della società (a) siano state iscritte in un apposito elenco e (b) siano appartenute al medesimo soggetto per un periodo continuativo (non inferiore a ventiquattro mesi) a decorrere dalla data di iscrizione nell'elenco) e specifica che la comunicazione dell'intermediario depositario attestante il possesso azionario ininterrotto alla data di decorso del periodo di tempo richiesto non costituisce ulteriore requisito per l'attribuzione del diritto bensì mera modalità con cui la società procede ad accertare l'avvenuta maturazione dello stesso.

2.2 Modifica dell'art. 6 dello Statuto Sociale

Alla luce di quanto sopra, si rende pertanto necessario apportare alcune modifiche statutarie al fine di adeguare lo Statuto al nuovo orientamento di Consob. Di seguito è illustrata la modifica che si propone di apportare al testo dell'art. 6 dello Statuto sociale.

TESTO VIGENTE TESTO PROPOSTO
Art. 6)
NATURA
DELLE AZIONI E NORME DI
Art. 6)
NATURA DELLE AZIONI E NORME DI
EMISSIONE. EMISSIONE.
Le azioni sono solo nominative. Ogni azione è Le azioni sono solo nominative. Ogni azione è
indivisibile e dà diritto ad un voto, fermo peraltro indivisibile e dà diritto ad un voto, fermo peraltro
quanto infra previsto nei commi successivi. quanto infra previsto nei commi successivi.
In
deroga
a
quanto
previsto
nel
comma
In
deroga
a
quanto
previsto
nel
comma
precedente, ciascuna azione dà diritto
a voto
precedente, ciascuna azione dà diritto a voto
doppio (e dunque a due voti per ogni azione) ove doppio (e dunque a due voti per ogni azione) ove
siano soddisfatte entrambe le seguenti condizioni: siano soddisfatte entrambe le seguenti condizioni:
(a) l'azione sia appartenuta al medesimo soggetto, (a) l'azione sia appartenuta al medesimo soggetto,
in virtù di un diritto reale legittimante l'esercizio in virtù di un diritto reale legittimante l'esercizio
del diritto di voto (piena proprietà con diritto di del diritto di voto (piena proprietà con diritto di
voto o nuda proprietà con diritto di voto o voto o nuda proprietà con diritto di voto o
usufrutto con diritto di voto) per un periodo usufrutto con diritto di voto) per un periodo
continuativo di almeno ventiquattro mesi; (b) la continuativo di almeno ventiquattro mesi; (b) la
ricorrenza del presupposto sub (a) sia attestata ricorrenza del presupposto sub (a) sia attestata

dall'iscrizione continuativa, per un periodo di almeno ventiquattro mesi, nell'elenco speciale appositamente istituito disciplinato dal presente articolo (l'"Elenco Speciale"), nonché da apposita comunicazione attestante il possesso azionario riferita alla data di decorso del periodo continuativo rilasciata dall'intermediario presso il quale le azioni sono depositate ai sensi della normativa vigente.

L'acquisizione della maggiorazione del diritto di voto è efficace alla prima nel tempo tra: (i) il quinto giorno di mercato aperto del mese di calendario successivo a quello in cui si sono verificate le condizioni richieste dallo Statuto per la maggiorazione del diritto di voto; o (ii) la c.d. record date di un'eventuale assemblea, determinata ai sensi della normativa vigente, successiva alla data in cui si siano verificate le condizioni richieste dallo Statuto per la maggiorazione del diritto di voto.

La Società istituisce e tiene presso la sede sociale, con le forme ed i contenuti previsti dalla normativa applicabile, l'Elenco Speciale, cui devono iscriversi i soggetti che intendano beneficiare della maggiorazione del diritto di voto. Al fine di ottenere l'iscrizione nell'Elenco Speciale, il soggetto legittimato ai sensi del presente articolo dovrà presentare un'apposita istanza, allegando una comunicazione attestante il possesso azionario – che può riguardare anche solo parte delle azioni possedute dal titolare – rilasciata dall'intermediario presso il quale le azioni sono depositate ai sensi della normativa vigente. La maggiorazione può essere richiesta anche solo per parte delle azioni possedute dal titolare. Nel caso di soggetti diversi da persone fisiche l'istanza dovrà precisare se il soggetto è sottoposto a controllo diretto o indiretto di terzi ed i dati identificativi dell'eventuale controllante. All'Elenco Speciale di cui al presente articolo si applicano, in quanto compatibili, le disposizioni relative al libro soci ed ogni altra disposizione in materia, anche per quanto riguarda la pubblicità delle informazioni ed il diritto di ispezione dei soci. L'Elenco Speciale è aggiornato a cura della Società entro il quinto giorno di mercato aperto dalla fine di ciascun mese di calendario e, in ogni caso, entro la c.d. record date prevista dalla disciplina vigente in relazione al diritto di intervento e di voto in assemblea.

La Società procede alla cancellazione dall'Elenco Speciale nei seguenti casi: a) rinuncia dell'interessato;

dall'iscrizione continuativa, per un periodo di almeno ventiquattro mesi, nell'elenco speciale appositamente istituito disciplinato dal presente articolo (l'"Elenco Speciale").

L'acquisizione della maggiorazione del diritto di voto è efficace alla prima nel tempo tra: (i) il quinto giorno di mercato aperto del mese di calendario successivo a quello in cui si sono verificate le condizioni richieste dallo Statuto per la maggiorazione del diritto di voto; o (ii) la c.d. record date di un'eventuale assemblea, determinata ai sensi della normativa vigente, successiva alla data in cui si siano verificate le condizioni richieste dallo Statuto per la maggiorazione del diritto di voto.

La Società istituisce e tiene presso la sede sociale, con le forme ed i contenuti previsti dalla normativa applicabile, l'Elenco Speciale, cui devono iscriversi i soggetti che intendano beneficiare della maggiorazione del diritto di voto. Al fine di ottenere l'iscrizione nell'Elenco Speciale, il soggetto legittimato ai sensi del presente articolo dovrà presentare un'apposita istanza, allegando una comunicazione attestante il possesso azionario – che può riguardare anche solo parte delle azioni possedute dal titolare – rilasciata dall'intermediario presso il quale le azioni sono depositate ai sensi della normativa vigente. La maggiorazione può essere richiesta anche solo per parte delle azioni possedute dal titolare. Nel caso di soggetti diversi da persone fisiche l'istanza dovrà precisare se il soggetto è sottoposto a controllo diretto o indiretto di terzi ed i dati identificativi dell'eventuale controllante. All'Elenco Speciale di cui al presente articolo si applicano, in quanto compatibili, le disposizioni relative al libro soci ed ogni altra disposizione in materia, anche per quanto riguarda la pubblicità delle informazioni ed il diritto di ispezione dei soci. L'Elenco Speciale è aggiornato a cura della Società entro il quinto giorno di mercato aperto dalla fine di ciascun mese di calendario e, in ogni caso, entro la c.d. record date prevista dalla disciplina vigente in relazione al diritto di intervento e di voto in assemblea.

La Società procede alla cancellazione dall'Elenco Speciale nei seguenti casi: a) rinuncia dell'interessato;

b) comunicazione dell'interessato o dell'intermediario comprovante il venir meno dei presupposti per la maggiorazione del diritto di voto o la perdita della titolarità del diritto reale legittimante e/o del relativo diritto di voto;

c) d'ufficio, ove la Società abbia notizia dell'avvenuto verificarsi di fatti che comportano il venir meno dei presupposti per la maggiorazione del diritto di voto o la perdita della titolarità del diritto reale legittimante e/o del relativo diritto di voto.

La maggiorazione del diritto di voto viene meno:

a) in caso di cessione a titolo oneroso o gratuito dell'azione, restando inteso che per "cessione" si intende anche la costituzione di pegno, di usufrutto o di altro vincolo sull'azione quando ciò comporti la perdita del diritto di voto da parte dell'azionista;

b) in caso di cessione diretta o indiretta di partecipazioni di controllo in società o enti che detengono azioni a voto maggiorato in misura superiore alla soglia prevista dall'articolo 120, comma 2 del d.lgs. 24 febbraio 1998, n.58.

La maggiorazione di voto:

a) si conserva in caso di costituzione, da parte del soggetto iscritto nell'elenco speciale, di pegno o usufrutto sulle azioni (fintanto che il diritto di voto rimanga attribuito al soggetto costituente il pegno o concedente l'usufrutto;

b) si conserva in caso di successione a causa di morte a favore dell'erede e/o legatario;

c) si conserva in caso di fusione o scissione del titolare delle azioni a favore della società risultante dalla fusione o beneficiaria della scissione;

d) si estende proporzionalmente alle azioni di nuova emissione in caso di un aumento di capitale ai sensi dell'art. 2442 cod. civ. e di aumento di capitale mediante nuovi conferimenti effettuati nell'esercizio del diritto di opzione;

e) può spettare anche alle azioni assegnate in cambio di quelle cui è attribuito il diritto di voto maggiorato, in caso di fusione o di scissione della Società, qualora ciò sia previsto dal relativo progetto;

f) si conserva in caso di trasferimento da un portafoglio ad altro degli OICR gestiti da uno stesso soggetto;

g) si conserva in caso di trasferimento a titolo gratuito ad un ente quale, a titolo esemplificativo, un trust, un fondo patrimoniale o una fondazione, di cui lo stesso trasferente o i suoi eredi sino beneficiari;

b) comunicazione dell'interessato o dell'intermediario comprovante il venir meno dei presupposti per la maggiorazione del diritto di voto o la perdita della titolarità del diritto reale legittimante e/o del relativo diritto di voto;

c) d'ufficio, ove la Società abbia notizia dell'avvenuto verificarsi di fatti che comportano il venir meno dei presupposti per la maggiorazione del diritto di voto o la perdita della titolarità del diritto reale legittimante e/o del relativo diritto di voto.

La maggiorazione del diritto di voto viene meno: a) in caso di cessione a titolo oneroso o gratuito dell'azione, restando inteso che per "cessione" si intende anche la costituzione di pegno, di usufrutto o di altro vincolo sull'azione quando ciò comporti la perdita del diritto di voto da parte dell'azionista;

b) in caso di cessione diretta o indiretta di partecipazioni di controllo in società o enti che detengono azioni a voto maggiorato in misura superiore alla soglia prevista dall'articolo 120, comma 2 del d.lgs. 24 febbraio 1998, n.58.

La maggiorazione di voto:

a) si conserva in caso di costituzione, da parte del soggetto iscritto nell'elenco speciale, di pegno o usufrutto sulle azioni (fintanto che il diritto di voto rimanga attribuito al soggetto costituente il pegno o concedente l'usufrutto);

b) si conserva in caso di successione a causa di morte a favore dell'erede e/o legatario;

c) si conserva in caso di fusione o scissione del titolare delle azioni a favore della società risultante dalla fusione o beneficiaria della scissione;

d) si estende proporzionalmente alle azioni di nuova emissione in caso di un aumento di capitale ai sensi dell'art. 2442 cod. civ. e di aumento di capitale mediante nuovi conferimenti effettuati nell'esercizio del diritto di opzione;

e) può spettare anche alle azioni assegnate in cambio di quelle cui è attribuito il diritto di voto maggiorato, in caso di fusione o di scissione della Società, qualora ciò sia previsto dal relativo progetto;

f) si conserva in caso di trasferimento da un portafoglio ad altro degli OICR gestiti da uno stesso soggetto;

g) si conserva in caso di trasferimento a titolo gratuito ad un ente quale, a titolo esemplificativo, un trust, un fondo patrimoniale o una fondazione, di cui lo stesso trasferente o i suoi eredi siano beneficiari;

h) ove la partecipazione sia riconducibile ad un trust, si conserva n caso di mutamento del trustee. Nelle ipotesi di cui alle lettere (d) ed (e) del comma precedente, le nuove azioni acquisiscono la maggiorazione di voto (i) per le azioni di nuova emissione spettanti al titolare in concambio di azioni per le quali sia già maturata la maggiorazione di voto, dal momento dell'iscrizione nell'Elenco Speciale, senza necessità di un ulteriore decorso del periodo continuativo di possesso; (ii) per le azioni di nuova emissione spettanti al titolare in concambio di azioni per le quali la maggiorazione di voto non sia già maturata (ma sia in via di maturazione), dal momento del compimento del periodo di appartenenza calcolato a partire dalla originaria iscrizione nell'Elenco Speciale.

È sempre riconosciuta la facoltà in capo a colui cui spetta il diritto di voto maggiorato di rinunciare in ogni tempo irrevocabilmente (in tutto o in parte) alla maggiorazione del diritto di voto, mediante comunicazione scritta da inviare alla Società, fermo restando che la maggiorazione del diritto di voto può essere nuovamente acquisita rispetto alle azioni per le quali è stata rinunciata con una nuova iscrizione nell'Elenco Speciale e il decorso integrale del periodo di appartenenza continuativa non inferiore a 24 (ventiquattro) mesi.

La maggiorazione del diritto di voto si computa anche per la determinazione dei quorum costitutivi e deliberativi che fanno riferimento ad aliquote del capitale sociale, ma non ha effetto sui diritti, diversi dal voto, spettanti in forza del possesso di determinate aliquote del capitale sociale.

Ai fini del presente articolo la nozione di controllo è quella prevista dalla disciplina normativa degli emittenti quotati.

La rappresentanza delle azioni in comproprietà è regolata ai sensi di legge.

Le azioni sono dematerializzate e vengono immesse nel sistema di gestione accentrata previsto dal D.lgs. 24 febbraio 1998, n. 58, e successive modifiche e integrazioni ("TUF"), in regime di dematerializzazione sulla base di contratti stipulati dall'organo amministrativo con la società di gestione in virtu' del TUF, del D.lgs. 24 giugno 1998, n. 213 e del Regolamento di Attuazione approvato con delibera Consob del 23 dicembre 1998, n. 11768 e successive modifiche ed integrazioni.

h) ove la partecipazione sia riconducibile ad un trust, si conserva in caso di mutamento del trustee.

Nelle ipotesi di cui alle lettere (d) ed (e) del comma precedente, le nuove azioni acquisiscono la maggiorazione di voto (i) per le azioni di nuova emissione spettanti al titolare in concambio di azioni per le quali sia già maturata la maggiorazione di voto, dal momento dell'iscrizione nell'Elenco Speciale, senza necessità di un ulteriore decorso del periodo continuativo di possesso; (ii) per le azioni di nuova emissione spettanti al titolare in concambio di azioni per le quali la maggiorazione di voto non sia già maturata (ma sia in via di maturazione), dal momento del compimento del periodo di appartenenza calcolato a partire dalla originaria iscrizione nell'Elenco Speciale.

È sempre riconosciuta la facoltà in capo a colui cui spetta il diritto di voto maggiorato di rinunciare in ogni tempo irrevocabilmente (in tutto o in parte) alla maggiorazione del diritto di voto, mediante comunicazione scritta da inviare alla Società, fermo restando che la maggiorazione del diritto di voto può essere nuovamente acquisita rispetto alle azioni per le quali è stata rinunciata con una nuova iscrizione nell'Elenco Speciale e il decorso integrale del periodo di appartenenza continuativa non inferiore a 24 (ventiquattro) mesi.

La maggiorazione del diritto di voto si computa anche per la determinazione dei quorum costitutivi e deliberativi che fanno riferimento ad aliquote del capitale sociale, ma non ha effetto sui diritti, diversi dal voto, spettanti in forza del possesso di determinate aliquote del capitale sociale.

Ai fini del presente articolo la nozione di controllo è quella prevista dalla disciplina normativa degli emittenti quotati.

La rappresentanza delle azioni in comproprietà è regolata ai sensi di legge.

Le azioni sono dematerializzate e vengono immesse nel sistema di gestione accentrata previsto dal D.lgs. 24 febbraio 1998, n. 58, e successive modifiche e integrazioni ("TUF"), in regime di dematerializzazione sulla base di contratti stipulati dall'organo amministrativo con la società di gestione in virtu' del TUF, del D.lgs. 24 giugno 1998, n. 213 e del Regolamento di Attuazione approvato con delibera Consob del 23 dicembre 1998, n. 11768 e successive modifiche ed integrazioni.

2.3 Valutazioni del Consiglio di Amministrazione sulla ricorrenza del diritto di recesso

Il Consiglio di Amministrazione ritiene che le modifiche statutarie sopra illustrate non diano luogo al diritto di recesso ai sensi e per gli effetti dell'art. 2437 cod. civ.

Tutto ciò premesso e illustrato si riporta di seguito la proposta di delibera.

Proposta di deliberazione

Signori Azionisti,

in considerazione di quanto in precedenza esposto, il Consiglio di Amministrazione sottopone alla Vostra approvazione la seguente proposta di delibera:

"L'Assemblea degli Azionisti di Brembo S.p.A., riunitasi in sede ordinaria e straordinaria:

  • (i) esaminata la "Relazione illustrativa del Consiglio di Amministrazione" sul primo punto all'ordine del giorno di parte straordinaria e le proposte ivi contenute; e
  • (ii) condivise le motivazioni delle proposte ivi contenute;

DELIBERA

  • 1) di modificare l'art. 6 dello Statuto Sociale come sopra illustrato;
  • 2) di conferire al Consiglio di Amministrazione, e per esso al Presidente ed al Vice Presidente Esecutivo in carica, in via disgiunta tra loro ed anche per mezzo di speciali procuratori all'uopo nominati, ogni più ampio potere senza esclusione alcuna, necessario od opportuno per dare esecuzione alle deliberazioni che precedono ed esercitare le facoltà oggetto delle stesse, nonché apportare ai deliberati assembleari ogni modifica, integrazione o soppressione, non sostanziale, che si rendesse necessaria, a richiesta di ogni autorità competente ovvero in sede di iscrizione al Registro delle Imprese, in rappresentanza della Società".

Stezzano, 9 Marzo 2020

Per il Consiglio di Amministrazione Il Presidente f.to Ing. Alberto Bombassei

ILLUSTRATIVE REPORT OF THE BOARD OF DIRECTORS CONCERNING THE FIRST ITEM ON THE AGENDA OF THE EXTRAORDINARY SHAREHOLDERS' MEETING OF BREMBO S.P.A., CALLED ON 23 APRIL 2020 (SINGLE CALL).

1. Amendments to the By-laws: 1.1 update of the By-laws in accordance with the Budget Law No. 160/2019 on gender quotas within the governing and control bodies of listed companies. Amendments to Articles 15-bis, 22 and 30; 1.2 update in accordance with new Consob's guidelines on increased voting rights. Amendments to Article 6. Relevant and ensuing resolutions.

Shareholders,

With reference to the first item on the Agenda of the Extraordinary Shareholders' Meeting, this report prepared in accordance with Article 72 of Consob Regulation adopted through Resolution 11971 of 14 May 1999 as subsequently amended ("Rules for Issuers" and the Attachment 3A, Table 3, thereof — illustrates and invites you to approve the proposal submitted by the Board of Directors of Brembo S.p.A. (hereinafter "Brembo" or "Company") with regard to:

  • (i) update of the By-laws in accordance with Law No. 160 of 27 December 2019 ("2020 Budget Law") concerning provisions on gender quotas within the governing and control bodies of listed companies;
  • (ii) the clarification of the conditions for the award of increased voting rights according to the position recently taken by Consob (Communication No. 0214548 of 18 April 2019).

1. Amendment to the By-laws with regard to gender quota

Foreword

Law No. 120 of 12 July 2011 (the "Golfo-Mosca Law") establishes the principle that listed companies (and state-owned enterprises) must follow a criterion that ensures the balance of the genders in the composition of their boards. Articles 147-ter, paragraph 1-ter, and 148, paragraph 1-bis, of the consolidated financial law (TUF) introduced by the Golfo-Mosca Law required companies with listed shares to abide by a gender composition criterion on the basis of which the less represented gender was to occupy at least one-third of the seats on boards of directors and boards of statutory auditors. This allocation criterion was applied for three consecutive terms.

On 1 January 2020, the provisions of 2020 Budget Law, amending Articles 147-ter, paragraph 1-ter, and 148 paragraph 1-bis, of TUF on gender balance in the bodies of listed companies became effective.

1.1 Scope of the amendment

The 2020 Budget Law provides for a different quota of seats reserved for the less represented gender of "at least two-fifths" and establishes that this allocation criterion is to apply for "six consecutive terms" with effect from "the first renewal of the boards of directors and boards of statutory auditors of companies listed on regulated markets following the entry into force of this law" on 1 January 2020, and therefore already in the 2020 shareholders' meeting season.

Therefore, the new legislation will be applicable with effect after renewal of Brembo's corporate bodies provided for at the Shareholders Meeting to be held on 23 April 2020.

Where boards are composed of three members, and in particular where a board of statutory auditors has three standing members, it has been determined that the new allocation criterion of at least two-fifths of the less represented gender is mathematically impossible to apply since if a board has three members both genders cannot represent at least two-fifths of boards so composed.

Accordingly, pending the amendment of the regulations, in the light of the urgency caused by the entry into force of the rules with effect from the first renewals of company boards in the 2020 shareholders' meeting season, Consob has announced (Communication No. 1/20 of 30 January 2020) that it will consider the rounding-up criterion provided for in paragraph 3 of Article 144-undecies. 1 ("Gender balance"), inapplicable to company bodies composed of three members due to arithmetic impossibility. Accordingly, with regard to the latter, Consob will consider rounding-down to be in line with the new rules, without prejudice to the rounding-up criterion provided for in paragraph 3 of the cited Article 144-undecies.1 of the Rules for Issuers in the case of company bodies composed of more than three members (and thus — with reference to Brembo — exclusively with regards to the Board of Directors).

In the interim, Consob has begun a new market consultation in view of the amendments to the Rules for Issuers (and in particular Article 144-undecies.1) that will be required due to the new gender quota rules. The consultation will conclude on 16 March 2020, by which time Brembo will already have published the convocation notice and related illustrative reports on the appointments.

1.2 Amendments to Articles 15-bis, 22 and 30 of the By-laws

In light of the foregoing, it is therefore deemed appropriate to make several amendments to the By-laws in order to bring it into line with the new legislation. The proposed amendments to Article 15-bis, 22 and 30 of the By-laws are illustrated below.

CURRENT TEXT PROPOSED TEXT
(Article 15-BIS) APPOINTMENT OF THE MEMBERS Article 15-BIS) APPOINTMENT OF THE MEMBERS
OF THE BOARD OF DIRECTORS OF THE BOARD OF DIRECTORS
After determining the number of members making After determining the number of members making
up
the
Company's
Board,
the
Ordinary
up
the
Company's
Board,
the
Ordinary
Shareholders' Meeting shall proceed to appoint the Shareholders' Meeting shall proceed to appoint the
same, on the basis of voting lists submitted by same, on the basis of voting lists submitted by
shareholders pursuant to the following paragraphs. shareholders pursuant to the following paragraphs.
Voting lists may be submitted only by those Voting lists may be submitted only by those
shareholders
who,
as
at
the
date
shareholders
who,
as
at
the
date
on which the lists are lodged with the Company, on which the lists are lodged with the Company,
either on their own or together with others, either on their own or together with others,
represent at least the minimum percentage of the represent at least the minimum percentage of the
shares bearing voting rights at the Ordinary shares bearing voting rights at the Ordinary
Shareholders'
Meeting,
established
under
Shareholders'
Meeting,
established
under
applicable statutory and regulatory provisions. applicable statutory and regulatory provisions.
Each shareholder (as well as (i) shareholders Each shareholder (as well as (i) shareholders
belonging to the same group, the latter term being belonging to the same group, the latter term being
defined to include the party, which need not defined to include the party, which need not
necessarily be a corporation, exercising control necessarily be a corporation, exercising control
within the meaning of article 2359 of the Italian within the meaning of article 2359 of the Italian
Civil Code, and each subsidiary controlled by, or Civil Code, and each subsidiary controlled by, or
under the common control of the said party or (ii) under the common control of the said party or (ii)
shareholders who have entered into the same shareholders who have entered into the same
shareholders' agreement within the meaning of shareholders' agreement within the meaning of
article 122 of TUF, or (iii) shareholders who are article 122 of TUF, or (iii) shareholders who are
otherwise associated with each other by virtue of otherwise associated with each other by virtue of
associative relationships contemplated under the associative relationships contemplated under the
applicable
statutory
and/or
regulatory
applicable
statutory
and/or
regulatory
framework) may submit, either on their own or framework) may submit, either on their own or
jointly
with
other
shareholders,
directly
or
jointly
with
other
shareholders,
directly
or
through
third
party
intermediaries,
or
trust
through
third
party
intermediaries, or
trust

companies, a single list of candidates, under pain of disqualification of the list.

The lists of candidates, duly signed by the shareholders submitting the same, or the shareholder delegated to make the submission, together with all the other related documents as required under these By-laws, must be filed with the Company's registered offices at least twentyfive (25) calendar days prior to the scheduled date of the General Meeting at first calling and public disclosure must be made both on the Company's website and at its registered offices, in the manner and form specified under applicable statutory and regulatory provisions, at least twenty-one (21) calendar days prior to the scheduled date of the General Meeting. The filing of voting lists pursuant to the provisions of this article 15-bis shall also be valid for General Meetings held at subsequent callings, if any. In this latter case, new voting lists may be submitted and the aforementioned terms set forth for the filing of lists are reduced to fifteen and ten days, respectively.

In order to establish their ownership of the number of shares required for the submission of lists, each shareholder making such a submission must file with the Company's registered offices, together with the voting list in question, by the end of the day on which the said list is lodged with the registered offices or thereafter but not later than the deadline imposed for the public disclosure of lists pursuant to the preceding paragraph, a copy of the notice issued by authorised intermediaries and mentioned in article 11 of these By-laws, establishing his or her ownership of the minimum shareholding required for the submission of lists, taking due account of the shares registered in the name of the shareholder in question as at the date on which the lists are lodged with the Company's registered offices.

Each candidate may appear on only one list, upon penalty of ineligibility.

The number of candidates on each list may be no less than 2 (two) and no more than the maximum number of Board members mentioned in article 15 of these By-laws. The candidates must be listed in serial order.

Furthermore, each list must include at least 1 (one) candidate or at least 2 (two) candidates, if the Board is to be made up of more than 7 (seven) members who meet the requirements of independence pursuant to laws and the Corporate companies, a single list of candidates, under pain of disqualification of the list.

The lists of candidates, duly signed by the shareholders submitting the same, or the shareholder delegated to make the submission, together with all the other related documents as required under these By-laws, must be filed with the Company's registered offices at least twentyfive (25) calendar days prior to the scheduled date of the General Meeting at first calling and public disclosure must be made both on the Company's website and at its registered offices, in the manner and form specified under applicable statutory and regulatory provisions, at least twenty-one (21) calendar days prior to the scheduled date of the General Meeting. The filing of voting lists pursuant to the provisions of this article 15-bis shall also be valid for General Meetings held at subsequent callings, if any. In this latter case, new voting lists may be submitted and the aforementioned terms set forth for the filing of lists are reduced to fifteen and ten days, respectively.

In order to establish their ownership of the number of shares required for the submission of lists, each shareholder making such a submission must file with the Company's registered offices, together with the voting list in question, by the end of the day on which the said list is lodged with the registered offices or thereafter but not later than the deadline imposed for the public disclosure of lists pursuant to the preceding paragraph, a copy of the notice issued by authorised intermediaries and mentioned in article 11 of these By-laws, establishing his or her ownership of the minimum shareholding required for the submission of lists, taking due account of the shares registered in the name of the shareholder in question as at the date on which the lists are lodged with the Company's registered offices.

Each candidate may appear on only one list, upon penalty of ineligibility.

The number of candidates on each list may be no less than 2 (two) and no more than the maximum number of Board members mentioned in article 15 of these By-laws. The candidates must be listed in serial order.

Furthermore, each list must include at least 1 (one) candidate or at least 2 (two) candidates, if the Board is to be made up of more than 7 (seven) members who meet the requirements of independence pursuant to laws and the Corporate

Governance Code of Borsa Italiana, endorsed by the Company.

The lists containing a number of candidates equal to or greater than 3 (three) cannot include only candidates of the same gender (men and women); such lists must include a number of candidates of the under-represented gender such as to ensure that the composition of the Board of Directors complies with the laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force, it being understood that where the application of the distribution criterion between genders results in a non integer number, this must be rounded up to the next higher unit.

Together with each list, the following documents must be filed with the Company's registered office, no later than the deadline imposed for the filing of lists, and that is to say, the 25th (twentyfifth) calendar day immediately preceding the scheduled date of the General Shareholders' Meeting:

  1. the curriculum vitae of each candidate providing exhaustive information on his personal and professional features, with an indication of whether or not the candidate meets the requirements of independence, pursuant to laws and the Corporate Governance Code of Borsa Italiana, endorsed by the Company, as well as an indication of any other executive positions and directorships held in companies belonging to the significant categories listed in the "Brembo S.p.A. Corporate Governance Manual", as mentioned in the text of the notice of calling of the General Meeting called to pass resolutions on the appointment of Board members;

  2. a declaration through which each candidate accepts his candidature and, certifies, under his own responsibility that:

A. he does not labour under any of the causes of ineligibility or disqualification within the meaning of section 2382 of the Italian Civil Code;

B. he meets the requirements of personal integrity and professionalism imposed under applicable statutory and/or regulatory provisions;

C. where applicable, an indication that the candidate meets the requirements of Governance Code of Borsa Italiana, endorsed by the Company.

The lists containing a number of candidates equal to or greater than 3 (three) cannot include only candidates of the same gender (men and women); such lists must include a number of candidates of the under-represented gender such as to ensure that the composition of the Board of Directors complies with the laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force, it being understood that where the application of the distribution criterion between genders results in a non integer number, this must be rounded up in compliance with the legislation — including regulatory — applicable from time to time and as specified in the notice of calling of the General Shareholders' Meeting called to resolve on the appointment of the members of the Board of Directors.

Moreover, all lists must be drawn up taking into account the diversity criteria specified in the Corporate Governance Code of Brembo S.p.A.

Together with each list, the following documents must be filed with the Company's registered office, no later than the deadline imposed for the filing of lists, and that is to say, the 25th (twentyfifth) calendar day immediately preceding the scheduled date of the General Shareholders' Meeting:

  1. the curriculum vitae of each candidate providing exhaustive information on his personal and professional features, with an indication of whether or not the candidate meets the requirements of independence, pursuant to laws and the Corporate Governance Code of Borsa Italiana, endorsed by the Company, as well as an indication of any other executive positions and directorships held in companies belonging to the significant categories listed in the "Brembo S.p.A. Corporate Governance Manual", as mentioned in the text of the notice of calling of the General Meeting called to pass resolutions on the appointment of Board members;

  2. a declaration through which each candidate accepts his candidature and, certifies, under his own responsibility that:

A. he does not labour under any of the causes of ineligibility or disqualification within the meaning of section 2382 of the Italian Civil Code;

B. he meets the requirements of personal integrity and professionalism imposed under applicable statutory and/or regulatory provisions;

C. where applicable, the candidate's compliance with the requirements of independence pursuant

independence pursuant to laws and the Corporate
Governance Code of Borsa Italiana, endorsed by
the Company;
3. a list of the shareholders submitting the voting
list, with an indication of their names, company
names, registered offices, registration number
with the Office of the Registrar of Companies or an
equivalent body, and the overall percentage of
share capital held by the shareholders submitting
the voting list.
Voting lists submitted other than in compliance
with the provisions of the preceding paragraphs
shall be deemed as never having been submitted.
The lists submitted are subject to disclosure
obligations as per applicable regulations.
Article 22) COMPOSITION AND APPOINTMENT OF
to laws and the Corporate Governance Code of
Borsa Italiana, endorsed by the Company;
3. a list of the shareholders submitting the voting
list, with an indication of their names, company
names, registered offices, registration number
with the Office of the Registrar of Companies or an
equivalent body, and the overall percentage of
share capital held by the shareholders submitting
the voting list.
Voting lists submitted other than in compliance
with the provisions of the preceding paragraphs
shall be deemed as never having been submitted.
The lists submitted are subject to disclosure
obligations as per applicable regulations.
Article 22) COMPOSITION AND APPOINTMENT OF
THE BOARD OF AUDITORS THE BOARD OF AUDITORS
The Board of Auditors shall be made up of 3 (three)
acting auditors and 2 (two) alternates, appointed by
the General Meeting on the basis of voting lists
submitted by shareholders, subject to the following
procedures.
The voting lists submitted for the aforesaid purpose,
must be divided into two sections: one
for
candidates for the post of acting auditor and the
other for candidates for the post of alternate.
All the voting lists submitted:
The Board of Auditors shall be made up of 3 (three)
acting auditors and 2 (two) alternates, appointed by
the General Meeting on the basis of voting lists
submitted by shareholders, subject to the following
procedures.
The voting lists submitted for the aforesaid purpose,
must be divided into two sections: one
for
candidates for the post of acting auditor and the
other for candidates for the post of alternate.
All the voting lists submitted:
(i) must include at least one candidate for the post
of acting auditor and, in any event, a number of
candidates not exceeding the total number of
members to be appointed to the Board of Auditors,
it being further understood that all candidates must
be listed in serial order. Each candidate may appear
on only one list, upon penalty of ineligibility;
(ii) the lists containing a number of candidates equal
to or greater than 3 (three), considering both
sections, must include a number of candidates in
the acting Statutory Auditors' section such as to
ensure that the composition of the Board of
Statutory Auditors, in respect of its acting members,
complies with the laws and regulations on gender
balance (men and women) from time to time in
force,
it
being
understood
that
where
the
application of the distribution criterion between
genders results in a non integer number, this must
be rounded up to the next highter unit.
(i) must include at least one candidate for the post
of acting auditor and, in any event, a number of
candidates not exceeding the total number of
members to be appointed to the Board of Auditors,
it being further understood that all candidates must
be listed in serial order. Each candidate may appear
on only one list, upon penalty of ineligibility;
(ii) the lists containing a number of candidates
equal to or greater than 3 (three), considering
both
sections,
must
include
a
number
of
candidates in the acting Statutory Auditors'
section such as to ensure that the composition of
the Board of Statutory Auditors, in re-spect of its
acting members, complies with the laws and
regulations on gen-der balance (men and women)
from time to time in force, it being understood
that where the application of the distribution
criterion between genders results in a non integer
number, this must be rounded up to the next
higher unit in compliance with the legislation —
including regulatory — applicable from time to
time and as specified in the notice of calling of
the General Shareholders' Meeting called to
resolve on the appointment of the members of
the Board of Statutory Auditors.Moreover, all

lists must be drawn up taking into account the

Voting lists may be submitted only by those shareholders who, at the date the lists were submitted, represent, either on their own or together with others, at least the minimum shareholding required for the submission of lists of candidates seeking appointment to the Board of Directors, pursuant to article 15-ter of these Bylaws, or such other percentage of the share capital, as may be established under applicable statutory and regulatory provisions.

Each party entitled to vote (as well as (i) shareholders belonging to the same group, the latter term being defined to include the party, which need not necessarily be a corporation, exercising control within the meaning of article 2359 of the Italian Civil Code, and each subsidiary controlled by, or under the common control of the said party or (ii) shareholders who have entered into the same shareholders' agreement within the meaning of article 122 of TUF, or (iii) shareholders who are otherwise associated with each other by virtue of associative relationships contemplated under the applicable statutory and/or regulatory framework) may submit, either on their own or jointly with other shareholders, directly or through third party intermediaries, or trust companies, a single list of candidates, under pain of disqualification of the list. The lists of candidates, duly signed by the shareholders submitting the same, or the shareholder delegated to make the submission, together with all the other related documents as required under these By-laws, must be filed with the Company's registered offices at least twentyfive (25) calendar days prior to the scheduled date of the General Meeting at first calling and public disclosure must be made both at Company's registered offices and on its website and in the manner and form specified under applicable statutory and regulatory provisions, at least twentyone (21) calendar days prior to the scheduled date of the General Meeting.

The filing of voting lists for the appointment of Statutory Auditors taken from a minority list, pursuant to the provisions of this Article 22 shall also be valid for General Shareholders' Meetings held at subsequent callings, if any.

In this latter case, new voting lists may be submitted and the aforementioned terms set forth for the filing of lists are reduced to fifteen and ten days, respectively.

diversity criteria specified in the Corporate Governance Code of Brembo S.p.A.

Voting lists may be submitted only by those shareholders who, at the date the lists were submitted, represent, either on their own or together with others, at least the minimum shareholding required for the submission of lists of candidates seeking appointment to the Board of Directors, pursuant to article 15-ter of these Bylaws, or such other percentage of the share capital, as may be established under applicable statutory and regulatory provisions.

Each party entitled to vote (as well as (i) shareholders belonging to the same group, the latter term being defined to include the party, which need not necessarily be a corporation, exercising control within the meaning of article 2359 of the Italian Civil Code, and each subsidiary controlled by, or under the common control of the said party or (ii) shareholders who have entered into the same shareholders' agreement within the meaning of article 122 of TUF, or (iii) shareholders who are otherwise associated with each other by virtue of associative relationships contemplated under the applicable statutory and/or regulatory framework) may submit, either on their own or jointly with other shareholders, directly or through third party intermediaries, or trust companies, a single list of candidates, under pain of disqualification of the list.

The lists of candidates, duly signed by the shareholders submitting the same, or the shareholder delegated to make the submission, together with all the other related documents as required under these By-laws, must be filed with the Company's registered offices at least twentyfive (25) calendar days prior to the scheduled date of the General Meeting at first calling and public disclosure must be made both at Company's registered offices and on its website and in the manner and form specified under applicable statutory and regulatory provisions, at least twentyone (21) calendar days prior to the scheduled date of the General Meeting.

The filing of voting lists for the appointment of Statutory Auditors taken from a minority list, pursuant to the provisions of this Article 22 shall also be valid for General Shareholders' Meetings held at subsequent callings, if any.

In this latter case, new voting lists may be submitted and the aforementioned terms set forth for the filing of lists are reduced to fifteen and ten days, respectively.

In order to establish their ownership of the number of shares required for the submission of lists, each shareholder making such a submission must file with the Company's registered offices, together with the voting list in question, by the end of the day on which the said list is lodged with the registered offices or thereafter but not later than the deadline imposed

for the public disclosure of lists pursuant to the preceding paragraph, a copy of the notice issued by authorised intermediaries and mentioned in article 11 of these By-laws, establishing his or her ownership of the minimum shareholding required for the submission of lists, taking due account of the shares registered in the name of the shareholder in question as at the date on which the lists are lodged with the Company's registered offices.

No later than the deadline imposed for the filing of lists, and that is to say, the 25th (twenty-fifth) calendar day immediately preceding the scheduled date of the General Shareholders' Meeting, the following documents must also be filed with the registered office together with each list: (i) declarations issued by each candidate attesting their acceptance of their candidature and further attesting, under their own responsibility, that they do not labour under any of the reasons or causes of disqualification and ineligibility and that they meet the requirements of personal integrity and professionalism imposed under applicable regulations for such posts,

(ii) exhaustive information on each candidate's personal and professional features (curriculum vitae) (iii) a list of directorships or auditorships held in other companies or bodies by candidates seeking appointment to the Board of Auditors, if the same are significant in light of restrictions on the cumulative number of positions members of the Board of Auditors may hold, imposed pursuant to these By-laws or under applicable statutory and/or regulatory provisions; (iv) a list of the shareholders submitting the voting list, with an indication of their names, company names, registered offices, registration number with the Office of the Registrar of Companies or an equivalent body, and the overall percentage of share capital held by the shareholders submitting the voting list.

In order to establish their ownership of the number of shares required for the submission of lists, each shareholder making such a submission must file with the Company's registered offices, together with the voting list in question, by the end of the day on which the said list is lodged with the registered offices or thereafter but not later than the deadline imposed for the public disclosure of lists pursuant to the preceding paragraph, a copy of the notice issued by authorised intermediaries and mentioned in article 11 of these By-laws, establishing his or her ownership of the minimum shareholding required for the submission of lists, taking due account of the shares registered in the name of the shareholder in question as at the date on which the lists are lodged with the Company's registered offices.

No later than the deadline imposed for the filing of lists, and that is to say, the 25th (twenty-fifth) calendar day immediately preceding the scheduled date of the General Shareholders' Meeting, the following documents must also be filed with the registered office together with each list: (i) declarations issued by each candidate attesting their acceptance of their candidature and further attesting, under their own responsibility, that they do not labour under any of the reasons or causes of disqualification and ineligibility and that they meet the requirements of personal integrity, professionalism and independence imposed under applicable regulations for such posts and by the Code of Conduct of Borsa Italiana, endorsed by the Company, (ii) exhaustive information on each candidate's personal and professional features (curriculum vitae) (iii) a list of directorships or auditorships held in other companies or bodies by candidates seeking appointment to the Board of Auditors, if the same are significant in light of restrictions on the cumulative number of positions members of the Board of Auditors may hold, imposed pursuant to these By-laws or under applicable statutory and/or regulatory provisions; (iv) a list of the shareholders submitting the voting list, with an indication of their names, company names, registered offices, registration number with the Office of the Registrar of Companies or an equivalent body, and the overall percentage of share capital held by the shareholders submitting the voting list; (v) with regard to any lists submitted by shareholders other than those who, separately or collectively, hold a controlling (or relative majority) interest in the Company, a declaration attesting to the absence of connections, as defined in current applicable legislation, with such shareholders.

Voting lists submitted other than in compliance with the provisions of this article, shall be deemed as never having been submitted.

The candidates must meet the requirements of eligibility, personal integrity and professionalism imposed under law and must not hold offices

in excess of the threshold established in Article 23 below.

Each party entitled to vote (as well as (i) shareholders belonging to the same group, the latter being defined to include the party, which need not necessarily be a corporation, exercising control within the meaning of article 2359 of the Italian Civil Code, and each subsidiary controlled by, or under the common control of the said party or (ii) shareholders who have entered into the same shareholders' agreement within the meaning of article 122 of TUF, or (iii) shareholders who are otherwise associated with each other by virtue of associative relationships contemplated under the applicable statutory and/or regulatory framework) shall be entitled to vote for only one list.

The Chairman shall determine the voting procedures to be followed from time to time, pursuant to applicable statutory and regulatory provisions.

Should no voting list be submitted, the General Meeting shall appoint the Board of Auditors and the Chairman thereof, through resolutions approved by the majority of votes cast, in accordance with laws and regulations from time to time in force, also on gender balance (men and women) (including the rounding-up to the next higher unit in the event the application of the distribution criterion between genders results in a non integer number). If only one voting list is submitted, the entire Board of Auditors shall be drawn therefrom and the first candidate on the list shall be appointed Chairman of the Board of Auditors in accordance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force (including the roundingup to the next higher unit in the event the application of the distribution criterion between genders results in a non integer number).

Should, on the other hand, two or more lists be submitted, the Board of Auditors shall be appointed as follows:

  • without prejudice to the compliance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force (including the roundingup to the next higher unit in the event the application of the distribution criterion between genders results in a non integer number), (a) the first 2 (two) candidates for the post of statutory

Voting lists submitted other than in compliance with the provisions of this article, shall be deemed as never having been submitted.

The candidates must meet the requirements of eligibility, personal integrity and professionalism imposed under law and must not hold offices

in excess of the threshold established in Article 23 below.

Each party entitled to vote (as well as (i) shareholders belonging to the same group, the latter being defined to include the party, which need not necessarily be a corporation, exercising control within the meaning of article 2359 of the Italian Civil Code, and each subsidiary controlled by, or under the common control of the said party or (ii) shareholders who have entered into the same shareholders' agreement within the meaning of article 122 of TUF, or (iii) shareholders who are otherwise associated with each other by virtue of associative relationships contemplated under the applicable statutory and/or regulatory framework) shall be entitled to vote for only one list.

The Chairman shall determine the voting procedures to be followed from time to time, pursuant to applicable statutory and regulatory provisions.

Should no voting list be submitted, the General Meeting shall appoint the Board of Auditors and the Chairman thereof, through resolutions approved by the majority of votes cast, in accordance with laws and regulations from time to time in force, also on gender balance (men and women).

If only one voting list is submitted, the entire Board of Auditors shall be drawn therefrom and the first candidate on the list shall be appointed Chairman of the Board of Auditors in accordance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force.

Should, on the other hand, two or more lists be submitted, the Board of Auditors shall be appointed as follows:

  • without prejudice to the compliance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force

(a) the first 2 (two) candidates for the post of statutory auditor and (b) the first candidate for the

auditor and (b) the first candidate for the post of alternate auditor, appearing in serial order on the list that obtained the highest number of votes, shall be appointed to the Board of Auditors; the first candidate for the post of statutory auditor, who shall also be appointed Chairman of the Board of Auditors, and (b) the first candidate for the post of alternate auditor, if indicated, appearing in serial order on the list receiving the second highest number of votes and that is not directly or indirectly linked with the shareholders who submitted or voted the list that obtained the highest number of votes; in the case where no candidate for the post of alternate auditor is included in the said list, the first candidate for the post of alternate on the list obtaining the next highest number of votes, and that is not directly or indirectly linked with the shareholders who submitted or voted the list the obtained the highest number of votes, shall be deemed appointed to the said position.

Should the voting process not comply with law and regulations on the gender balance (men and women) from time to time in force (including the rounding-up to the next higher unit in the event the application of the distribution criterion between genders results in a non integer number), the last-elected candidate for the post of statutory auditor of the most represented gender taken, in serial order, from the list that obtained the highest number of votes, will be excluded and replaced by the first unelected candidate of the opposite gender taken from the same list.

Should, during any financial year, one or more members of the Board of Auditors be drawn from the list that obtained the highest number of votes (Majority Auditors), cease to serve in office for any reason or cause whatsoever, the same shall be replaced — where possible — by the other alternate auditor drawn from the same list as the outgoing auditor, or in default thereof, by the other alternate, without prejudice to the compliance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force. Should it not be possible to proceed as indicated above, a General Meeting must be called pursuant to Article 2401, paragraph 3, of the Italian Civil Code, for making the required appointments to the Board of Auditors, in accordance with ordinary procedures and majorities, without recourse to the voting list system mentioned in this article 22, without prejudice to the compliance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force.

post of alternate auditor, appearing in serial order on the list that obtained the highest number of votes, shall be appointed to the Board of Auditors; the first candidate for the post of statutory auditor, who shall also be appointed Chairman of the Board of Auditors, and (b) the first candidate for the post of alternate auditor, if indicated, appearing in serial order on the list receiving the second highest number of votes and that is not directly or indirectly linked with the shareholders who submitted or voted the list that obtained the highest number of votes; in the case where no candidate for the post of alternate auditor is included in the said list, the first candidate for the post of alternate on the list obtaining the next highest number of votes, and that is not directly or indirectly linked with the shareholders who submitted or voted the list the obtained the highest number of votes, shall be deemed appointed to the said position.

Should the voting process not comply with law and regulations on the gender balance (men and women) from time to time in force, the last-elected candidate for the post of statutory auditor of the most represented gender taken, in serial order, from the list that obtained the highest number of votes, will be excluded and replaced by the first unelected candidate of the opposite gender taken from the same list.

Should, during any financial year, one or more members of the Board of Auditors be drawn from the list that obtained the highest number of votes (Majority Auditors), cease to serve in office for any reason or cause whatsoever, the same shall be replaced — where possible — by the other alternate auditor drawn from the same list as the outgoing auditor, or in default thereof, by the other alternate, without prejudice to the compliance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force. Should it not be possible to proceed as indicated above, a General Meeting must be called pursuant to Article 2401, paragraph 3, of the Italian Civil Code, for making the required appointments to the Board of Auditors, in accordance with ordinary procedures and majorities, without recourse to the voting list system mentioned in this article 22, without prejudice to the compliance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force.

Should, during any financial year, the member of the Board of Auditors drawn from the list that obtained the second highest number of votes (the "Minority Auditor"), cease to serve in office for any reason or cause whatsoever, the same shall be replaced — where possible — by the alternate drawn from the same list as the outgoing auditor, and shall also assume the chair of the Board of Auditors, remaining in office for a term coterminous with that of the other members of Board of Auditors already in office at the time of his appointment as serving auditor without prejudice to the compliance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force. Should it not be possible to proceed as indicated above, the entire Board of Auditors shall be deemed to have immediately ceased serving in office, and accordingly, a General Meeting must be called for the appointment of a new Board of Auditors, pursuant to the voting list system mentioned in this article 22 without prejudice to the compliance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force.

Should the General Meeting be called upon to appoint the alternate auditors required to ensure that all posts on the Board of Auditors are filled, pursuant to section 2401, paragraph 1, of the Italian Civil Code, the related resolutions shall be approved in accordance with ordinary procedures and majorities, without recourse to the voting list system mentioned in this article 22 without prejudice to the compliance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force.

Art. 30) TRANSITIONAL CLAUSE The provisions set forth in articles 15, 15-bis, 15-ter and 22 of these By-laws, aimed at ensuring compliance with current legislation on gender balance (men and women), are to be applied in the first 3 (three) full renewals of the Board of Directors and Board of Statutory Auditors subsequent to 12 August 2012.

Therefore, for subsequent renewals, the said provisions are to be regarded as of no effect.

In accordance with Law No. 120 of 12 July 2011:

(i) for the first full renewal of the Board of Directors and Board of Statutory Auditors subsequent to 12 August 2012, the quota reserved for the underrepresented gender shall be equal to 1/5 (one fifth) (rounded up to the next higher unit) of the members of the corporate body in question; (ii) for the 2 (two) renewals subsequent to that

under (i) above, the quota re-served for the underrepresented gender shall be equal to 1/3 (one third) Should, during any financial year, the member of the Board of Auditors drawn from the list that obtained the second highest number of votes (the "Minority Auditor"), cease to serve in office for any reason or cause whatsoever, the same shall be replaced — where possible — by the alternate drawn from the same list as the outgoing auditor, and shall also assume the chair of the Board of Auditors, remaining in office for a term coterminous with that of the other members of Board of Auditors already in office at the time of his appointment as serving auditor without prejudice to the compliance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force. Should it not be possible to proceed as indicated above, the entire Board of Auditors shall be deemed to have immediately ceased serving in office, and accordingly, a General Meeting must be called for the appointment of a new Board of Auditors, pursuant to the voting list system mentioned in this article 22 without prejudice to the compliance with laws and regulations on gender balance (men and women) from time to time in force.

Should the General Meeting be called upon to appoint the alternate auditors required to ensure that all posts on the Board of Auditors are filled, pursuant to section 2401, paragraph 1, of the Italian Civil Code, the related resolutions shall be approved in accordance with ordinary procedures and majorities, without recourse to the voting list system mentioned in this article 22 without prejudice to the compliance with laws and regulations on gender balance (men and women)

from time to time in force. CANCELLED

(rounded up to the next higher unit) of the
members of the corporate body in question.

1.3 Board of directors' considerations regarding the right of withdrawal

The Board of Directors deems that the amendments to the By-Laws illustrated above do not give rise to the right of withdrawal pursuant to and for the purposes of Article 2437 of the Italian Civil Code.

Now therefore, in light of the foregoing, we submit for your approval the following draft resolution.

Motion

Shareholders,

In light of the foregoing, the Board of Directors invites you to approve the following draft resolution:

"The Ordinary and Extraordinary Shareholders' Meeting of Brembo S.p.A.:

  • (i) Having examined the "illustrative Report of Brembo S.p.A.'s Board of Directors" on the first item on the Agenda of the Extraordinary Meeting and the ensuing motions;
  • (ii) Having illustrated the reasons underlying the aforementioned motions; and
  • (iii) Having acknowledged the amendments introduced by the 2020 Budget Law to Articles 147-ter, paragraph 1-ter, and 148 paragraph 1-bis, of TUF on gender balance

RESOLVES

  • 1) to amend Articles 15-bis, 22 and 30 of the By-laws as illustrated above;
  • 2) to award the Board of Directors, and on its behalf the Chairman and Deputy Vice Chairman in office, separately between them and through special attorneys-in-fact appointed to this end, the fullest powers, without any exclusions, as necessary or appropriate to execute the foregoing resolutions and exercise the faculties governed by the said resolutions, and to apply all amendments, additions or eliminations of a non-substantial nature that should prove necessary to the resolutions of the shareholders' meeting, upon the request of all competent authorities or upon registration with the Companies Register, in representation of the Company."

2. Amendment to the By-laws regarding increased voting rights

2.1 Scope of the amendment

The proposed amendment is intended to align the By-laws with the provisions of Consob Communication No. 0214548 of 18 April 2019, which establishes the automatic award of increased voting rights upon satisfaction of the legal requirements (the circumstances that the company's shares (a) have been registered in a specific list and (b) have been held by the same party for a continuous period (of no less than 24 months) from the date of registration in the list) and specifies that communication by the depositary intermediary certifying continuous possession of the shares from the beginning of the required period of time does not constitute an additional requirement for award of the rights, but merely a method whereby the company may assess that the rights have accrued.

2.2 Amendment to Article 6 of the By-laws

In light of the foregoing, it is therefore deemed appropriate to make some amendments to the By-laws in order to bring it into line with the new Consob's guidelines. The proposed amendment to Article 6 of the Bylaws is illustrated below.

Art. 6) NATURE OF THE SHARES AND RULES FOR ISSUE

All the shares in the Company are registered shares. Each share is indivisible and bears the right to one vote, without prejudice to the provisions of the subsequent paragraphs.

By way of exception to the provision of the foregoing paragraph, each share will entitle its holder to a double vote (and thus to two votes per share) where both the following conditions are met: (a) the share has been held by the same party, by virtue of lawful title giving rise to the right to vote (full ownership with the right to vote, bare ownership with the right to vote or usufruct with the right to vote) for a period of at least twenty-four consecutive months; (b) the requirement set out under (a) is witnessed by continuous registration for a period of at least twenty-four months, in the specifically instituted special list governed by this Article (the "Special List"), and by a specific notice that attests to share possession as at the start date of the continuous period and is issued by the intermediary with which the shares are held in accordance with applicable legislation.

Increased Voting Rights are effectively granted upon the earlier of: (i) the fifth exchange business day of the calendar month after that in which the condi-tions imposed by the By-laws for Increased Voting Rights are met; and (y) the record date of the General Shareholders' Meeting, determined in accordance with applicable legislation, after the date on which the conditions imposed by the Bylaws for Increased Voting Rights are met.

The Company institutes and keeps at its registered office — in the form and with the content provided for in applicable legislation — the Special List in which the parties who intend to benefit from the Increased Voting Rights must be registered.

In order to be registered in the Special List, the party meeting the requirements set out in this Article must submit a specific application, appending a notice attesting to share possession — which may apply even only to part of the shares held by the shareholder — issued by the intermediary with which the shares are held in accordance with applicable legislation. Increased Voting Rights may be requested even for only a part of the shares held by the shareholder. If the applicant is not a natural person, in the application it must be specified whether the applicant is subject to direct or indirect control by third parties

CURRENT TEXT PROPOSED TEXT

Art. 6) NATURE OF THE SHARES AND RULES FOR ISSUE

All the shares in the Company are registered shares. Each share is indivisible and bears the right to one vote, without prejudice to the provisions of the subsequent paragraphs.

By way of exception to the provision of the foregoing paragraph, each share will entitle its holder to a double vote (and thus to two votes per share) where both the following conditions are met: (a) the share has been held by the same party, by virtue of lawful title giving rise to the right to vote (full owner-ship with the right to vote, bare ownership with the right to vote or usufruct with the right to vote) for a period of at least twenty-four consecutive months; (b) the requirement set out under (a) is witnessed by continuous registration for a period of at least twenty-four months, in the specifically instituted special list governed by this Article (the "Special List").

Increased Voting Rights are effectively granted upon the earlier of: (i) the fifth exchange business day of the calendar month after that in which the conditions imposed by the By-laws for Increased Voting Rights are met; and (y) the record date of the General Shareholders' Meeting, determined in accordance with applicable legislation, after the date on which the conditions imposed by the Bylaws for Increased Voting Rights are met.

The Company institutes and keeps at its registered office — in the form and with the content provided for in applicable legislation — the Special List in which the parties who intend to benefit from the Increased Voting Rights must be registered.

In order to be registered in the Special List, the party meeting the requirements set out in this Article must submit a specific application, appending a notice attesting to share possession — which may apply even only to part of the shares held by the shareholder — issued by the intermediary with which the shares are held in accordance with applicable legislation. Increased Voting Rights may be requested even for only a part of the shares held by the shareholder. If the applicant is not a natural person, in the application it must be specified whether the applicant is subject to direct or indirect control by third parties

and the identification details of any controlling entity must be disclosed.

The provisions regarding the shareholder register and all other applicable provisions, including with regard to the publication of information and share-holders' right of inspection, apply to the Special List set out in this Article, to the extent applicable.

The Special List is updated by the Company by the fifth exchange business day after the end of each calendar month and, in any event, by the record date in accordance with applicable legislation in respect for the right to participate and vote in the shareholders' meeting.

Removal from the Special List will occur in the following cases:

a) waiver by the interested party;

b) notice from the interested party or intermediaries attesting to loss of the requirements for the Increased Voting Rights or the loss of lawful title to the shares and/or the of relevant voting rights;

c) automatically, where the Company becomes aware of circumstances en-tailing the loss of the requirements for the Increased Voting Rights or the loss of lawful title to shares and/or the relevant voting rights.

Increased Voting Rights will be forfeit:

a) when a share is transferred, with or without valuable consideration, it being understood that 'transfer' also includes the grant of a pledge, right of usufruct or other security interest in the share, where this entails the loss of the voting right by the shareholder;

b) when a controlling interest in a company or other entity that holds In-creased Voting Rights in excess of the threshold set out in Article 120, paragraph 2, of Legislative Decree No. 58 of 24 February 1998 is transferred directly or indirectly. Increased Voting Rights:

a) are retained in the event of the grant by the party registered in the Special List of a pledge or right of usufruct on the shares (for such time as the voting right is held by the party granting the pledge or right of usufruct);

b) are retained in the event of hereditary succession by the heir and/or legatee;

c) are retained in the event of a merger or demerger of the shareholder by the surviving company in the merger or the beneficiary of the de-merger;

d) are proportionally extended to newly issued shares in the event of a capital increase pursuant to Article 2442 of the Italian Civil Code and a and the identification details of any controlling entity must be disclosed.

The provisions regarding the shareholder register and all other applicable provisions, including with regard to the publication of information and share-holders' right of inspection, apply to the Special List set out in this Article, to the extent applicable.

The Special List is updated by the Company by the fifth exchange business day after the end of each calendar month and, in any event, by the record date in accordance with applicable legislation in respect for the right to participate and vote in the shareholders' meeting.

Removal from the Special List will occur in the following cases:

a) waiver by the interested party;

b) notice from the interested party or intermediaries attesting to loss of the requirements for the Increased Voting Rights or the loss of lawful title to the shares and/or the of relevant voting rights;

c) automatically, where the Company becomes aware of circumstances en-tailing the loss of the requirements for the Increased Voting Rights or the loss of lawful title to shares and/or the relevant voting rights.

Increased Voting Rights will be forfeit:

a) when a share is transferred, with or without valuable consideration, it being understood that 'transfer' also includes the grant of a pledge, right of usufruct or other security interest in the share, where this entails the loss of the voting right by the shareholder;

b) when a controlling interest in a company or other entity that holds In-creased Voting Rights in excess of the threshold set out in Article 120, paragraph 2, of Legislative Decree No. 58 of 24 February 1998 is transferred directly or indirectly. Increased Voting Rights:

a) are retained in the event of the grant by the party registered in the Special List of a pledge or right of usufruct on the shares (for such time as the voting right is held by the party granting the pledge or right of usufruct);

b) are retained in the event of hereditary succession by the heir and/or legatee;

c) are retained in the event of a merger or demerger of the shareholder by the surviving company in the merger or the beneficiary of the de-merger;

d) are proportionally extended to newly issued shares in the event of a capital increase pursuant to Article 2442 of the Italian Civil Code and a

capital in-crease by new contribution through exercise of options;

e) may also be attached to shares assigned in exchange for those with which Increased Voting Rights are already associated, in the event of the merger or de-merger of the Company, where the terms and conditions of the merger or de-merger so provide;

f) are retained in the event of the transfer of UCIs managed by the same party from one portfolio to another;

g) are retained in the event of transfer without valuable consideration to an entity including, without limitation, a trust, marital fund or foundation, of which the transferor or the transferor's heirs are beneficiaries;

h) where the equity investment is held by a trust, are retained in the event of a change of trustee.

In the situations set out under points (d) and (e) of the foregoing paragraph, the new shares acquire Increased Voting Rights (i) for the newly issued shares to which the holder is entitled in exchange for shares in respect of which Increased Voting Rights have already accrued, with effect from registration in the Special List, without the need to complete an additional un-interrupted holding period, and (ii) for the newly issued shares to which the holder is entitled in exchange for shares in respect of which Increased Voting Rights have not yet accrued (but are in the process of accruing), with effect from the completion of the holding period, calculated from the date of original registration in the Special List.

All holders of Increased Voting Rights may always irrevocably waive such In-creased Voting Rights (in whole or in part) at any time by written notice to be sent to the Company, without prejudice that the fact that the loyalty voting rights may be reacquired in respect of the shares for which they are waived through new registration in the Special List and the full completion of an uninterrupted holding period of no less than 24 months.

Increased Voting Rights are also considered when calculating quora for the constitution of meetings and for passing resolutions that are based on percentages of share capital, but have no effect on rights other than voting rights, that are conferred by virtue of holding certain percentages of share capital.

For the purposes of this Article, the notion of 'control' is as defined in the regulations for listed issuers.

The representation of shares held under coownership shall be regulated pursuant to law.

capital in-crease by new contribution through exercise of options;

e) may also be attached to shares assigned in exchange for those with which Increased Voting Rights are already associated, in the event of the merger or de-merger of the Company, where the terms and conditions of the merger or de-merger so provide;

f) are retained in the event of the transfer of UCIs managed by the same party from one portfolio to another;

g) are retained in the event of transfer without valuable consideration to an entity including, without limitation, a trust, marital fund or foundation, of which the transferor or the transferor's heirs are beneficiaries;

h) where the equity investment is held by a trust, are retained in the event of a change of trustee.

In the situations set out under points (d) and (e) of the foregoing paragraph, the new shares acquire Increased Voting Rights (i) for the newly issued shares to which the holder is entitled in exchange for shares in respect of which Increased Voting Rights have already accrued, with effect from registration in the Special List, without the need to complete an additional un-interrupted holding period, and (ii) for the newly issued shares to which the holder is entitled in exchange for shares in respect of which Increased Voting Rights have not yet accrued (but are in the process of accruing), with effect from the completion of the holding period, calculated from the date of original registration in the Special List.

All holders of Increased Voting Rights may always irrevocably waive such In-creased Voting Rights (in whole or in part) at any time by written notice to be sent to the Company, without prejudice that the fact that the loyalty voting rights may be reacquired in respect of the shares for which they are waived through new registration in the Special List and the full completion of an uninterrupted holding period of no less than 24 months.

Increased Voting Rights are also considered when calculating quora for the constitution of meetings and for passing resolutions that are based on percentages of share capital, but have no effect on rights other than voting rights, that are conferred by virtue of holding certain percentages of share capital.

For the purposes of this Article, the notion of 'control' is as defined in the regulations for listed issuers.

The representation of shares held under coownership shall be regulated pursuant to law.

The shares are de-materialised and are stored in The shares are de-materialised and are stored in
the centralized management system mentioned in the centralized management system mentioned in
Legislative Decree No. 58 of 24 February 1998, as Legislative Decree No. 58 of 24 February 1998, as
amended and extended ("TUF") under the de amended and extended ("TUF") under the de
materialisation regime on the basis of agreements materialisation regime on the basis of agreements
entered into by the Company's administrative entered into by the Company's administrative
organ with the management company pursuant to organ with the management company pursuant to
TUF, Legislative Decree No. 213 of 24 June 1998 TUF, Legislative Decree No. 213 of 24 June 1998
and the Implementing Regulations approved by and the Implementing Regulations approved by
CONSOB resolution No. 11768 of 23 December CONSOB resolution No. 11768 of 23 December
1998, as further amended and extended. 1998, as further amended and extended.

2.3 Board of directors' considerations regarding the right of withdrawal

The Board of Directors deems that the amendments to the By-Laws illustrated above do not give rise to the right of withdrawal pursuant to and for the purposes of Article 2437 of the Italian Civil Code.

Now therefore, in light of the foregoing, we submit for your approval the following draft resolution.

Motion

Shareholders,

In light of the foregoing, the Board of Directors invites you to approve the following draft resolution:

"The Ordinary and Extraordinary Shareholders' Meeting of Brembo S.p.A.:

  • (i) Having examined the "illustrative Report of Brembo S.p.A.'s Board of Directors" on the first item on the Agenda of the Extraordinary Meeting and the ensuing motions;
  • (ii) Having illustrated the reasons underlying the aforementioned motions;

RESOLVES

  • 1) to amend Article 6 of the By-laws of Brembo S.p.A. as illustrated above;
  • 2) to award the Board of Directors, and on its behalf the Chairman and Deputy Vice Chairman in office, separately between them and through special attorneys-in-fact appointed to this end, the fullest powers, without any exclusions, as necessary or appropriate to execute the foregoing resolutions and exercise the faculties governed by the said resolutions, and to apply all amendments, additions or eliminations of a non-substantial nature that should prove necessary to the resolutions of the shareholders' meeting, upon the request of all competent authorities or upon registration with the Companies Register, in representation of the Company."

Stezzano, 9 March 2020

On behalf of the Board of Directors The Chairman Signed by Alberto Bombassei

Talk to a Data Expert

Have a question? We'll get back to you promptly.