AI Terminal

MODULE: AI_ANALYST
Interactive Q&A, Risk Assessment, Summarization
MODULE: DATA_EXTRACT
Excel Export, XBRL Parsing, Table Digitization
MODULE: PEER_COMP
Sector Benchmarking, Sentiment Analysis
SYSTEM ACCESS LOCKED
Authenticate / Register Log In

Brembo

AGM Information Nov 16, 2021

4472_rns_2021-11-16_a88267e1-3325-4819-8b1d-7a62d3502d29.pdf

AGM Information

Open in Viewer

Opens in native device viewer

RELAZIONE ILLUSTRATIVA DEL CONSIGLIO DI AMMINISTRAZIONE DI BREMBO S.P.A. SUL PRIMO PUNTO ALL'ORDINE DEL GIORNO DELL'ASSEMBLEA STRAORDINARIA DEGLI AZIONISTI DI BREMBO S.P.A., CONVOCATA PER IL GIORNO 17 DICEMBRE 2021 IN UNICA CONVOCAZIONE

(redatta ai sensi dell'art. 72 del Regolamento Consob adottato con delibera n. 11971 del 14 maggio 1999 e successive modifiche ("Regolamento Emittenti") e dell'allegato 3A, schema 3, al predetto Regolamento Emittenti)

1. Introduzione dell'Articolo 17-bis dello Statuto sociale di Brembo S.p.A. relativo alla figura del Presidente Emerito. Deliberazioni inerenti e conseguenti.

* * *

Signori Azionisti,

relativamente al primo e unico punto all'ordine del giorno dell'Assemblea Straordinaria, la presente relazione, predisposta ai sensi dell'art. 72 del Regolamento Consob adottato con delibera n. 11971 del 14 maggio 1999 e successive modifiche ("Regolamento Emittenti") e dell'allegato 3A, schema 3, al predetto Regolamento Emittenti, illustra la proposta che il Consiglio di Amministrazione di Brembo S.p.A. (di seguito "Brembo" o "Società") sottopone alla Vostra approvazione, finalizzata all'introduzione della possibilità per l'Assemblea Ordinaria di nominare un Presidente Emerito, da designarsi tra le persone che abbiano contribuito in misura rilevante e per un significativo periodo di tempo alla crescita e allo sviluppo della Società in termini di performance, risultati, prestigio e reputazione in Italia e nel mondo.

Premessa

Il Presidente Emerito (o Presidente Onorario) è una figura già introdotta in numerose società quotate (tra cui Erg S.p.A., Banca Ifis S.p.A., Cir S.p.A., Astaldi S.p.A. e altre) allo scopo di consentire alle stesse di continuare a beneficiare dell'apporto e del contributo di soggetti che hanno rivestito nel tempo un ruolo strategico per la società medesima.

Con riferimento a Brembo, la proposta è strettamente connessa alla decisione, comunicata dall'ing. A. Bombassei in data 16 novembre 2021, di rinunciare alla carica di Presidente Esecutivo di Brembo e al ruolo di componente del Consiglio di Amministrazione con efficacia dalla data dell'Assemblea chiamata – inter alia – ad assumere le deliberazioni relative alla reintegrazione del Consiglio di Amministrazione. L'inserimento della clausola statutaria in esame consentirebbe infatti all'Assemblea – chiamata ad esprimersi sul punto in sede ordinaria – di attribuire all'ing. A. Bombassei il ruolo di Presidente Emerito di Brembo, consentendo così alla società la massima valorizzazione del patrimonio di conoscenze, esperienze, valori e competenze maturate nel tempo dal suo fondatore.

1. OGGETTO DELLA MODIFICA

Nello specifico, il Consiglio di Amministrazione propone di introdurre un nuovo articolo 17-bis allo Statuto sociale (la "Nuova Clausola") per attribuire all'Assemblea Ordinaria il potere di nominare, anche al di fuori del Consiglio di Amministrazione, un presidente emerito ("Presidente Emerito").

Il Presidente Emerito sarebbe dotato di funzioni consultive e propositive nei confronti del Consiglio di Amministrazione, determinate dal Consiglio medesimo e aventi ad oggetto gli aspetti più rilevanti e cruciali per Brembo e per il Gruppo, quali la definizione delle strategie e la determinazione delle azioni finalizzate alla crescita della Società e del Gruppo, la realizzazione di operazioni straordinarie e lo sviluppo di nuovi prodotti e/o per la individuazione di nuovi mercati.

La Nuova Clausola prevede inoltre che il Consiglio di Amministrazione possa affidare al Presidente Emerito incarichi di rappresentanza della Società in manifestazioni finalizzate ad attività culturali, scientifiche e benefiche e in incontri istituzionali con enti pubblici o privati.

Ai sensi della Nuova Clausola l'eventuale compenso spettante al Presidente Emerito sarà determinato dal Consiglio di Amministrazione, unitamente ai rimborsi spese.

Come già indicato, è previsto che il Presidente Emerito sia scelto dall'Assemblea Ordinaria tra le persone che abbiano contribuito in misura rilevante e per un significativo periodo di tempo al prestigio e allo sviluppo di Brembo e possa essere sia un membro del Consiglio di Amministrazione sia un soggetto esterno al Consiglio stesso. Contestualmente alla nomina, l'Assemblea Ordinaria fissa la durata della carica del Presidente Emerito, la quale può anche essere a tempo indeterminato, fermo restando che il Presidente Emerito è rieleggibile.

Qualora il Presidente Emerito non sia un componente del Consiglio di Amministrazione, si prevede che sia legittimato a intervenire alle riunioni del Consiglio e alle sedute dell'Assemblea Ordinaria e/o Straordinaria. Nelle riunioni del Consiglio di Amministrazione il Presidente Emerito ha la facoltà di esprimere opinioni e pareri non vincolanti, con esclusione del diritto di voto.

La Nuova Clausola prevede inoltre la possibilità per il Consiglio di Amministrazione di nominare un Comitato di Indirizzo Strategico con funzioni consultive nei confronti del Consiglio di Amministrazione stesso sulle materie sopra indicate, attraverso la formulazione di determinazioni e pareri di natura non vincolante. Qualora il Comitato di Indirizzo Strategico sia costituito, il Presidente Emerito è chiamato a farne parte.

Ferme restando le considerazioni svolte in Premessa sulla possibile assunzione del ruolo di Presidente Emerito da parte dell'ing. A. Bombassei (cfr. punto 3 dell'ordine del giorno dell'Assemblea - Parte ordinaria), in linea generale, il Consiglio di Amministrazione rileva che le modifiche statutarie illustrate muovono dall'esigenza di introdurre disposizioni volte ad agevolare il migliore funzionamento degli organi sociali e favorire la competitività sul mercato del Gruppo attraverso la possibilità per la Società di trattenere, anche senza l'attribuzione di un ruolo gestionale e di funzioni di tipo decisorio, persone che si sono contraddistinte nel tempo per il loro contributo allo sviluppo e alla crescita della Società.

Come già rilevato, infatti, il Presidente Emerito, pur non necessariamente rivestendo la carica di amministratore, può esprimere i propri pareri focalizzando il proprio contributo sulle attività di indirizzo e strategiche del Consiglio di Amministrazione con riferimento alle linee di crescita della Società e del Gruppo e alle scelte fondamentali per lo sviluppo e la futura creazione di valore di Brembo. Può inoltre svolgere anche attività di rappresentanza della Società, di modo che quest'ultima possa beneficiare dell'autorevolezza di una figura di spicco in manifestazioni, nonché in incontri istituzionali.

La durata in carica, ove maggiore di quella dei membri del Consiglio di Amministrazione, consente di beneficiare di continuità, anche a fronte di avvicendamenti tra i consiglieri di amministrazione.

2. INTRODUZIONE DELL'ART. 17-BIS DELLO STATUTO SOCIALE

Alla luce di quanto sopra, si rende pertanto opportuno apportare alcune modifiche statutarie. Di seguito si riporta il testo dell'art. 17-bis che si propone di introdurre.

TESTO VIGENTE TESTO PROPOSTO
- Art. 17-bis)
1. L'Assemblea Ordinaria può nominare, anche al
di
fuori
dei
componenti
del
Consiglio
di
Amministrazione, un Presidente
Emerito (di
seguito
"Presidente
Emerito"),
scelto
tra
le
persone
che
abbiano
contribuito
in
misura
rilevante e per un significativo periodo di tempo al
prestigio e allo sviluppo della Società.
2. Contestualmente alla nomina del Presidente
Emerito,
l'Assemblea
Ordinaria
determina
la
durata della carica, che può anche essere a tempo
indeterminato; in tal caso, la nomina può essere
revocata
in
qualsiasi
momento
con
delibera
dell'Assemblea Ordinaria. Il Presidente Emerito è
rieleggibile.
3. Le funzioni del Presidente Emerito sono stabilite
dal Consiglio di Amministrazione. In particolare,
possono essere attribuite al Presidente Emerito
funzioni consultive in merito alla definizione delle
strategie
e
alla
determinazione
delle
azioni
finalizzate alla crescita della Società e del gruppo,
alla
realizzazione
di
operazioni
straordinarie,
nonché alla elaborazione di linee guida per lo
sviluppo
di
nuovi
prodotti
e/o
per
la
individuazione di nuovi mercati.
4. Il Consiglio di Amministrazione può nominare un
Comitato di Indirizzo Strategico, dotato di funzioni
consultive
nei
confronti
del
Consiglio
di
Amministrazione sulle materie indicate nel comma
3 che precede, ferma restando la natura non
vincolante
delle
determinazioni
e
dei
pareri
espressi da tale Comitato.
5. In caso di costituzione del Comitato di Indirizzo
Strategico, il Presidente Emerito è chiamato a
farne parte.

6. Il Consiglio di Amministrazione può altresì
affidare
al
Presidente
Emerito
incarichi
di
rappresentanza della Società in manifestazioni
finalizzate ad attività culturali, scientifiche e
benefiche e in incontri istituzionali con enti
pubblici o privati.
7. Il Presidente Emerito può intervenire alle
riunioni del Consiglio di Amministrazione e alle
sedute
dell'Assemblea
Ordinaria
e/o
Straordinaria.
Nelle
riunioni
del
Consiglio
di
Amministrazione
il Presidente Emerito esprime
opinioni e pareri non vincolanti, restando escluso
il diritto di voto.
8. Il Consiglio di Amministrazione determina
l'eventuale compenso, nonché i rimborsi spese
spettanti al Presidente Emerito.

3. VALUTAZIONI DEL CONSIGLIO DI AMMINISTRAZIONE SULLA RICORRENZA DEL DIRITTO DI RECESSO

Il Consiglio di Amministrazione ritiene che le modifiche statutarie sopra illustrate non diano luogo al diritto di recesso ai sensi e per gli effetti dell'art. 2437 cod. civ.

Tutto ciò premesso e illustrato si riporta di seguito la proposta di delibera.

* * *

Proposta di deliberazione

Signori Azionisti,

in relazione a quanto sopra illustrato, il Consiglio di Amministrazione di Brembo sottopone alla Vostra approvazione la seguente proposta di delibera:

"L'Assemblea degli Azionisti di Brembo S.p.A., riunitasi in sede straordinaria:

  • (i) esaminata la "Relazione illustrativa del Consiglio di Amministrazione" sul primo punto all'ordine del giorno di parte straordinaria e la proposta ivi contenuta; e
  • (ii) condivise le motivazioni della proposta ivi contenuta,

delibera

  • 1) di introdurre l'art. 17-bis dello Statuto Sociale nel testo sopra illustrato;
  • 2) di conferire al Consiglio di Amministrazione, e per esso al [] e al [], in via disgiunta tra loro ed anche per mezzo di speciali procuratori all'uopo nominati, ogni più ampio potere senza esclusione alcuna, necessario od opportuno per dare esecuzione alla deliberazione che precede ed esercitare le facoltà oggetto della stessa, nonché apportare al deliberato assembleare ogni modifica, integrazione o soppressione, non sostanziale, che si rendesse necessaria, a richiesta di ogni autorità competente ovvero in sede di iscrizione al Registro delle Imprese, in rappresentanza della Società".

Stezzano, 16 novembre 2021

Per il Consiglio di Amministrazione Il Presidente f.to Ing. Alberto Bombassei

ILLUSTRATIVE REPORT OF THE BOARD OF DIRECTORS OF BREMBO S.P.A. CONCERNING THE FIRST ITEM ON THE AGENDA OF THE EXTRAORDINARY SHAREHOLDERS' MEETING OF BREMBO S.P.A., CALLED ON 17TH DECEMBER 2021 IN SINGLE CALL

(prepared in accordance with Article 72 of Consob Regulation adopted through Resolution No. 11971 of 14 May 1999 as subsequently amended ("Rules for Issuers") and the Attachment 3A, Table 3, thereof)

1. Introduction of Article 17-bis of the By-laws concerning the position of Chairman Emeritus. Relevant and ensuing resolutions.

Shareholders,

With reference to the [first and only] item on the Agenda of the Extraordinary Shareholders' Meeting, this report — prepared in accordance with Article 72 of Consob Regulation adopted through Resolution No. 11971 of 14 May 1999 as subsequently amended ("Rules for Issuers") and Attachment 3A, Table 3, thereof — illustrates and invites you to approve the proposal submitted by the Board of Directors of Brembo S.p.A. (hereinafter "Brembo" or the "Company") aimed at introducing the possibility for the Ordinary Shareholders' Meeting to appoint a Chairman Emeritus to be chosen from among persons who have contributed notably and for a significant period of time to the Company's growth and development in terms of performance, results, prestige and reputation in Italy and worldwide.

Foreword

The Chairman Emeritus (or Honorary Chairman) is a position that numerous listed companies (including Erg S.p.A., Banca Ifis S.p.A., Cir S.p.A.; Astaldi S.p.A. and others) have already introduced to be able to continue to benefit from the support and contribution of individuals who have previously played strategic roles within their organisations.

With regard to Brembo, this proposal is closely linked to the decision, notified by Alberto Bombassei on November 16th 2021, to resign from the role of Brembo's Executive Chairman and member of the Board of Directors, effective as of the date of the Shareholders' Meeting tasked with, inter alia, making decisions regarding the integration of the Board of Directors. The addition of the clause of the By-laws in question would enable the Shareholders' Meeting — called on to vote on the item in ordinary session — to assign Alberto Bombassei the position of Chairman Emeritus of Brembo, enabling the Company to take full advantage of the wealth of knowledge, experience, values and skills that his founder has gained over time.

1. SCOPE OF THE AMENDMENT

In detail, the Board of Directors proposes that a new Article 17-bis be added to the By-laws (the "New Clause") to grant the Ordinary Shareholders' Meeting the power to appoint a chairman emeritus ("Chairman Emeritus"), who need not be a member of the Board of Directors.

The Chairman Emeritus would be given advisory and propositional functions in respect of the Board of Directors, determined by the Board itself and relating to the most relevant, crucial aspects to Brembo and the Group, such as the definition of strategies and the determination of actions aimed at the growth of the Company and the Group, the execution of extraordinary transactions, the development of new products and/or the identification of new markets.

The New Clause also provides that the Board of Directors may task the Chairman Emeritus with representing the Company at events relating to cultural, scientific and charitable activities and at institutional meetings with public and private entities.

Pursuant to the New Clause, any remuneration due to the Chairman Emeritus would be determined by the Board of Directors, along with expense refund.

As already indicated, the Chairman Emeritus is to be selected by the Ordinary Shareholders' Meeting from among individuals who have contributed notably and for a significant period of time to Brembo's prestige and development and may be either a member of the Board of Directors or a person external to the said Board. Upon appointment, the Ordinary Shareholders' Meeting sets the term of office of the Chairman Emeritus, which may also be indefinite, without prejudice to the fact that the Chairman Emeritus may be reelected.

Where the Chairman Emeritus is not a member of the Board of Directors, it is provided that he is authorised to participate in meetings of the Board of Directors and sessions of the Ordinary and/or Extraordinary Shareholders' Meeting. At meetings of the Board of Directors, the Chairman Emeritus is entitled to express non-binding opinions and considerations, without voting rights.

The New Clause also provides that the Board of Directors may appoint a Strategic Steering Committee tasked with advising the Board of Directors in the matters indicated above, through the definition of non-binding recommendations and opinions. If the Strategic Steering Committee has been formed, the Chairman Emeritus is called upon to be a member.

Without prejudice to the considerations set out in the Foreword regarding the possible assumption of the role of Chairman Emeritus by Alberto Bombassei (cf. item 3 on the Agenda of the Ordinary Shareholders' Meeting), and on a general basis, the Board of Directors underlines that the amendments to the By-laws illustrated stem from the need to introduce measures designed to facilitate the optimal functioning of the company bodies and the Group's competitiveness on the market by allowing the Company to retain individuals who have distinguished themselves over time for their contribution to the Company's development and growth, even without giving them a management role and decision-making functions.

In fact, as already noted, the Chairman Emeritus, while not necessarily acting as Director, may express opinions focusing his contribution on the steering and strategic activities of the Board of Directors with regard to the growth process pursued by the Company and Group and the choices fundamental to Brembo's development and to its future value creation. The Chairman Emeritus may also represent the Company so that the latter may benefit from the authoritativeness of a prominent figure at events and institutional gatherings.

The Chairman Emeritus' term of office, where it exceeds that of members of the Board of Directors, also offers the benefit of continuity even where Directors change.

2. INTRODUCTION OF ARTICLE 17-BIS OF THE BY-LAWS

In light of the foregoing, it is therefore deemed appropriate to make several amendments to the By-laws. The proposed text of Article 17-bis is illustrated below.

CURRENT TEXT PROPOSED TEXT
- Article 17-bis)
1.
The
Ordinary
Shareholders'
Meeting
may
appoint, from within or externally to the members
of the Board of Directors, a Chairman Emeritus
(hereinafter the "Chairman Emeritus"), chosen
from among individuals who have contributed to
the Company's prestige and development notably
and for a significant period of time.
2. Concurrently with the appointment of the
Chairman Emeritus, the Ordinary Shareholders'
Meeting shall set his or her term of office, which
may
also
be
indefinite;
in
this
case,
the
appointment
may be revoked at any time by
resolution of the Ordinary Shareholders' Meeting.
The Chairman Emeritus may be re-elected.
3. The functions of the Chairman Emeritus are
established by the Board of Directors. In particular,
the Chairman Emeritus may be assigned advisory
functions relating to the definition of strategies
and determination of actions aimed at the growth
of the Company and Group, the execution of
extraordinary transactions and the preparation of
guidelines for the development of new products
and/or the identification of new markets.
4. The Board of Directors may appoint a Strategic
Steering Committee tasked with advising the
Board of Directors regarding the matters indicated
in paragraph 3 above, without prejudice to the
non-binding
nature
of
the
Committee's
recommendations and opinions.
5. Where a Strategic Steering Committee is
formed, the Chairman Emeritus shall be a member
thereof.
6. The Board of Directors may also task the
Chairman
Emeritus
with
representing
the
Company at events relating to cultural, scientific
and
charitable
activities
and
at
institutional
meetings with public and private entities.

7. The Chairman Emeritus may participate in meetings of the Board of Directors and sessions of the Ordinary and/or Extraordinary Shareholders' Meeting. At meetings of the Board of Directors, the Chairman Emeritus expresses non-binding opinions and considerations, without voting rights.

8. The Board of Directors determines any remuneration and expense refund to which the Chairman Emeritus is entitled.

3. BOARD OF DIRECTORS' CONSIDERATIONS REGARDING THE RIGHT OF WITHDRAWAL

The Board of Directors deems that the amendments to the By-Laws illustrated above do not give rise to the right of withdrawal pursuant to and for the purposes of Article 2437 of the Italian Civil Code.

Now therefore, in light of the foregoing, we submit for your approval the following draft resolution.

Draft resolution

Shareholders,

In light of the foregoing, Brembo's Board of Directors invites you to approve the following draft resolution:

"The Extraordinary Shareholders' Meeting of Brembo S.p.A.:

  • (i) Having examined the "Illustrative Report of the Board of Directors" on the first item on the Agenda of the Extraordinary Meeting and the ensuing motion; and
  • (ii) agreeing on the reasons underlying the aforementioned motion

resolves

  • 1) to introduce Article 17-bis of the By-laws as illustrated above;
  • 2) to grant the Board of Directors, and on its behalf the [] and [], separately between them and also through special attorneys-in-fact appointed to this end, the fullest powers, without any exclusions, as necessary or appropriate to execute the foregoing resolution and exercise the powers governed by it, as well as to apply all amendments, additions or eliminations of a non-substantial nature that should prove necessary to the said resolution, upon the request of any competent authorities or upon registration with the Register of Companies , on the behalf of the Company."

Stezzano, November 16th , 2021

On behalf of the Board of Directors The Chairman Alberto Bombassei

Talk to a Data Expert

Have a question? We'll get back to you promptly.